Den store sykkeltråden

På en Internettet-auksjon snublet jeg nylig over denne fordums carbonskjønnheten - en helt "ny" og ubrukt (NOS - overligger) Specialized Tarmac S-Works SL4 som etter det jeg har klart å guggle meg frem til var et råskinn brukt i bl.a. TdF av flere profflag. Den har muligens ikke alle de hotteste spesifikasjonene som proffene brukte, men ganske rå pris likevel...
Den ble kjøpt usett med minimalt av info og papirer, men etter det jeg kan måle meg frem til er det rammestr. 56, som anbefales for folk inntil 183(?)cm. For Spezialized landeveissykler sier enkelte at man fint kan gå ned én rammestørrelse, så da er den vel innafor for meg på 188? Jeg er helt fersk på landeveissykling så spør ekspertene her inne om råd :)
Hvis den skulle vise seg å bli for liten, hva tror ekspertisen er fornuftig prisnivå å legge seg på ved evt. videresalg? 35 - 40k?
Jeg har ikke full oversikt over alle spesifikasjonene/ gruppene og den har jo stått på et lager en eller annen plass noen år, men er vel ikke helt avleggs?

Takk for gode råd og tips! :)

Vis vedlegg 392906
Superkul klassiker, det der! Tror størrelsen fort vil føles litt liten, selv om det er mye smak og behag. Ser på Specialized sine nettsider at en 58 går opp til 188. Setet kan jo settes til maks, og hvis du sitter komfortabelt med beina på pedalene er det et skritt i riktig retning, men styret blir muligens for lavt, hvis ikke du er myk som en yoga-instruktør. Uansett vil du ha en sittestilling som er veldig "aero," men muligens ikke superbehagelig for lange turer. Selv er jeg 190, og bruker enten 58 eller 60-rammer, alternativt L, litt avhengig av merke.

Prisantydningen din er nok litt i overkant, uten at jeg vet årsmodell og gruppesett, men ser på Buycycle.com (sykkelverdenens svar på Chrono24) at de ligger mellom 1200 og 2700 euro, der den dyreste er "fully loaded" med blant annet elektronisk giring. I 2025 forventer nok folk både skivebremser og elektronisk gir hvis en skal opp i 30+ segmentet, selv om den ramma du har er helt fabelaktig.

• Liker
Reaksjoner: Mann1
Superkul klassiker, det der! Tror størrelsen fort vil føles litt liten, selv om det er mye smak og behag. Ser på Specialized sine nettsider at en 58 går opp til 188. Setet kan jo settes til maks, og hvis du sitter komfortabelt med beina på pedalene er det et skritt i riktig retning, men styret blir muligens for lavt, hvis ikke du er myk som en yoga-instruktør. Uansett vil du ha en sittestilling som er veldig "aero," men muligens ikke superbehagelig for lange turer. Selv er jeg 190, og bruker enten 58 eller 60-rammer, alternativt L, litt avhengig av merke.

Prisantydningen din er nok litt i overkant, uten at jeg vet årsmodell og gruppesett, men ser på Buycycle.com (sykkelverdenens svar på Chrono24) at de ligger mellom 1200 og 2700 euro, der den dyreste er "fully loaded" med blant annet elektronisk giring. I 2025 forventer nok folk både skivebremser og elektronisk gir hvis en skal opp i 30+ segmentet, selv om den ramma du har er helt fabelaktig.
Takk for gode tips! (y)
Ja, hvis man ikke trives på ramma blir det litt stusselig! ;)
Noen langturer blir det nok ikke snakk om, jeg er i alle fall rimelig kjørt etter 20 - 30 km på mtb, men det er jo som å sykle i sirup. Så tar kanskje sjansen på å teste denne litt før evt. salg. Men da er den vel plutselig "brukt" og verdien ned deretter...
Ser at setepinnene på de fleste syklene på Finn er nærmere halvmeteren over stanga, så det er kanskje håp om at den kan brukes med krum rygg! :D

• Liker
Reaksjoner: frj
Hvis den skulle vise seg å bli for liten, hva tror ekspertisen er fornuftig prisnivå å legge seg på ved evt. videresalg? 35 - 40k?

Er redd for at du er i overkant optimistisk. Toppmodeller med felgbrems selv med dyrere hjul prises gjerne til halvparten av dette ( og er likevel tungsolgte).

Det har vært mye flat styre og primært el-stisykkel i år men i dag var det endelig perfekte forhold i Bergen til å ta ut noe med bukkehorn. Saltet er vasket bort, det er mildere temperatur og solen titter frem.
IMG_20250223_134709.jpg

Fruen skal ha ny el sykkel. Skal brukes til / fra jobb m d sykkelveske for noen handlevarer. Brukes stort sett asfalt.
Hva blr prioriteres, Shimano, Borch, Yamaha motor osv. se bilde for type.
Skal selvfølgelig være best, penest og billigst 🙂. Pris ca 25k.
Hva anbefales ?

Vedlegg

• IMG_2247.png
    IMG_2247.png
    436,7 KB · Visninger: 0
Alle tre overnevnte motorer er bra. Bosch skiller seg vel ut hva garanti angår der egen garanti følger motor, uavhengig av resten av sykkelen. Ikke heng deg opp i NM eller størst batteri. Jeg og kona syklet flere tusen mil til fra jobb året rundt og er svært fornøyd med R-Raymon og Kreidler. Etter påkjørsel byttet hun til Cube som er veldig i vinden nå. Gode specs på den men kvalitetsfølelsen er ikke der i forhold til tidligere Kreidler. Sistnevnte selges vel knapt i landet mer, noe som er synd. Skal ikke peke i retning spesielle merker da det er mye bra men registrerer at DBS priser seg langt over hva man får igjen. Dette gjelder andre og. Lykke til, hun kommer til å få det kjempekjekt.

• Liker
Reaksjoner: DJ41
Alle tre overnevnte motorer er bra. Bosch skiller seg vel ut hva garanti angår der egen garanti følger motor, uavhengig av resten av sykkelen. Ikke heng deg opp i NM eller størst batteri. Jeg og kona syklet flere tusen mil til fra jobb året rundt og er svært fornøyd med R-Raymon og Kreidler. Etter påkjørsel byttet hun til Cube som er veldig i vinden nå. Gode specs på den men kvalitetsfølelsen er ikke der i forhold til tidligere Kreidler. Sistnevnte selges vel knapt i landet mer, noe som er synd. Skal ikke peke i retning spesielle merker da det er mye bra men registrerer at DBS priser seg langt over hva man får igjen. Dette gjelder andre og. Lykke til, hun kommer til å få det kjempekjekt.
Ikke lett å finn en sykkel i et marked med 1000 alternativer.
Så på denne Meridan til tross for at den var en del dyrere enn planlagt, har du noe kjennskap til denne ?
( Pris ca 35 k )

MERIDA ESPRESSO City 400 EQ​

1740507051036.png

Ikke lett å finn en sykkel i et marked med 1000 alternativer.
Så på denne Meridan til tross for at den var en del dyrere enn planlagt, har du noe kjennskap til denne ?
( Pris ca 35 k )

MERIDA ESPRESSO City 400 EQ​

Vis vedlegg 393413
Den ser ut til å ha gode spesifikasjoner, og Merida er et anerkjent merke.

Vi har 2. stk. Kalkhoff (Agattu og Endeavour),1 stk. Fokus (ungdomssykkel) og 1 stk. Cannondale (et eller annet) hjemme hos oss. Den ene Kalkhoff'en har snart gått 20k, byttet kjede, tannhjul bak, en felg pluss litt småtteri = helt fantastisk kvalitet.

Var egentlig litt skeptisk til elsykler og kvalitet, men våre sykler har i hvert fall overgått forventningene. Det har vært mye mindre tull med disse syklene enn alle de andre "analoge" sykler vi har.

Kanskje litt kjedelige modeller, men de er godt bygget - solide skjermer, bagasjebrett osv.

Ellers er det tips å kjøpe sykkel i nærheten av der du bor, med tanke på service/reparasjoner - evt. at nettbutikken har lokal serviceavtale. Elsyklene er tunge, og ikke bare enkle å dra med seg rundt hvis noe går galt.

• Liker
Reaksjoner: DJ41 og Chronodiver
Kjenner ikke til denne modellen nei. Og så er det klart at når du nå er oppe i prissjiktet 30-40 så er det mye bra. Ville faktisk og sjekket på Finn. Jeg sparte 5k på butikkny sykkel fra forhandler på andre siden av landet. Gratis frakt. En Bosch/Shimamo/Yamaha-motor på 65-75NM er mer enn nok hjelp til å ha det kjempegøy nesten uansett. Og en må ikke opp i 40k for å få en god nok sykkel. Som @Consigliere sier er det fine specs på angitt modell. Han har selv og sykler fra merker med høy kvalitet og nevner et godt poeng hva nærhet til forhandler angår. Det at jeg valgte å kjøpe langveisfra var fordi jeg først forsikret meg om at nærforhandler kunne alt av servicer og at selger sto bak garantispørsmål via nærforhandler.

• Liker
Reaksjoner: Consigliere og DJ41
Andre som gleder seg til å se Strade Bianche i dag? Elsker dette rittet. Perfekt med regn i dag og sol og 13 grader i morgen. Se sykkel i dag, gjør sykkel i morgen!

Dobbeltposter for å motivere aktivitet O:)

Her på Jærkysten er det nå vår, ferdig snakket. Må tidvis ta av hansker og armer, og vinterjakken er klar til å pakkes bort.
zmq6BIr.jpg

Etter kyssesyke-smellen i fjor ble det veldig lite sykling, men nå har jeg vært svært motivert. Ingen voldsomt lange turer, og mye jobbreise, men når jeg har tid sykler jeg hver dag.

Forøvrig snublet jeg over noe jeg har sniffet på siden det ble først lansert/synlig på brukt:
tOblJhc.jpg

Spent på om dette kan være et kurant hjelpemiddel for å trene annen muskulatur og hele kroppen. Jeg er veldig glad i rollerblades, men etter flytting til et mer urbant og bakketungt sted har det vært en del mindre av det.

Dobbeltposter for å motivere aktivitet O:)

Her på Jærkysten er det nå vår, ferdig snakket. Må tidvis ta av hansker og armer, og vinterjakken er klar til å pakkes bort.
zmq6BIr.jpg

Etter kyssesyke-smellen i fjor ble det veldig lite sykling, men nå har jeg vært svært motivert. Ingen voldsomt lange turer, og mye jobbreise, men når jeg har tid sykler jeg hver dag.

Forøvrig snublet jeg over noe jeg har sniffet på siden det ble først lansert/synlig på brukt:
tOblJhc.jpg

Spent på om dette kan være et kurant hjelpemiddel for å trene annen muskulatur og hele kroppen. Jeg er veldig glad i rollerblades, men etter flytting til et mer urbant og bakketungt sted har det vært en del mindre av det.
Iron Rangers kan helt åpenbart brukes til absolutt alt! :D

• Liker
Reaksjoner: mr.quick
Iron Rangers kan helt åpenbart brukes til absolutt alt! :D
Sannelig! De er såpass ihjelslitte (innersålen har løsnet fra resten av konstruksjonen) at de er det ikke farlig å gjøre rare ting med. Jeg har blitt ekstremist hva det gjelder sko, kun skinn til alt!!! 👹

xkSIZCC.jpg

lx3cHN3.jpg

Tilbake på GP5000 - Jøss, de føles vanvittig mye bedre enn de Vittoria-dekkene jeg har syklet på det siste året. Pumpet opp til samme trykk, føltes mye mykere og tråkk føltes lettere. Hadde 2 km/t høyere snittfart enn jeg har pleid i år på tilsvarende turer. GP5000 er standarden med god grunn, viser det seg.