Bilsnakk

Er vel ikke nedleggbare sider på noen av de jeg linker til.
Kun foran og bak.
Tysse 6080 er norsk,litt billigere,litt kortere. Ingen tipp.
Tiki’n er 3m lang.bladfjærer, tipp,forsterket baklem,mulig å kjøre atv ol på plan.7 pol istedenfor 13.stålskjermer med trinn.

Tysse har 7års garanti ved årlig service.men hva kan gå galt på en så enkel henger?

Er vel ikke nedleggbare sider på noen av de jeg linker til.
Kun foran og bak.
Tysse 6080 er norsk,litt billigere,litt kortere. Ingen tipp.
Tiki’n er 3m lang.bladfjærer, tipp,forsterket baklem,mulig å kjøre atv ol på plan.7 pol istedenfor 13.stålskjermer med trinn.

Tysse har 7års garanti ved årlig service.men hva kan gå galt på en så enkel henger?
Tysse har bedre kvalitet generelt, etter hva jeg leste meg frem til da jeg gjorde samme research som deg. Endte opp med en Tysse 6215 som var ett år gammel. Brukt den masse i vinter ifb. byggeprosjekt og er strålende fornøyd. Nydelig å få paller med stillas/materialer kjørt inn på den fra siden. Uten sidehengsler må du evt. få ting heiset på med stropper, og det vil nok ikke alle byggevarehus osv. gjøre.

Ser mye gamle Gaupen også, så du går nok ikke feil der heller. De er vel riktignok fra da de fortsatt var norskprodusert.

Gaupen flagget ut? Ser de har franske eiere.
Tysse kjøpt opp av Brenderup.
Litt mindre norsk enn før.
Hater å snekkre,så blir vel ikke noe mer enn terrassebord, ellers så blir det vel noen Turer til søppelplassen.
Litt møbler, Mold,bark etc.
Hentet ny benk i februar, lånte henger gratis.fungerte greit.(Freetrailer)

Så hadde sikker klart meg med en enkel 10-12000kr’s henger også. Å heller lånt gratis henger ved behov.
Men så er det jo sånn. Legg på litt til så får en litt ekstra,legg på litt til så får en litt lengre henger,litt til så får en nesehjul, litt til då får en brems…litt til forsterket lem bak….
Har sett på Gaupen,Brenderup og Respo.
Meste er jo likt.
Eneste tredal som er noe annet.
Bør jeg legge på litt til? Tredal sitt fjæringssystem ser jo ut til å være i en egen klasse

Skal jeg kjøpe Tiki eller Tysse henger?
Har hatt flere runder,men klarer ikke å bestemme meg….

Eller en slik med ALu felger:

Hvis du kjøper Pro serien til Tysse så har den høyere karmer. Pro serien er litt dyrere, men det kan bli billigere enn å kjøpe Fritid og kjøpe tilleggskarmer.
Med hjulene utenfor kassen så blir den veldig stødig på veien samt lavere lastehøyde.

10 lapper mer for en PRO.
Men da må jeg bytte bil eller utvide førerkortet litt
Tre ting: Henger kan enkelt nedregistreres hos vegvesenet, gjorde det selv med min 1300 kg ned til 750 kg (så de fleste elbiler med hengerfeste kan trekke den).

Til hobbybruk er proffhenger overkill tror jeg. Pass på den og ikke overlast den grovt så varer den lenge nok.

Anbefaler henger med brems, prisforskjellen mellom en med og uten er liten.

Tre ting: Henger kan enkelt nedregistreres hos vegvesenet, gjorde det selv med min 1300 kg ned til 750 kg (så de fleste elbiler med hengerfeste kan trekke den).

Til hobbybruk er proffhenger overkill tror jeg. Pass på den og ikke overlast den grovt så varer den lenge nok.

Anbefaler henger med brems, prisforskjellen mellom en med og uten er liten.
Takk for tips.
Tror du har rett i at proff er overkill.
Har bare sett på uten brems. Tenkte det var lurt. Så slipper ting å ruste fast når den står ukevis i ro.

Gidder ikke å ned registrere.
Skal bare kjøre rundt på lette ting

Redigert:
Takk for tips.
Tror du har rett i at proff er overkill.
Har bare sett på uten brems. Tenkte det var lurt. Så slipper ting å ruste fast når den står ukevis i ro.

Gidder ikke å ned registrere.
Skal bare kjøre rundt på lette ting
Jeg trur at du vil høste mange flott gevinster frem i tid om du går for en 'proff' en.
Dette vil du ikke merke de første årene, men frem i tid.
Gå for proff!

Hvor er det kvaliteten til proff ligger?
Tykkere gods? Bedre overflate behandling? Kraftigere aksling?
Veldig liten forskjell mellom proff og hobby, de er stort sett like bortsett fra platematerialet (gulvet). Dette var svaret da jeg spurte en som jobba for Tysse som ingeniør og var en av dem som designet konstruksjonen på mange av dagens tyssehengere.

Edit: se på vektforskjellen på to identisk størrelse hobby og proffhenger.

Hvor er det kvaliteten til proff ligger?
Tykkere gods? Bedre overflate behandling? Kraftigere aksling?

Jeg betalte 6000 kr ekstra opp til Tysse Pro fra Tysse standard når jeg kjøpte min Tysse. Det var det samme som ekstra karmer kostet på Gaupen.

Ang kvalitet fra standard til Pro så er en Pro ca 90 kg tyngre, dvs fra 250 kg til 340 kg hvis jeg ikke husker feil. Større hjul som gir bedre demping / spretter mindre, sterkere karmer og annen låssystem på karmer. Noe må jo de 90 kg brukes til.

6080 er jo «lang», men stor er den ikke. Tror du kommer til å angre hvis du kjøper mindre henger @Raniets

Det er ganske greit å kunne transportere en 3-seters sofa eller noe annet langt.

Ser at den minste hengeren jeg har er en tilsvarende Tysse 6217 (Pro) FS med påbyggingskarmer. Helt genial, spesielt med skjermer man kan stå på. Skuddsikker sak, har hatt den i 10 år uten å gjøre noe annet enn å smøre lagrene et par ganger - og fylle luft.

Velger nesten alltid denne hengeren fremfor en gammel Tredal med to akslinger, selv om sistnevnte kjører bedre. Platene i gulvet på Tredal ryker etter en del år hvis hengeren står ute.

Er også veldig fornøyd med snøskuter-henger fra BK, som har tipp. Fungerer også til det meste, selv om karmene er svært lave.

Har et par båthengere med plastskjermer, de har blitt byttet mer enn en gang - lett å tråkke de i stykker ol.

Og som noen skrev over, har du en skikkelig tilhenger får du igjen pengene etter noen år. Det har vært en mager trøst når jeg har solgt båt - tilhengere bare stiger i verdi! Har solgt en del hengere opp igjennom, alle med fortjeneste.

Det spiller nok liten trille hvilket fabrikat du kjøper, så lenge du skal bruke den såpass lite som du skisserer her.
Det jeg hadde lagt vekt på, er bremser, innvendig plass til gipsplate, og overtrekk/kapell. Det sparer hengeren for mye og den er alltid klar til bruk, uansett. Du kan også transportere nevnte gipsplater tørt.
Men om du skal legge ekstra kroner i noe, så hadde jeg lagt de i (B)E, sånn at du kan trekke hva du vil. Det er fryktelig praktisk.

Det spiller nok liten trille hvilket fabrikat du kjøper, så lenge du skal bruke den såpass lite som du skisserer her.
Det jeg hadde lagt vekt på, er bremser, innvendig plass til gipsplate, og overtrekk/kapell. Det sparer hengeren for mye og den er alltid klar til bruk, uansett. Du kan også transportere nevnte gipsplater tørt.
Men om du skal legge ekstra kroner i noe, så hadde jeg lagt de i (B)E, sånn at du kan trekke hva du vil. Det er fryktelig praktisk.
Enig. Ikke mange kronene å oppgradere til BE. Da kan du dra det du vil så lenge bil og henger er kompatible til å tåle det.

Jeg har brukt både proff og fritidshengere om hverandre i årevis. Og jeg mener det ikke er verdt å oppgradere til proff med mindre den skal brukes hardt og daglig.

Flott med gratis henger 😝
IMG_1487.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Måtte bytte en vakumslange på girkassen på S63 i forrige uke. I den forbindelse glemte girkassen at den var en girkasse og måtte remappes. Etter den fikk ny informasjon at den var en girkasse igjen var det som å få en ny bil! Makan til forskjell. Som fløte i "Comfort" og skarp som en kniv i "Sport".
Helt vanvittig forskjell, forandret totalt hele bilen.

Helt enig i at entusiasme og bilglede burde ha en forbrenningsmotor. Selv kunne jeg tenkt meg en gammel sær bil etterhvert, 2CV kanskje.. Denne gangen ble det ny bruksbil, og med tanke på spec. er det jo nesten litt entusiastisk? Kommer i september.

Bakhjulstrekk, 258 hk, spoiler og coupe/kombi/sedan:

1744479489788.png

1744479541698.png