Bilsnakk

Kjøpte nettopp en Volvo ex30 til min mor . Synes den er helt identisk til det meste annet av elbiler i den klassen . Bruttern har en polestar og forskjellen er ikkje så veldig stor.
En kompis kjøpte en slik. Hans omtale av bilen var "bygget billig i kina og programmert i polen av noen som ikke jobber i it-bransjen".
Softwaren spesielt var en stor frustrasjon for han. Blant annet ble ikke ladeprofilen lagret korrekt, så hvis han glemte å velge riktig ved lading så var ikke bilen ladet på morgenen.
Jeg så listen med klager han oversendte Volvo etter 3 ukers eierskap. Tipper det var 15-20 punkter han klaget på.
Han solgte forøvrig bilen før det hadde gått 3 måneder.
Når det er sagt så er han egentlig en "bilmann", og mulig hans grenser for frustrasjon ligger veldig mye lavere enn mine.

• Wow
Reaksjoner: Grendel
En kompis kjøpte en slik. Hans omtale av bilen var "bygget billig i kina og programmert i polen av noen som ikke jobber i it-bransjen".
Softwaren spesielt var en stor frustrasjon for han. Blant annet ble ikke ladeprofilen lagret korrekt, så hvis han glemte å velge riktig ved lading så var ikke bilen ladet på morgenen.
Jeg så listen med klager han oversendte Volvo etter 3 ukers eierskap. Tipper det var 15-20 punkter han klaget på.
Han solgte forøvrig bilen før det hadde gått 3 måneder.
Når det er sagt så er han egentlig en "bilmann", og mulig hans grenser for frustrasjon ligger veldig mye lavere enn mine.

Min mor er vel det vi kan kalle en smule teknologisk utfordret , men den bilen trenger man ikkje kunne noke for å bruke . Plugger i så lader den til det er fult uten behov for app eller slikt fjas . Ho har funne ut at ho kan bruke langtur kjøremodus av og til og kordan ho justeret klimaanlegget. Ellers så har vi stilt radioen inn på lokal p1+ . Resten er helt uvesentlig for ho og sikkert alle andre som kjøper en bil for å komme fra A til B .

Ellers er den kjip innvendig med hardplast og lite dilldall , omtrent som en hvilkensom helst vw med andre ord .
Einaste klagen er litt harde seter .

Prøvekjørte en Elroq i går, og ble positivt overrasket.

Nå synes jeg en bil skal se ut som en...bil..uten å ha det der Månebildesignet, endel produsenter nå går for. En del andre modeller jeg har prøvekjørt drukner fører i advarsler og lyder og foretar intervensjoner fra sine såkalte "fører-assistanse-systemer". Noen av disse er mer "fører-irriterende" enn mye annet. Enkelte er direkte livsfarlige, da de er alt for aggressive. EX30 f. eks. Jeez. På Elroq'n var disse assistansesystemene behagelige og subdued hele veien.

En Elroq i sideprofil, tickles my boring fancy der. Selve kjøreopplevelsen er noe jeg kan leve godt med, og innvendig kupéstørrelse er god. Overraskende god. Modellen jeg kjørte? Elroq 60. Ikke det største batteriet. Ikke den raskeste, men rask nok til daglig bruk. Vil jeg ha mer? Ja. Må prøve 85-versjonen om en uke eller to. Bilens profil er finest fra B-stolpen og bakover:

Skjermbilde 2025-04-16 kl. 17.43.35.png

Redigert:
  • Liker
Vi kjøpe bil til ho mor på anbud med innbytte. Sende mail til fleire forhandlere med kriterier der fleire merker var aktuelle basert på ønsker og pris . Billigste tilbyder solgte bil. So lite prøvekjøring egentlig. I følge muttern så hadde ho testa et par litt eldre modeller her og der og synes alle var ganske like so det spilte mindre rolle.

Prøvekjørte en Elroq i går, og ble positivt overrasket.

Nå synes jeg en bil skal se ut som en...bil..uten å ha det der Månebildesignet, endel produsenter nå går for. En del andre modeller jeg har prøvekjørt drukner fører i advarsler og lyder og foretar intervensjoner fra sine såkalte "fører-assistanse-systemer". Noen av disse er mer "fører-irriterende" enn mye annet. Enkelte er direkte livsfarlige, da de er alt for aggressive. EX30 f. eks. Jeez. På Elroq'n var disse assistansesystemene behagelige og subdued hele veien.

En Elroq i sideprofil, tickles my boring fancy der. Selve kjøreopplevelsen er noe jeg kan leve godt med, og innvendig kupéstørrelse er god. Overraskende god. Modellen jeg kjørte? Elroq 60. Ikke det største batteriet. Ikke den raskeste, men rask nok til daglig bruk. Vil jeg ha mer? Ja. Må prøve 85-versjonen om en uke eller to. Bilens profil er finest fra B-stolpen og bakover:

Vis vedlegg 397357
Må innrømme at jeg skjønte allerede av forrige posten din hvor du ønsket at konklusjonen skulle ende til tross for opplisting av mange «aktuelle» alternativer 😂

Vi er rare slik vi mennesker. Noen ganger lager vi en analytisk tilnærming til et problem hvor vi egentlig vet svaret for å gi konklusjonen legitimitet.

Kos deg med Skodaen når den kommer 😉

Finnes det noe annet enn kjedelige valg der ute i dette segmentet?
Innen elbil-segmentet, virker den nevnt over her som en av de aller beste p.t.. Innen bil-segmentet (generelt), finnes det langt mer spennende alternativ, selvsagt. Problemet er bare at skal man ha ny og større bensin- eller dieselmotor (6 eller flere sylindre; 4 sylindre er ikke en opsjon), så tipper prislappen 1,5-2MNOK i disse dager. Åpen for forslag og innspill til ICE-alternativer (med 6+ sylindre).

Redigert:
Innen elbil-segmentet, virker den nevnt over her som en av de aller beste. Innen bil-segmentet (generelt), finnes det langt mer spennende alternativ, selvsagt. Problemet er bare at skal man ha ny og større bensin- eller dieselmotor (6 eller flere sylindre; 4 sylindre er ikke en opsjon), så tipper prislappen 1,5-2MNOK i disse dager. Så, kjøpe en fancy bil og en Timex, eller en Skoda og (en mengde / fancy armbåndsur - stryk det som ikke passer)? Tja, si det. ;)
Elbil er håpløst, da kan man like gjerne gå for billigst mulig.

Men - man kan fint kjøpe brukt Premium med stor motor uten å miste nattesøvnen. En tilleggsgaranti gir alle mulige dekninger og god nattesøvn. Jeg kjøpte dette på min S63 som har gått ut på fabrikkgaranti og det er helt strøkent.

Og du verden så mye deilig man kan velge i hvis man går noen få år bakover i tid 🤩

Jeg frykter at du har rett. (selv om det er åpenbart at IONIQ5 N er mer spennende enn Elroq)
5N er et solid alternativ, ja. Mer engasjerende valg, med en haug med konfigurasjoner og 600+ HK. Kan kjøres som en vanlig elbil uten noe fancy ting, eller som en emulert ICE. Gir variasjon i hverdagen.

• Liker
Reaksjoner: andres
Som en bilselger sa nylig: "Når man kjøper en elbil - uansett prisklasse - så er den ment å ha i 7 år, før man dumper den på dynga". Selgeren solgte kun elbiler...

Minner meg om for noen uker siden, når jeg gikk inn til en forhandler å spurte om de solgte annet en elbiler. Selger kom i mot meg smilende og vennlig, men etter spørsmålet mitt, så sukket han og sa "Neeei, dessverre".

• Wow
Hadde hybridbilen på service på fredag (en snart fire år gammel BMW 330e x-drive touring). På grunn av en haug med møter dagen før ferien var jeg avhengig av bil, og kostet på meg leiebil hos forhandler. Jeg fikk utdelt en splitter ny iX1 med kun 10 mil på telleren, og tenkte «jaja, kanskje dette blir ok». Lukten av flunkende ny bil slo imot meg, og ny bil lukter jo digg uansett drivlinje.

Var dette dagen der til og med jeg, en halvpessimistisk gretten gubbe på 54 skulle omvendes? Var dette dagen da jeg skulle smile bak rattet i en batteribil? Svaret ble definitivt nei. Bilen var komfortabel, påkostet og lettkjørt - men likevel skuffende. Designet på iX1 er mindre pent, men det var ikke det verste. Jeg følte ingenting. Kjøregleden var fraværende, og hele opplevelsen var kjedelig.

Mulig jeg er sær, det lever jeg fint med. Jeg fikk likevel ekstra motivasjon til å ta godt vare på den bilen jeg har i noen år til, og gjensynsgleden var merkbar da den var klar for henting. I dag fikk den splitter nye sommerdekk. Så får jeg håpe at bilverdenen ser annerledes ut om 4-5 år. Kanskje har det verste batterihysteriet gått over? Lite trolig, men det er lov å drømme :)

Jeg solgte nybiler i 5-6 år. Fikk stadig folk innom som syns det var fryktelig synd at ingen kjøpte annet enn elbiler. Det som knyttet disse menneskene sammen var at ingen av de kjøpte ny bensin eller dieselbil...

Jeg solgte nybiler i 5-6 år. Fikk stadig folk innom som syns det var fryktelig synd at ingen kjøpte annet enn elbiler. Det som knyttet disse menneskene sammen var at ingen av de kjøpte ny bensin eller dieselbil...
For et paradoks. Alle synes det var synd at ingen kjøpte ICE, og at det var synd alle kjøpte elbil. For en Gordisk knute.
---
Anyway: Verd å avsette 30 min. å se denne: