Bilsnakk

Det er ikke uvanlig ar det er ulik vekt på "din bil" og det som står i vognkortet.

Vekten i vognkortet er somregel tatt fra den rimeligste modellen. Dermed kommer vi til "din bil" som er utstyrt med finere seter (veier mer enn stoffsetene i budgetutgaven), større felger (og mer vekt), tilleggspakker med utstyr (vekt), og kronen på verket: veier du virkelig bare 75 kilo? Alt dette øker bilens egentlige "Egenvekt" som står i vognkortet. Dette medfører at den "Nyttelast" som står i vognkortet er høyst teoretisk ønsketenkning. Eller skal vi si oppblåste ballonger? Det å måle bagasjerommet i liter er i alle fall uten verdi.

8
Er klar over punktene du påpeker. Men er ikke sikker på om alle som kjøper bil er det. Mange som har kjøpt bobil med max vekt 3500 kg har gått på en smell.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Vel, poenget mitt var at jeg var litt overrasket å se denne i landet, nemlig på grunn av de mange europeiske reglene som har vært å begrense importen.
En del folk fikk den modifisert for å kunne importere bilen: karosseriet og lys.
Hvis den selges i Norge sånn på Finn, er det fordi den ble importert på en lovlig måte.
Litt rart at Tesla selv ikke selger denne men at en "gråmarkedsforhandler" klarer det.
 
Tror ikke Tesla skal drive selv med modifikasjoner for det europeiske markedet.
Byråkratiet er ganske tungt og slitsomt i EU området som egentlig blir et lite marked:rolleyes:
Men tenkte at hvis en liten forhandler har kapital til å modifiserer noen få biler så kan det ikke være store greiene. Da bør det være lønnsomt for Tesla sentralt som kan selge noen tusen biler i EU, hvis det finnes så mange europeerer som ønsker en så stygg bil da. Må gå ut fra at forhandleren har fått godkjent bilen på lovlig vis og at det ikke finnes noen snarveier bak. Men jeg ble også overrasket over at denne ble godkjent i EU. Ser ikke så vennlig ut ved f.eks påkjørsel av myke trafikanter som er et av kriteriene.

Er enig i at Tesla ikke bør legge for mye vekt på det europeiske markede for denne bilen. Etter min mening så burde den aldri vært bygget.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Men tenkte at hvis en liten forhandler har kapital til å modifiserer noen få biler så kan det ikke være store greiene. Da bør det være lønnsomt for Tesla sentralt som kan selge noen tusen biler i EU, hvis det finnes så mange europeerer som ønsker en så stygg bil da. Må gå ut fra at forhandleren har fått godkjent bilen på lovlig vis og at det ikke finnes noen snarveier bak. Men jeg ble også overrasket over at denne ble godkjent i EU. Ser ikke så vennlig ut ved f.eks påkjørsel av myke trafikanter som er et av kriteriene.

Er enig i at Tesla ikke bør legge for mye vekt på det europeiske markede for denne bilen. Etter min mening så burde den aldri vært bygget.
Jeg ser ikke for meg at det hadde vært noe stort Europeisk marked for bilen.
Det blir litt for spesielt.
Bilen er rett og slett et ekstrem konsept som ligger litt i militært område.
Det har aldri handlet om å bygge en bil som skulle bli sett overalt og brukt av alle.
Det var nok ikke poenget.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Dere har sikkert sett den før.
Denne kommer fra designavdelingen til Tesla. Det var slik de fikk inspirasjon til den nye "bilen"....
Tesla CyberTruck inspiration.jpeg


(Det med designavdelingen er kanskje ikke helt sant....)

8- D
 
Jeg ser ikke for meg at det hadde vært noe stort Europeisk marked for bilen.
Det blir litt for spesielt.
Bilen er rett og slett et ekstrem konsept som ligger litt i militært område.
Det har aldri handlet om å bygge en bil som skulle bli sett overalt og brukt av alle.
Det var nok ikke poenget.
Jeg satt meg nå opp på venteliste på denne samme dag som den ble lagt ut, og venter fortsatt i spenning mange år senere.
 
  • Haha
Reaksjoner: Grendel
Var å fikk montert hengerfeste igår.
Er på jakt etter en billig henger på minimum
2 m lastelengde.tot 750kg.
Brems? Trenger jeg det? Skal bare drasse rundt på lette ting lokalt.

Ser gaupen har en til 10.000+ reg.

Noen andre fornuftige alternativ?
 
Var å fikk montert hengerfeste igår.
Er på jakt etter en billig henger på minimum
2 m lastelengde.tot 750kg.
Brems? Trenger jeg det? Skal bare drasse rundt på lette ting lokalt.

Ser gaupen har en til 10.000+ reg.

Noen andre fornuftige alternativ?
2 meter lastelengde kan fort bli mer vekt enn du ser for deg, så ja du trenger bremser. Legg de ekstra kronene i en skikkelig henger med brems - imho.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless og Raniets
Var å fikk montert hengerfeste igår.
Er på jakt etter en billig henger på minimum
2 m lastelengde.tot 750kg.
Brems? Trenger jeg det? Skal bare drasse rundt på lette ting lokalt.

Ser gaupen har en til 10.000+ reg.

Noen andre fornuftige alternativ?
Du må ha brems, ellers er det i Norge kun lov å kjøre i 60km/t, med brems er det 80 (og 100 om hengeren kan registreres med dette). Kjipt å miste lappen fordi du holdt fartsgrensen på motorveien.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Raniets
Er 80 uten brems(nye regler)
Stemmer det, men du bør uansett velge en henger med brems. 750 kg er fortsatt 750 kg.

Velg en henger fra en anerkjent produsent, har både Tredal og Tysse selv - ellers er vel både Gaupen og Brenderup greie nok. Se hva håndverkerne bruker, det er mye av de to førstnevnte.

Og drit i Tempo100-godkjenning, da må tilhengeren på EU-kontroll - og det gidder du ikke. Har hatt et lite helvete med godkjenning av hestehenger tidligere, aldri igjen.....
 
  • Wow
Reaksjoner: Grendel
Var å fikk montert hengerfeste igår.
Er på jakt etter en billig henger på minimum
2 m lastelengde.tot 750kg.
Brems? Trenger jeg det? Skal bare drasse rundt på lette ting lokalt.

Ser gaupen har en til 10.000+ reg.

Noen andre fornuftige alternativ?
Vurder å kjøp en henger med ca 245 cm med lastelengde, får da med dører og finnerplater / sponplater osv.
Hvis hengeren har for stor totalvekt så bestill time hos statens vegvesen og registrer den ned til 750 kg hvis dette ønskes ( koster ca 800 kr ).
Det vil da stå i vognkortet at hengervekt er nedjustert til 750 kg og kan registreres opp i gjen hvis ønskelig.
( Gjorde dette selv med henger på 1300 kg ned til 1000 kg )
 
  • Liker
Reaksjoner: Dexter og Raniets
2 meter lastelengde kan fort bli mer vekt enn du ser for deg, så ja du trenger bremser. Legg de ekstra kronene i en skikkelig henger med brems - imho.

Stemmer det, men du bør uansett velge en henger med brems. 750 kg er fortsatt 750 kg.

Velg en henger fra en anerkjent produsent, har både Tredal og Tysse selv - ellers er vel både Gaupen og Brenderup greie nok. Se hva håndverkerne bruker, det er mye av de to førstnevnte.

Og drit i Tempo100-godkjenning, da må tilhengeren på EU-kontroll - og det gidder du ikke. Har hatt et lite helvete med godkjenning av hestehenger tidligere, aldri igjen.....

Vurder å kjøp en henger med ca 245 cm med lastelengde, får da med dører og finnerplater / sponplater osv.
Hvis hengeren har for stor totalvekt så bestill time hos statens vegvesen og registrer den ned til 750 kg hvis dette ønskes ( koster ca 800 kr ).
Det vil da stå i vognkortet at hengervekt er nedjustert til 750 kg og kan registreres opp i gjen hvis ønskelig.
( Gjorde dette selv med henger på 1300 kg ned til 1000 kg )


Skal ta en runde en dag.ser de har forskjellig her lokalt….