Tidssonen-tråden

Jeg var litt nysgjerrig når jeg oppdaget det nye underforumet for Omega i går, og det er gøy at også dette blir knyttet til Otteren. Fin utvikling!

Pst.. Når kommer neste podkast?

Har flyttet fast publiseringsdag til onsdager, og det skulle kommet en pod i dag. Men den kommer i morgen, torsdag.

I går kveld når jeg skulle slenge sammen episoden, oppdaget jeg brått at den var innspilt uten lyd(!). Så måtte spille inn på nytt i dag formiddag, derav forsinkelsen :)

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Hei.

Jeg registrerer at noen har en timegrapher for å ta målinger som kan identifisere tidsavvik på mekaniske ur. Og muligens gi et hint om servicebehov?
Er det noen som kan gi oss den komplette guiden til kjøp av en slik? Hvilke merker har vi? Hvor kjøper man?
Jeg har registrert av vi har noe som heter No. 1000, No. 1900 og No. 3000, og muligens noe som heter Weishi?

Når jeg googler så får jeg opp mange salgsannonser ebay, amazon og aliexpress, og med mye varierende priser… Da blir jeg litt skeptisk…

Noen tips?

Er det «markedsgrunnlag» for Tiddsonen å lage en egen norsk video/podcast om timegrapher? Introduksjon/demo/where to buy?

Ref post over?

;)

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Bra episode!

Jeg synes det er gøy når jeg lærer nye ting, spesielt om glemte helter. Jeg har nok tid gode å bli bedre kjent med MB&F, for min del har det vært M.A.D.1-klokkene som har gjort meg oppmerksom på merket. Jaeger leCoultre Reverso Squadra-annonsen har jeg fulgt med interesse på finn, men jeg ante åpenbart lite om modellene. Den kronografen med verdenstid var utrolig stilig!

Det blir spennende med Watches and wonders, jeg håper dere planlegger samme type dekning som dere gjorde i fjor. Det likte jeg veldig godt.

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Takk for fin episode @Jon Henrik ! Alltid behagelige og se og lytte til deg.

Hang meg litt opp i en ting som du kanskje kan snakke om eller utdype.

Mulig jeg bare legger annet innhold i ordet mainstream enn deg - men vil du utbrodere litt i forhold til hvorfor du mener mb&f har blitt mainstream ?
( så vidt jeg kan se produserer de nå kanskje ett sted mellom 350-500 klokker i året )
Det er jo fortsatt relativt begrenset - så er vel kanskje ikke det antallet som gjør du definere de som mainstream ?
Design og formuttrykkene er i mitt hode veldig lite mainstream.
Jeg føles også mb&f har forandret seg litt de siste årene - men da på måten at de har blitt «uttalt» mere kommersielle , så kanskje litt mer «folkelige», men sliter litt med ordet mainstream !
❤️ igjen takk for fin pod

Som en som er i en omfattende studiefase her, også kalt nybegynner, grønnskolling, aspirant osv... så prøver jeg meg, og hvis dette har vært tema tidligere, eller det finnes en tråd her inne som foregriper dette, så gi meg klar og tydelig beskjed. Men i denne forelskelsesfasen så har jeg kommet til et punkt der jeg har sett nok videoer på youtube som tar for seg "best watches in every price range" og "best entry level watches", hvor klokkemodellene som lanseres som oftest sammenlignes med dyrere klokker. For eksempel Tissot Gentleman (i og med at jeg er i priskategorien inntil 10.000 kr) som hele tida blir veid opp mot dyrere klokker, som om det man ønsker seg er en slags Rolex-placeholder til man har spart opp nok midler. Sier ikke at det er noe galt i dette, på ingen måte - det er vel snarere en kritikk til hvordan såkalte "entry level" klokker ikke får stå på egne bein.

Så det jeg kunne tenkt meg å spørre om, og det blir jo litt omfattende kjenner jeg nå til en egen spørsmålsspalte, og et litt vanskelig spørsmål også? Jeg spør likevel: hvilke originale klokker som finnes i hver priskategori, som nettopp ikke trenger å sammenlignes med en dyrere modell. For å illustrere tanken bak spørsmålet så tenker jeg for eksempel på Santos de Cartier som Cartier hevder (i hvert fall skriver uten forbehold på hjemmesiden deres) er det første rene armbåndsuret som ikke er et lommeur på reim - som vel må justeres litt fra Cartiers utsagn til det første armbåndsuret for menn, i og med at det første armbåndsuret så vidt jeg har skjønt var Breguets ur til dronningen av Napoli. Så litt enkelt sagt; banebrytende ur - eller kan vi også kalle de paradigmeskiftere - i hver priskategori. For tanken på å eie noe som i hvert fall er en videreføring av en original, og ikke en kopi eller hommage, uavhengig av pris, er i hvert fall noe jeg kan være interessert i.

Redigert: