Bilsnakk

EQE
EQC
MX30
Etron
Porsche sin elbil
BMW har noen
Enyaq
Ariya
5008
-Samtlige av Mercedes sine elbiler ser helt for jævlige ut. Fullstendig krise! Og jeg er blodfan av MB!
- MX30 har jeg aldri hørt om.
- Audi sin pene ble nevnt i min post, den nye A6 ser faktisk ok ut som @berekraft nevner.
- Enig i at BMW har noen få.
- Enyak ser ut som alt annet, ikke spesielt pent. 5008 i samme gate.
- Ariya har jeg aldri hørt om men sikkert i samme gate som de over.
- Porsche Taycan er i mine øyne helt grusom, i tillegg skal en Porsche ha flat sekser eller V8.

Dette er naturligvis bare sånn jeg vurderer det. Mange vil sikkert mene noe annet.

Edit: Den nye G580 til Mercedes er ok, og faktisk litt morsom. Hadde en på lån noen dager og den var ok.
20241220_102254.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Var i Eggedal denne uken med Porsche på Ice Experience, et opplegg som er åpent for alle som ønsker å bruke en dag på å lære å drifte med 911 på is, morsomste jeg har gjort på lenge og anbefales på det sterkeste:


IMG_4135.jpeg


IMG_4138.jpeg
 
Redigert:
Vis vedlegg 390791
Jeg mistenker at egenvekten på denne, som er ganske høy, innebærer at du knapt kan ta med deg en tannbørste i tillegg til passasjerer når bilen ikke er registrert som lastebil..... N1 har tillatt totalvekt på 3500 kg.
 
  • Liker
Reaksjoner: kire
Jeg mistenker at egenvekten på denne, som er ganske høy, innebærer at du knapt kan ta med deg en tannbørste i tillegg til passasjerer når bilen ikke er registrert som lastebil..... N1 har tillatt totalvekt på 3500 kg.

Egenvekt er 3095, med fører.
Tre seter.
Det gir vel rom for ca 200 kilo med "bagasje". Det er mye oppblåste balonger du kan legge både bak og i frunk.

Overraskende at den har fått skilt. Sist jeg leste noe var ikke bilen typegodkjent i Norge.

(Norges mest tullete bil?)

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere og kire
Jeg leste nylig om en Cybertruck som ble beslaglagt i England: de er ulovlige.
Artikkelen sa også at få ble imponert til Europa fordi myndighetene krevde såpass modifikasjoner for å få den godkjent.
Det ser ikke ut som det ble et problem for Norge.
Billig billig er det ikke heller...
 
  • Haha
Reaksjoner: Grendel
Jeg leste nylig om en Cybertruck som ble beslaglagt i England: de er ulovlige.
Artikkelen sa også at få ble imponert til Europa fordi myndighetene krevde såpass modifikasjoner for å få den godkjent.
Det ser ikke ut som det ble et problem for Norge.
Billig billig er det ikke heller...

Med egenvekt på nesten 3,1 tonn, så har du 400 kilo å fordele på to passasjerer og bagasje. Siden "bilen" skryter an stort bagasjerom så er det plass til flere hundre liter med oppblåste ballonger.

8- D
 
Hvis bilen har en egenvekt på 3.1 tonn og er registrert som personbil klasse B så har mann 400kg nyttevekt. Dvs at hvis du har fører og passasjer på 100kg hver f.eks så kan du ta med deg 200kg last.

Og det er jo kjempepraktisk på en pickup/arbeidsbil...
Skulle man pleie å belaste bilen og kjøre med bil over 3,5T er det bare å registrere den som tung kjøretøy. Nei?
Det jeg ser er at man trenger C1E sertifikat for å sette tung tilhenger bak.
  • C1E Lett lastebil med tilhenger: Lett lastebil (3,5-7,5 tonn) og tilhenger over 750 kg; maksimal totalvekt for lastebil og tilhenger er 12 tonn.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hvis bilen har en egenvekt på 3.1 tonn og er registrert som personbil klasse B så har mann 400kg nyttevekt. Dvs at hvis du har fører og passasjer på 100kg hver f.eks så kan du ta med deg 200kg last.

Og det er jo kjempepraktisk på en pickup/arbeidsbil...
Hadde en MB c250 4mM for noen år siden. Den var ca 300 kg tyngre enn det som var oppført i vognkort. Dette var også bemerket i flere biltester.
Har nå en BMW og kjørten den på vekten i kveld. Den var 2100 kg med full tank og fører. I vognkort så er den oppført med 1840 kg med fører. Da har jeg tilgode 390 kg, dvs med 4 kraftige personer som pasasjerer så har jeg null vekt tilgode for bagasje.
Så det virker som enkelte biler har mye større vekt enn det som er oppført i vognkortet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Skulle man pleie å belaste bilen og kjøre med bil over 3,5T er det bare å registrere den som tung kjøretøy. Nei?
Det jeg ser er at man trenger C1E sertifikat for å sette tung tilhenger bak.
  • C1E Lett lastebil med tilhenger: Lett lastebil (3,5-7,5 tonn) og tilhenger over 750 kg; maksimal totalvekt for lastebil og tilhenger er 12 tonn.
Hvis man har førerkort BE så kan man trekke bil med tilhenger opp til 7.5tonn samlet totalvekt. Men bilen kan fortsatt ikke ha mer vekt på seg enn det den godkjent med i vognkortet.

Hvis man skal ha mer nyttelast på selve bilen må den oppregistreres til lett lastebil klasse C1 som du nevner. Da er tillatt totaltvekt maksimalt 7,5 tonn på bil avhengig av typegodkjenning.
Men det er nok ikke helt enkelt å få godkjent den som lastebil heller i og med det er en kjent sak at den er notorisk vanskelig å få typegodkjent i Europeiske land. Den som ligger på finn er den eneste godkjente i Norge og selger vil ikke gå ut med hvordan han har fått det til, for det skal egentlig ikke være mulig pga de skarpe kantene på karosseriet som visstnok er grunnen til at den er vanskelig å godkjenne.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Vel, poenget mitt var at jeg var litt overrasket å se denne i landet, nemlig på grunn av de mange europeiske reglene som har vært å begrense importen.
En del folk fikk den modifisert for å kunne importere bilen: karosseriet og lys.
Hvis den selges i Norge sånn på Finn, er det fordi den ble importert på en lovlig måte.
 
Vel, poenget mitt var at jeg var litt overrasket å se denne i landet, nemlig på grunn av de mange europeiske reglene som har vært å begrense importen.
En del folk fikk den modifisert for å kunne importere bilen: karosseriet og lys.
Hvis den selges i Norge sånn på Finn, er det fordi den ble importert på en lovlig måte.
Ja, denne er importert og godkjent for norske veier. Men forhandleren som har fått det til var svært hemmelighetsfull om hvordan han hadde fått det til.

Lys finnes det et regulativ på som gjør at man kan benytte det originale amerikanske oppsettet. Men karosseriet er verre å endre på. Men noen har fått det igjennom, så den er helt lovlig på norske veier.
 
Hadde en MB c250 4mM for noen år siden. Den var ca 300 kg tyngre enn det som var oppført i vognkort. Dette var også bemerket i flere biltester.
Har nå en BMW og kjørten den på vekten i kveld. Den var 2100 kg med full tank og fører. I vognkort så er den oppført med 1840 kg med fører. Da har jeg tilgode 390 kg, dvs med 4 kraftige personer som pasasjerer så har jeg null vekt tilgode for bagasje.
Så det virker som enkelte biler har mye større vekt enn det som er oppført i vognkortet.

Det er ikke uvanlig ar det er ulik vekt på "din bil" og det som står i vognkortet.

Vekten i vognkortet er somregel tatt fra den rimeligste modellen. Dermed kommer vi til "din bil" som er utstyrt med finere seter (veier mer enn stoffsetene i budgetutgaven), større felger (og mer vekt), tilleggspakker med utstyr (vekt), og kronen på verket: veier du virkelig bare 75 kilo? Alt dette øker bilens egentlige "Egenvekt" som står i vognkortet. Dette medfører at den "Nyttelast" som står i vognkortet er høyst teoretisk ønsketenkning. Eller skal vi si oppblåste ballonger? Det å måle bagasjerommet i liter er i alle fall uten verdi.

8
 
Fun fact.
NAF anbefaler 480 kg nyttelast for familiebiler. Cybertruck har 405!
Men så er jo ikke Cybertruck en familiebil. Det er jo en pickup!
8- D

 
  • Haha
Reaksjoner: DJ41