Smoking. På utkikk etter råd og anbefalinger

Medlem
25. mai 2019
Sted
Trondheim
Som tittelen kanskje indikerer er jeg på utkikk etter en smoking å bruke til diverse anledninger (hvoriblant en venns disputas, bryllup og mer), og gjerne en av god kvalitet som varer lenge. Vet ikke om en slik tråd har blitt startet tidligere, men lar det nok gå.

Noen som har noen merker å anbefale? Fortell gjerne også hvordan sitter smokingene på en litt lavere kar med kraftige lår og "normal" medium overkropp med tanke på snittet (regular fit, slim fit etc.)? Andre anbefalinger, erfaringer eller råd ellers?

Jeg vil anbefale målsøm, helt klart. Christiania Skreddersøm sydde dress for meg for noen år siden, og det var høy kvalitet. Har nå kjøpt smoking og dress fra Mike Tailor (omreisende inder som tar mål, hvor resten syes i Thailand). Veldig fornøyd, spesielt med tanke på pris. Kan godt hende jeg var heldig - vet mange har blandede erfaringer. Made With Hart leverer også bra. Alt avhenger av budsjett, selvfølgelig, men vil helt klart anbefale målsøm. Da passer det i alle fall.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Pinto og Mariner
Definitivt målsøm for best resultat. Kjøp noe av litt bedre kvalitet, så har du en flott smoking/dress som holder i mange år fremover. Naturligvis gitt at du klarer å holde din komfortvekt.

Det absolutt viktigste er uansett passformen. Selv en dyr dress blir stygg om den ikke sitter pent.

• Liker
Reaksjoner: Mariner
Som nevnt i dress-tråden er jeg på utkikk etter det samme. Cavour er jeg strålende fornøyd med dressene til, prøvde også en smoking i en str over min på salg - virket utrolig bra. Tipper jeg avventer og ser om den kommer med på neste salgsrunde før jeg evt. kjøper der.

Hvis du har mulighet, burde du definitivt kjøpe smoking i London. Der får du nemlig tak i en ullkvalitet du ikke finner her i Norge, nemlig Barathea. Dette er det de evigvarende smokingene fra 50-tallet var laget av, og er både finere og mer robust enn det som brukes her i Norge. Eneste mulige unntaket er Cavour, hvor jeg tror de kan sy en smoking i dette stoffet.

I London er det også mer vanlig at jakkeslagene er sydd i matt silke (grosgrain) heller en sateng. Av puristene er dette sett på som mer understated og derfor mer elegant.

Ettersom det er mer vanlig med smoking (eller dinner jacket/dinner suit som de kaller det) i England, er prisene heller ikke så gale, og du får mye mer for pengene enn her til lands.

Det er kanskje ikke et enkeltemne jeg har brukt mer tid på enn smoking, så du får rope ut om du har flere spørsmål. Det viktigste, spør du meg, er å IKKE droppe såkalt "waist-covering". Dette betyr at du må enten bruke magebånd eller vest. Skal du ha en korrekt vest, må denne være U-formet, og siden det ikke alltid er lett å få tak i, er magebåndet et godt alternativ. Poenget med begge plaggene er å forhindre at den hvite skjorten synes under kneppingen, noe som er estetisk ødeleggende. Et magebånd har også den positive effekten av at den vil få benene dine til å virke lengre.

• Liker
Reaksjoner: Pinto og Mavo
Hvis du har mulighet, burde du definitivt kjøpe smoking i London. Der får du nemlig tak i en ullkvalitet du ikke finner her i Norge, nemlig Barathea. Dette er det de evigvarende smokingene fra 50-tallet var laget av, og er både finere og mer robust enn det som brukes her i Norge. Eneste mulige unntaket er Cavour, hvor jeg tror de kan sy en smoking i dette stoffet.

I London er det også mer vanlig at jakkeslagene er sydd i matt silke (grosgrain) heller en sateng. Av puristene er dette sett på som mer understated og derfor mer elegant.

Ettersom det er mer vanlig med smoking (eller dinner jacket/dinner suit som de kaller det) i England, er prisene heller ikke så gale, og du får mye mer for pengene enn her til lands.

Det er kanskje ikke et enkeltemne jeg har brukt mer tid på enn smoking, så du får rope ut om du har flere spørsmål. Det viktigste, spør du meg, er å IKKE droppe såkalt "waist-covering". Dette betyr at du må enten bruke magebånd eller vest. Skal du ha en korrekt vest, må denne være U-formet, og siden det ikke alltid er lett å få tak i, er magebåndet et godt alternativ. Poenget med begge plaggene er å forhindre at den hvite skjorten synes under kneppingen, noe som er estetisk ødeleggende. Et magebånd har også den positive effekten av at den vil få benene dine til å virke lengre.

Cavour har sin eneste smoking i nettopp Barathea - https://cavour.co/nb/product/405/barathea-wool-tuxedo.

• Liker
Reaksjoner: Ziigmund
Dette kan bli som å banne i kirken, men..
Jeg har en eldre smoking etter svigerfar, hvor buksen ikke akkurat har et moderne snitt. Den passer, men bærer preg av å være fra det glade 80-tall(ish). Ville det vært innafor å gå med en enkel mellomgrå bukse til smokingjakken? Eller ville det vært stilmessig selvmord?

Dette kan bli som å banne i kirken, men..
Jeg har en eldre smoking etter svigerfar, hvor buksen ikke akkurat har et moderne snitt. Den passer, men bærer preg av å være fra det glade 80-tall(ish). Ville det vært innafor å gå med en enkel mellomgrå bukse til smokingjakken? Eller ville det vært stilmessig selvmord?
Jeg er verken ekspert eller ansatt i stilpolitiet. Men litt opptatt av estetikk er jeg. Når det er sagt så tror jeg det vil være en dårlig kombinasjon. Med smoking er man ganske låst til hva man skal ha på seg. Det er jo det som er så fint med den, at det ikke er rom for tolkninger og som gjør at folk snubler😅 Så min menig rundt spørsmålet er at man enten går all inn og korrekt eller dropper det.
Og ingenting er som en korrekt antrukket smoking:love:
Er det noen muligheter for å få justert buksen hos en skredder da?

Men hvis det er deg Ralph Lauren som skjuler seg bak brukeren @Preacher, så kjør på😂

IMG_0753.jpeg

• Haha
Reaksjoner: Preacher
Men hvis det er deg Ralph Lauren som skjuler seg bak brukeren @Preacher, så kjør på😂
Haha, jeg er nok ikke det gitt, men her pisses det jo på alt av konvensjonelle smokingregler, inkludert cowboystøvler til jeans, så får se hva jeg går for.

Er mulig jeg prøver å justere buksen litt hos skredder.
Takk for tips!

Hva tenker du på da? Høy i livet og vid i bena?
Ikke nødvendigvis så høy i livet, men veldig vid i beina ja. Og i seg selv er ikke det negativt, men det flatterer ikke kroppsproporsjonene mine nevneverdig (lang torso, kortere bein).

veldig vid i beina

Nå er det riktignok 12 år siden jeg har prøvd smoking i butikk, men allerede da var moten i Skandinavia smal. Jeg var da over "hele" London og alle smokingene var veldig vide i beina samtidig som jakken ble for trang for meg. Husker jeg arkiverte det med at smoking skulle ha videre bein enn andre bukser, ihvertfall i England.

Endte opp med italiensk smoking i Norge, men den har også relativt vide bukseben. Sier ikke at ikke din er for vid for deg, men verdt å merke seg at "baseline"n for bukser i Norge i dag er veldig smal.

Haha, jeg er nok ikke det gitt, men her pisses det jo på alt av konvensjonelle smokingregler, inkludert cowboystøvler til jeans, så får se hva jeg går for.

Er mulig jeg prøver å justere buksen litt hos skredder.
Takk for tips!
Hvis smokingen er av bra kvalitet og ren ull (var mye polyester på 80-tallet), så ta heller buksa med til en skredder og få den sydd om :) Vil ikke anbefale å prøve å matche med en annen bukse. Å sy inn bein koster ikke mer enn et par hundrelapper. Det eneste en god skredder ikke klarer er å legge ut eller forlenge jakke/bukse fordi han er begrenset av hvor mye stoff som er tilgjengelig. Ellers kan de sprette opp både bukse og jakke og sy om alt som trengs. En halvtime med måling og prøving + sying og slipper lett unna under 1000kr. Han her kjøpte en vintage dress for 5€. Viser hva som er mulig og få til med litt tålmodighet og en god skredder!

• Liker
Reaksjoner: Preacher og holmby
Det eneste en god skredder ikke klarer er å legge ut eller forlenge jakke/bukse fordi han er begrenset av hvor mye stoff som er tilgjengelig.

Det er nok litt flere begrensninger enn det. 🙂 Eksempelvis er det begrenset hvor mye man kan ta inn en dressjakke over skuldrene, fordi en mindre jakke skal ha mindre og høyere armhull og da mangler det stoff.

Jeg har sett dyktig skredder bli tvunget til å ta inn dresser med 1,5-2 hele størrelser og det vil jeg fraråde. Det synes.

Men som en slags enkel hovedregel vil jeg påstå at så lenge skuldervidden på jakken er riktig, så kan det meste andre tilpasses, ihvertfall innen 1 størrelse. Å smalne bukseben er null problem.

• Liker
Det er nok litt flere begrensninger enn det. 🙂 Eksempelvis er det begrenset hvor mye man kan ta inn en dressjakke over skuldrene, fordi en mindre jakke skal ha mindre og høyere armhull og da mangler det stoff.

Jeg har sett dyktig skredder bli tvunget til å ta inn dresser med 1,5-2 hele størrelser og det vil jeg fraråde. Det synes.

Men som en slags enkel hovedregel vil jeg påstå at så lenge skuldervidden på jakken er riktig, så kan det meste andre tilpasses, ihvertfall innen 1 størrelse. Å smalne bukseben er null problem.
Absolutt. Jeg antok at den passet-ish i og med at spørsmålet var om bukse!

Absolutt. Jeg antok at den passet-ish i og med at spørsmålet var om bukse!
Ja, jakken sitter bra. Buksen er litt lang, og må heises opp (virker som en bukse beregnet på høyt liv), og kunne funket ved å legges opp litt. Men buksen overlot litt vel lite til fantasien for min del, så må se hva man får tilo_O

• Liker