Å gi flippesyken fingern?

Medlem
6. april 2015
Sted
Trondheim
I 2015 ble jeg 30 og kjøpte min første klokke, en tudor pelagos fra Bjerke. Det var salg og jeg prutet meg ned til 25000. En fin klokke, til en «spiselig» pris.

Egentlig ønsket meg en Rolex submariner uten dato, men jeg greide ikke rettferdiggjøre prisen. Gleden over klokkekjøpet varte en stund, men etterhvert begynte jeg å tenke på suben igjen.

Flippesyken meldte seg og om jeg ikke kunne rettferdiggjøre en sub så kunne jeg hvertfall overtale dama til at jeg fortjente en litt rimeligere Rolex.
Pelagosen ble solgt og jeg kjøpte en Explorer 1 i 36 mm av sjølveste Johnny Rolex. Fin den og, men fortsatt ingen sub.

Det ble bytta en del klokker og jeg var innom flere seamstere og ymse Explorere før jeg fikk kloa i en 14060. Rålekker klokke, men med masse bruksmerker. Bruksmerker på en dykker plager meg ikke nevneverdig, men det plaget meg at jeg ikke visste hvordan merkene hadde oppstått. Jeg hadde ikke lagd dem selv og tanken på det fulgte meg i drømmene.

Klokka ble solgt, så kjøpt tilbake og så solgt igjen. Faen for et styr det var med den suben.

For et år siden tok jeg kontakt med Bjerke og fikk gleden av å stå på venteliste for å kjøpe en 114060, den opprinnelige drømmeklokka.

Nå midt i disse koronatiden, den 13 mars, fikk jeg klokka levert på døra. Fra første øyeblikk har jeg brukt den til alt og jeg digger den. Jeg vet det er mange som den der ute, men denne er min og jeg er stolt av å ha den på armen.

Så, til grunnen for at jeg poster dette. Jeg er redd. Redd for at flippesyken etterhvert vil mutere for og så ta meg igjen. Jeg vurderer derfor å gravere baklokket. Og hvis jeg skal gjøre det så gjør jeg det selv, tror jeg. Det kommer i såfall til å bli stygt og annenhåndsverdien vil synke som en sten, men det vil mest sannsynlig holde styggen på ryggen unna så lenge jeg har pust og puls.

Så, bør jeg gi flippesyken fingern med egenkomponert gravyre eller finnes det andre gode alternativer?
7BA97BD4-BD36-42A9-A8EA-3E73BEBFC1CA.jpeg
alt

Gratulerer med en flott klokke. Det der er uten tvil en keeper. Lever den for gravering. Jeg har gravert en klokke tidligere og har nettopp levert baklokket til min Rolex BLRO for gravering. Angrer litt på at jeg ikke har gravert alle klokkene mine egentlig. Jeg føler at det gjør de enda litt mer spesielle og knyttet til meg. :) Gleder meg til å ha BLROen resten av min tid. :)

• Liker
Reaksjoner: Banderas
I 2015 ble jeg 30 og kjøpte min første klokke, en tudor pelagos fra Bjerke. Det var salg og jeg prutet meg ned til 25000. En fin klokke, til en «spiselig» pris.

Egentlig ønsket meg en Rolex submariner uten dato, men jeg greide ikke rettferdiggjøre prisen. Gleden over klokkekjøpet varte en stund, men etterhvert begynte jeg å tenke på suben igjen.

Flippesyken meldte seg og om jeg ikke kunne rettferdiggjøre en sub så kunne jeg hvertfall overtale dama til at jeg fortjente en litt rimeligere Rolex.
Pelagosen ble solgt og jeg kjøpte en Explorer 1 i 36 mm av sjølveste Johnny Rolex. Fin den og, men fortsatt ingen sub.

Det ble bytta en del klokker og jeg var innom flere seamstere og ymse Explorere før jeg fikk kloa i en 14060. Rålekker klokke, men med masse bruksmerker. Bruksmerker på en dykker plager meg ikke nevneverdig, men det plaget meg at jeg ikke visste hvordan merkene hadde oppstått. Jeg hadde ikke lagd dem selv og tanken på det fulgte meg i drømmene.

Klokka ble solgt, så kjøpt tilbake og så solgt igjen. Faen for et styr det var med den suben.

For et år siden tok jeg kontakt med Bjerke og fikk gleden av å stå på venteliste for å kjøpe en 114060, den opprinnelige drømmeklokka.

Nå midt i disse koronatiden, den 13 mars, fikk jeg klokka levert på døra. Fra første øyeblikk har jeg brukt den til alt og jeg digger den. Jeg vet det er mange som den der ute, men denne er min og jeg er stolt av å ha den på armen.

Så, til grunnen for at jeg poster dette. Jeg er redd. Redd for at flippesyken etterhvert vil mutere for og så ta meg igjen. Jeg vurderer derfor å gravere baklokket. Og hvis jeg skal gjøre det så gjør jeg det selv, tror jeg. Det kommer i såfall til å bli stygt og annenhåndsverdien vil synke som en sten, men det vil mest sannsynlig holde styggen på ryggen unna så lenge jeg har pust og puls.

Så, bør jeg gi flippesyken fingern med egenkomponert gravyre eller finnes det andre gode alternativer?Vis vedlegg 190999 alt
Du kan jo få noen som kan det til å gravere den for deg? Så blir det både fint og personlig, istedenfor stygt? Verdimessig tror jeg dessverre ikke den faller som en sten, koster vel ikke allverden for et nytt baklokk... :)

• Liker
Støtter opp om gravering. Rolex baklokket trenger en gravering. Så venter du heller noen år ekstra til neste ur kjøp som også kan bli en keeper. Så om 30-40 år har du en samling med keeper med gode historier

• Liker
Sorry. Finnes ingen kur. Jeg har gitt opp.
Kun to klokker jeg ikke har flippet, rett og slett fordi jeg har gitt dem bort. En (Hulk) til kona da hun ble 40 og en (SMPc 300) til eldste sønn i konfirmasjonsgave.

Men, grattis med en veldig flott klokke! Nyt den så lenge du kan:)

• Liker
Reaksjoner: Jørgen
Er det en ting som er sikkert i dette forumet, er det at man alltid angrer på å ha solgt en "enkel" sub...
Spesielt sin første, og/eller "nykjøpte".
Om man blir lei, legg den vekk. En dag, en uke, eller 1 mnd. Og smil når du igjen tar den på og blir uforklarlig igjen fascinert av det enkle men geniale designet og kvalitetsfølelsen. :)

Du bør klare å beholde den uten å måtte gravere den, men har du lyst har du lov, spesielt om det gir mer mening enn bare at den ikke skal selges... (som nevnt over er det bare å skaffe et nytt baklokk). :p

14060 er faktisk en av mine favoritter som brukes aller mest, og 116610 var min første klokke som dessverre ble solgt, men ble erstattet av no-date 114060 (flere ganger), og bestemte meg etter hvert for at den SKAL bli i boksen. Selv om det er flere klokker som opptar mer armtid, er den like magisk hver gang jeg tar den på etter en kort eller lang stund uten.. :)

Ville heller gravert den fremfor og ende opp som en potensielt feilslått "invistor". Du kjøpte vel klokken fordi du hadde lyst på den?

Dessuten, om du flipper og Bjerke leser denne posten er det jo ikke sikkert du får gleden av å stå på venteliste en gang til.

Ville heller gravert den fremfor og ende opp som en potensielt feilslått "invistor". Du kjøpte vel klokken fordi du hadde lyst på den?

Dessuten, om du flipper og Bjerke leser denne posten er det jo ikke sikkert du får gleden av å stå på venteliste en gang til.
Hvis du tolker noe av det jeg skriver som om jeg er en potensiell «invisitor» så har jeg uttalt meg utydelig. Og ja jeg kjøpte klokken fordi det er den klokken jeg har lyst på og har hatt lyst på de siste 5 årene. Akkurat derfor vurderer jeg å gravere den.

Hvis Urmaker Bjerke er så gærne at de driver den slags detektivarbeid med tilhørende sanksjoner har jo verden virkelig gått av hengslene.

Gravering er absolutt en mulighet i et forsøk på å lime seg fast til klokken. Jeg har selv vurdert det, men slått det fra meg. Tror ikke det hadde vært lett å velge tekst :oops: Nei, du får manne deg opp og klare å beholde klokken uten gravering :mrgreen:
Grattis med flott klokke, forresten!

• Liker
Dette er en keeper, det er jeg sikker på. Min egen 116610 er det noe magisk med (for meg), og den blir til neste generasjon. Støtter at det er trygt å gravere, men selv merker jeg ikke noe slikt behov og vet likevel at den skal bli her. Hva med å vente litt før du tar et valg? Gi det 3 måneder (eller noe slikt) før du bestemmer gravering/ikke gravering. Lykke til!

• Liker
Hvis Urmaker Bjerke er så gærne at de driver den slags detektivarbeid med tilhørende sanksjoner har jo verden virkelig gått av hengslene.

Har ikke verden nettopp gjort det? Jeg tror ikke at Bjerke leker Sherlock Holmes, men om de får vite at en klokke som ble levert for såpass kort tid siden ble flippet, vil det nok bli adskillig vanskeligere å komme på ventelisten en gang til. Det er jeg ganske sikker på.

Hvis du tolker noe av det jeg skriver som om jeg er en potensiell «invisitor» så har jeg uttalt meg utydelig. Og ja jeg kjøpte klokken fordi det er den klokken jeg har lyst på og har hatt lyst på de siste 5 årene. Akkurat derfor vurderer jeg å gravere den.

Tolket deg heller som at du søkte et lite spark bak i retning gravering, og det fikk du. Bare hyggelig! ;)

Dog, som jeg svarte over så er jo klokken såpass ny, og da kan man jo lese innlegget med negative briller også når du allerede nå er redd for flippesyken.

Selv ble jeg fullstendig kurert både kjøpelyst og flipping etter at jeg "bygde" min egen klokke hos en urmaker i Sveits. Problemet er bare at summen av laster er konstant, og at jeg nå samler på, og restaurerer, gammelt urmakerverktøy. Men det er jo utgifter til inntekts erverv - når fruen mener at det holder med syv dreiebenker. Hehe.

• Liker
Reaksjoner: Pippen
Har ikke verden nettopp gjort det? Jeg tror ikke at Bjerke leker Sherlock Holmes, men om de får vite at en klokke som ble levert for såpass kort tid siden ble flippet, vil det nok bli adskillig vanskeligere å komme på ventelisten en gang til. Det er jeg ganske sikker på.

Tolket deg heller som at du søkte et lite spark bak i retning gravering, og det fikk du. Bare hyggelig! ;)

Dog, som jeg svarte over så er jo klokken såpass ny, og da kan man jo lese innlegget med negative briller også når du allerede nå er redd for flippesyken.

Selv ble jeg fullstendig kurert både kjøpelyst og flipping etter at jeg "bygde" min egen klokke hos en urmaker i Sveits. Problemet er bare at summen av laster er konstant, og at jeg nå samler på, og restaurerer, gammelt urmakerverktøy. Men det er jo utgifter til inntekts erverv - når fruen mener at det holder med syv dreiebenker. Hehe.
Jo takk for sparket:) det kan helt sikkert tolkes, men det er unødvendig. Jeg føler at jeg i mål og det er en god følelse som jeg gjerne vil beholde.

Detektivarbeid? De trenger ikke det. Flere av Bjerkes ansatte er her inne som privatpersoner, og om de får et spørsmål om hvorvidt det ble solgt en sånn eller slik, så er det ikke verre.

Til @Banderas - få den gravert, og nyt den.
Fuglene skal vite at der er nok av mennesker her inne som har kjøpt Rolex Sub for siste gang, flere ganger :p

Det vil jeg kalle godt gammeldags detektivarbeid med en tvist av nymotens finesse. Høres for meg dessverre svært uanstendig ut.

Når det gjelder gravering ser jeg ikke helt vitsen. Om det da ikke skal markeres et eller annet greier, som feks 25 år ansatt i rørleggerbedriften eller å ha bestått teoriprøven på mopedlappen med 0 feil. Men det er nå meg...

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Gratulerer med flott klokke som du ønsker å beholde livet ut, men hva oppnår du egentlig ved å gravere den?
Takk for det. Tanken er å sette et personlig preg på den og samtidig gjøre det enklere å se bort fra flippesyken hvis den kommer snikende en eller annen gang i fjern fremtid.

Det vil jeg kalle godt gammeldags detektivarbeid med en tvist av nymotens finesse. Høres for meg dessverre svært uanstendig ut.

Når det gjelder gravering ser jeg ikke helt vitsen. Om det da ikke skal markeres et eller annet greier, som feks 25 år ansatt i rørleggerbedriften eller å ha bestått teoriprøven på mopedlappen med 0 feil. Men det er nå meg...
Jeg har jo både mopedlappen og vært ansatt som rørlegger en stund nå.

• Liker
Reaksjoner: Klokkegutt