Ønsker tips til ny klokke!

Medlem
22. jan. 2015
Hei! Jeg har tenkt til å kjøpe en ny klokke, og trenger noen forslag.
Jeg har noen kriterier, de er følgende:
- Herreklokke
- Tourbillon
- 2000-4000kr
- Klokke av god kvalitet, gjerne safirglass
- Kommer med/kler skinnreim

Får jeg noen klokker med disse kriteriene til denne prisen?

Takk! :)

Hei! Jeg har tenkt til å kjøpe en ny klokke, og trenger noen forslag.
Jeg har noen kriterier, de er følgende:
- Herreklokke
- Tourbillon
- 2000-4000kr
- Klokke av god kvalitet, gjerne safirglass
- Kommer med/kler skinnreim

Får jeg noen klokker med disse kriteriene til denne prisen?

Takk! :)

Hei det er mange fine alternativene i denne prisklassen, men tourbillion er dessverre en komplikasjon i 300+ tusen klassen.

Tourbillion til 2000-4000kr? Hvis du legger på to nuller så er du halvveis.
@adamskater
Ingen kjøper Tourbillion fra Seagull. Er som å kjøpe el-bil på Rema1000.

Redigert av en moderator:
Tourbillion til 2000-4000kr? Hvis du legger på to nuller så er du halvveis.

Neida, du kan kjøpe kinaverk med Tourbillion til rundt 10-lapper. Om det er noe særlig kvalitet på disse aner jeg dog ikke. Designet er også som regel helt jævlig.

@adamskater dette var jeg faktisk ikke klar over. Hva er dette for noe svart magi? Hehe

Sea-Gull i Kina, verdens største leverandør av mekaniske verk med et volum på fem miljoner verk av verdens tjue miljoner produserte har vist satt seg den på at de skal lage "rimelige" Tourbillioner ... om det er kvalitet eller ikke lar jeg være usagt.

Redigert av en moderator:
Tenkte meg det ja.
Så litt rundt på noen klokker, og fant bl.a. denne: http://www.watchshop.com/mens-caravelle-new-york-arnold-automatic-watch-43a123-p99967366.html

Er dette såkalt "billigdritt"?

Dette er heller en skjelettisert ("skeletonized") ur med innsyn til verket, mange ur lager gjerne en åpning på skiven i en eller annen form - noen ganger kalt "open heart" og vil kanskje med det føre tankene til en tourbillion - men det er langt fra samme ting.
http://dive-watch-connection.com/shop/17199-thickbox/orient-star-open-heart-automatic-watch-sda02002w.jpg?controller=404

Sea-Gull i Kina, verdens største leverandør av mekaniske verk med et volum på fem miljoner verk av verdens tjue miljoner produserte har vist satt seg den på at de skal lage "rimelige" Tourbillioner ... om det er kvalitet eller ikke lar jeg være usagt.

Okei så litt på det nå. Når jeg tenker tourbillion tenker jeg sinnsykt håndverk som kun de beste urmakere mestrer. Derfor vet jeg ikke helt om jeg vil titulere dette som tourbillion. Om det er håndlagd, tror jeg nettopp tourbillion døde som komplikasjon for min del. Takk for info. Skal ikke stjele mer av tråden nå ;)

Dette er heller en skjelettisert ("skeletonized") ur med innsyn til verket, mange ur lager gjerne en åpning på skiven i en eller annen form - noen ganger kalt "open heart" og vil kanskje med det føre tankene til en tourbillion - men det er langt fra samme ting.
http://dive-watch-connection.com/shop/17199-thickbox/orient-star-open-heart-automatic-watch-sda02002w.jpg?controller=404

Da må jeg beklage! Det var nettopp det jeg mente. Er svaret fremdeles det samme, 30+ tusen?

Da må jeg beklage! Det var nettopp det jeg mente. Er svaret fremdeles det samme, 30+ tusen?

Da er vi heller på 300+ ... kroner :mrgreen:
Orient har en del og de blir av mange ansett som å ha kvalitet på nivå med Seiko. En sjekk på creationwatches.com vil gi deg en del.
Med budsjett på 2-4000 skal du finne mye gøy

Nei, absolutt ikke :) Skeleton/open heart/skeletonized får du fra ca 1000 og oppover.

Når det gjelder den du linket til vet jeg ikke. Aldri hørt om merket før. De oppgir at de bruker japansk urverk. Typisk noe fra Seiko eller Miyota. Begge lager alt fra greie urverk til veldig bra urverk. Siden den du linker til koster rundt høvdingen er den sikkert helt grei, men ikke noe mer. Tipper +- 20 sek i døgnet, men du kan være så heldig at det er langt mindre. Veldig individuelt på de aller billigste verkene fra Seiko/Miyota.

Hva tenker du om noe slikt:
dsc03911.jpg

Finnes også i sort. Koster dog rundt 8k.

Jeg har denne hjemme (bildet er av min klokke).
Om jeg ikke husker feil så får man kjøpt den ny for 2-3 000 kr. Kvaliteten er overraskende grei og det er noe hypnotisk over å sitte å se på at balansehjulet går frem og tilbake.

8ohwDR2mehNOHI323TCFM61L-Z9vyDzpN_ofL6Rfu2SxxfrynX6tsQJCv_KUajpKzcaszev3qTM=w1280-h563

Jeg har denne hjemme (bildet er av min klokke).
Om jeg ikke husker feil så får man kjøpt den ny for 2-3 000 kr. Kvaliteten er overraskende grei og det er noe hypnotisk over å sitte å se på at balansehjulet går frem og tilbake.

8ohwDR2mehNOHI323TCFM61L-Z9vyDzpN_ofL6Rfu2SxxfrynX6tsQJCv_KUajpKzcaszev3qTM=w1280-h563

Den var veldig fin! Akkurat noe sånt jeg ser etter. Jeg sjekket ut nettsiden dems, og de hadde noen veldig fine modeller. Vet du om noen forhandlere i Norge som selger disse?

Tourbillon ble oppfunnet av Breguet på 1700 tallet. Lommeurene som dengang ble brukt befandt seg for det meste i loddrett posisjon.
Dette påvirket presisjonen, en normal tourbillon kjører rundt seg selv engang i minuttet, den skal derfor elliminere tidsavvikelser i vedvarende loddrett posisjon. En tourbillon skal altså oppheve endel av balansens unøyaktighet.
Tourbillon er en av de mer kompliserte funksjoner å lage, tourbillon er derfor populært blant urverk fanatikere.
Men er egentlig overflødig på dagens klokker ettersom de bæres mer i vannret posisjon enn loddrett.
Men det ser veldig flott ut..

Den var veldig fin! Akkurat noe sånt jeg ser etter. Jeg sjekket ut nettsiden dems, og de hadde noen veldig fine modeller. Vet du om noen forhandlere i Norge som selger disse?

Jeg vet ikke om noen forhandlere som fører Bulova i butikk i Norge (jeg har aldri sjekka), men de har mange modeller på urverket.no (http://www.urverket.no/bulova-c-502.html). Selv kjøpte jeg min for en del år siden på en cruisebåt.

Dessverre så er det jo en ting som gjør Bulova _veldig_ uspiselig. De er så vidt jeg vet klokkesponsorer for Manchester United **tvi*

Redigert:
Jeg vet ikke om noen forhandlere som fører Bulva i butikk i Norge (jeg har aldri sjekka), men de har mange modeller på urverket.no (http://www.urverket.no/bulova-c-502.html). Selv kjøpte jeg min for en del år siden på en cruisebåt.

Dessverre så er det jo en ting som gjør Bulova _veldig_ uspiselig. De er så vidt jeg vet klokkesponsorer for Manchester United **tvi*

Kunne vært verre og gått for Rotary...