Hvite bukseseler
... eller svart silke. Det er uansett ingen som skal se dem.
Hvite bukseseler
Helt riktig, og av den grunn har jeg hvite. Selv om jakken skulle gli tilsiden, så roper de ikke "her er jeg".... eller svart silke. Det er uansett ingen som skal se dem.
magebelte [...] lakksko
Takk for gode svar @aksgro og @Edward.
Da blir oppfølgingsspørsmålet om noen vet om en høvelig skredder i Bergen? @gulenissen @kristianc3 eller andre?
Da ser det ut som jeg kan bruke magebelte med god samvittighet, jeg sjekker ut på alle dine "krav". Får droppe magebeltet hvis jeg bruker smokingskjorte uten knekksnipp og legg, har en av hver. Har vel egentlig funnet ut at jeg liker den noe mer plaine smokingskjorten best. Jeg er også enig i at lakksko med åpen snøring ikke er pent, jeg har vel det som kalles "venetian loafers" - tror jeg, evt. "opera pumps" uten silkebånd... Sistnevnte ble i overkant jålete for min del, tror knapt jeg har sett disse live i kongeriket.Magebelte er en forferdelig fallgruve. Man må være slank, ha bukse som er ordentlig høy i livet, ha magebeltet riktig vei (foldene opp!), ha riktig magebelte (svart silke i samme struktur som sløyfen og forskjellig fra jakkeslagene), og enkeltspent jakke som man går med åpen hele tiden. De færreste klarer alt dette og bør gå uten magebelte. Jeg knepper instinktivt jakken når jeg reiser meg og eier ikke et magebelte. Ikke er jeg slank nok heller.
I tillegg til de ufravikelige kravene over, så synes jeg at magebelte stilmessig passer best sammen med knekksnipp på skjorten og legg på skjortebrystet. Jeg liker ingen av delene, og har vanlig snipp og bryst i piké.
Vest til smoking? Nei. Vest til smoking sier at brura insisterte og brudgommen visste ikke bedre. Den sorte vesten som ser ut som den passer til smoking er ikke til smoking, men til livkjole og da kun når det ikke er damer tilstede, dvs i losjen.
Hva gjelder sko - hva hadde de på seg, da, da?
Lakksko er jo mest korrekt, enten med snøring eller opera pumps, og som sf82 sier fungerer forsåvidt blankpussede svarte cap toes også. Det er et par sjeldne unntak som er innenfor korrekt, som broderte fløyelstøfler når man er vertskap og selskapet er hjemme hos en selv, eller man er husgjest (altså overnatter) i samme selskap. Jeg har også sett Gucci 1953 loafers på eldre herrer med signetring på venstre lillefinger, men det blir litt sånn se-jeg-bryter-reglene-fordi-jeg-kan. Alt annet, inkl. pumps uten silkesløyfe, blir feil for meg. Og lakksko med åpen snøring er en vederstyggelighet.
venetian loafers
LakkFløyel eller lakk?
Jeg synes, rent estetisk, at disse er kanskje de meste elegante skoene til smoking. Men rent etikette-messig er fløyelsvariantene det jeg kaller "tøfler" og som er til selskap hjemme. Lakkvariantene er veldig flotte men ikke like korrekt som opera pumps eller oxfords. Opera pumps mener jeg er en engelsk greie.
Vest er det mest klassiske og mest formelle, dog det er en distinksjon som er uvesentlig her til lands, her er det en smakssak.