Syns man er temmelig naiv dersom man tror at det ikke finnes utro tjenere i forsikringsbransjen som selger informasjon til kriminelle. Hvor stort dette problemet er kan selvsagt være vanskelig å vurdere, men at det er reelt er det ingen tvil om, heller ikke at det er et økende problem.
Etter mitt syn er det ekstremt viktig at INGEN får tilgang til adressen til den personen som eier og oppbevarer klokker hjemme, ikke engang et forsikringsselskap. Her i UK bruker mange å oppbevare verdifulle klokker i bank boks nettopp av slike grunner, alternativt man bruker en safe eller de blir gjemt meget godt. Men hva hjelper det når det står kriminelle over deg med en machete og truer deg til å finne fram klokkene?
De kriminelle blir mer brutale, og alt tyder på at dette bare vil fortsette.
Klart man kan etter et innbrudd få erstatning fra forsikringen men det beste er jo at innbruddet aldri skjer i første omgang.
De fleste voldelige innbrudd der man truer huseier til å finne fram verdisaker skjer nettopp fordi de vet at i det huset befinner det seg verdifulle saker, for eksempel klokker med en verdi på en million eller to.
For 20 år siden jobbet jeg i Fedex i UK, bare på den tiden jeg jobbet der var det flere tilfeller der ansatte fikk sparken på dagen pga det ble oppdager uregelmessigheter som dette, da med sendinger med høy verdi, gull etc, det ble selvsagt ikke anmeldt til politiet for å beskytte firmaets renommé. Vet at bankansatte har vært innblandet i saker også. Når det gjelder forsikringsansatte har det vært flere saker der personlig informasjon har blitt solgt videre til både andre firma og til kriminelle, og nei «Barney Ross» ser ikke humoren i dette.