Øl

Blir påvirket av denne tråden, kjapp tur innom polet på Vika før trening; herre! Jeg som trodde øl var dyrt på Ica. Her er hva jeg hadde råd til :p Det bør smake!!!

18112011305.jpg

Blir påvirket av denne tråden, kjapp tur innom polet på Vika før trening; herre! Jeg som trodde øl var dyrt på Ica. Her er hva jeg hadde råd til :p Det bør smake!!!

18112011305.jpg

Er ikke akkurat billig å kjøpe øl på polet. Men man får som oftest veldig god øl :)
Vært på 3 forskjellige pol i dag for å finne de typene jeg var ute etter, og mangler fortsatt noen. Så fortsetter letingen i morgen, når jeg har kommet til 24 forskjellige typer kommer bilde av alle :)

Vet ikke om det var Rolexen som gjorde det, men den Imperial Brown Alen er noe av det bedre jeg har smakt. Lurer på om jeg skal sprette 500 nå.

Edit: Ble Brew Dog` som nummer to, en helt egen og kraftig smak. Mulig den hadde gjort seg til salt og fet julemat, men alene ble det alt for mye for min del. Ekstra skuffende var det når jeg så at den faktisk har gått ut på dato :(

Se på de der du, en god start :) Jeg tok lillebroren til #500 i dag.

54ca837f-d680-87a4.jpg

Sent from my mobile device

Jeg tar gjerne i mot tips om flere forskjellige typer og hvor jeg kan finne det, spesielt Berentsens - Stelliger Divum(Tenkte å ha denne som nr 24)

De store polene har normalt best utvalg. Vika/CC Vest/Storo har godt utvalg. Røa har endel godt, da en av de som jobber der er over snittet interessert i øl. Lite kjent østover, men har notert meg at Stover har endel bra. Og Oslo City.

Slike spesielle øl som Divium blir ofte fort utsolgt.

Da er Underlig Jul borte vekk. Det var en nydelig øl med godt skum som varte gjennom hele halvliteren. Som det står på flasken skal ølen være et springbrett mellom øl og gløgg. Dette ga meg en underlig mine før jeg tok min første slurk. Lukten minner absolutt om gløgg, men smaken er øl. Dog med en spennende bitter smak av nellik. Denne anbefales absolutt.

Så fint at du likte den. Mange ølentusiaster som avfeier den som tulleøl. Underlig er bra!

Når blir åpning av julekalenderen? Jeg husker jeg åpnet min på morgenen når jeg var liten.. Gjør du det samme? ;)

Når blir åpning av julekalenderen? Jeg husker jeg åpnet min på morgenen når jeg var liten.. Gjør du det samme? ;)

Tror nok ikke det blir noen åpning om morgenen, men tenkte å sette den i kjøleskapet om morgenen, så har jeg noe å glede meg til når jeg kommer hjem ;)

Tenkte egentlig jeg skulle prøve å følge den i jakten på juleøl, men endte opp med å nesten kjøpe all ølen på polet :p
Så nå kan ikke 1. desember komme fort nok :)

Så utrolig gøy!! Må lage meg en slik en, men det blir vel kanske neste jul ;) Kos deg, og post gjerne litt om de forskjellige her i tråden :D

Leon

Tror nok ikke det blir noen åpning om morgenen, men tenkte å sette den i kjøleskapet om morgenen, så har jeg noe å glede meg til når jeg kommer hjem ;)

Iskald juleøl er ikke å anbefale. Sett heller flasken i kjøleskapet når du kommer hjem så kan du ta den etter middag.

En generell regel med øl er alkoholprosenten pluss to grader. De aller sterkesete ølene kan godt nytes ved 12-15 grader.

Jeg smakte denne her om dagen. Ikke noe typisk juleøl. Smaksnotatene kommer når jeg kommer hjem.

L1030389.jpg

Så utrolig gøy!! Må lage meg en slik en, men det blir vel kanske neste jul ;) Kos deg, og post gjerne litt om de forskjellige her i tråden :D

Er ikke for sent å begynne å lage en enda ;) Skal prøve å få postet litt om de forskjellige, er vell ikke akkurat noen ekspert på øl, men skal i hvert fall klare å si om jeg synes den er god, dårlig eller middels :cool:

Iskald juleøl er ikke å anbefale. Sett heller flasken i kjøleskapet når du kommer hjem så kan du ta den etter middag.

En generell regel med øl er alkoholprosenten pluss to grader. De aller sterkesete ølene kan godt nytes ved 12-15 grader.

Stemmer det, tenkte meg ikke helt om når jeg skrev svaret. Men litt spent på den som er nr 24, Stelliger Divum, den er jo 19%, mener du den burde være rundt 21 grader?

Er ikke for sent å begynne å lage en enda ;) Skal prøve å få postet litt om de forskjellige, er vell ikke akkurat noen ekspert på øl, men skal i hvert fall klare å si om jeg synes den er god, dårlig eller middels :cool:

Stemmer det, tenkte meg ikke helt om når jeg skrev svaret. Men litt spent på den som er nr 24, Stelliger Divum, den er jo 19%, mener du den burde være rundt 21 grader?

Litt upraktisk da jeg reiser hjem i midten av desember... men jeg vil, jeg vil!! ;) Nyt Stelliger Divum mellom 12 og 15 grader du :) Da får du kjenne hvordan ølen faktisk smaker. En slik øl er jo mer en smaksopplevelse enn noe tørstedrikk. Pils er godt iskald, men en sterk øl er god når den er mer kjølig eller som Chalshus nevnte ;) Er ølen iskald, forsvinner mye av selve smaken og fylden.

Kos deg! :)

Her er skamsnotatene fra Mikkeller Til Fra Via.

Utseende. Mørk, ugjennomsiktig brun. Ikke så sirupsaktig som de tyngste bryggene. Fint lysebrunt skum. Som legger seg sakte.

Lukt: Tjære, brent høy ,espresso, lakris,.

Smak: kompleks, men ikke så fruktig som jeg hadde håpet. Det står på flasken at ølet inneholder krydderier, men det kommer i bakre rekke eller muligens ikke frem i det hele tatt. Ølet inneholder tydeligvis store mengder humle, for avslutningen er ganske så bitter og tørr. Eller kanskje jeg skal si meget tørr.

Et OK øl, men synes ikke dette er et typisk juleøl. Kunne blitt lansert når som helst, imo. Tror jeg betalte 70 spenn. Det er det ikke verdt i min verden. Det var ikke spektakulaert nok.

Takk for en fin beskrivesle av ølet Chalshus! :)

Jeg var på 3-retters ølkurs i regi av Nøgne Ø og Kvarteret i Bergen i går kveld. Det var en fantastisk opplevelse!

Stemningsbilde:) Forrett: Blåskjell dampet i øl, og ølene i bakrunnen.

I glasset på dette bildet, har jeg India Pale Ale til høyre, og God Jul i det andre (mørkeste fargen)

Alt i alt, så smakte vi på 6 forskjellige øl fra Nøgne Ø. Av disse seks ølene startet vi med Pale Ale, Wit, Brun, India Pale Ale, Tiger Triple og God Jul. Tiger Triple, India Pale ale var mine klare favoritter. Brun og God Jul på en 2.plass, mens pale Ale var litt for bitter for min smak. Witen var litt "daff" og skuffet litt på smak og munnfølelse.

Anbefaler alle å lese om disse ølene, da disse seks typene vi smakte på, dekker omtrent alt av matretter. Fisk, kjøtt, sterk mat, pasta, supper, julemiddag, sommermat, viltretter, oster osv osv.. :)

Se flere bilder og les mer om de forskjellige ølene her.

Drakk en Nøgne IPA fra polet i går, synes ikke det var noe å juble over. Vet ikke om det bare var min flaske, eller om det er gjennomgående, men det var veldig mye bunnfall så jeg måtte jo kaste en god del av flasken selvom den var oppbevart stående ca. 3 timer før jeg skjenket. Smaken synes jeg heller ikke var noe å juble over.

Gleder meg derimot veldig til Nøgne sin Brown Ale som skal nytes til middagen i dag.