10 merker til din urmakerforretning

Ok. Her er en butikk som hadde gått konkurs i løpet av det første året, men for et år det hadde vært.

1. Vianney Halter
2. H.Moser & Cie
3. Grönefeldt
4. FP. Journe
5. DeBethune
6. Laurent Ferrier
7. MB&F
8. Greubel Forsey
9. Urwerk
10. Ludovic Ballouard

Mulig nummer 10 hadde vært en ACHI-avdeling for de mindre independent-merkene. Marc Jenni, Voutilainen, Roger Smith, Vincent Calabrese, Thomas Prescher, Phillipe Dufour, McGonigle, Konstantin Chaykin, Christian van der Klaauw, Antoine Preziuso & Andreas Strehler.

VH, FPJ, DB, MB&F, URWERK!, GF, LB! Ville nok siklet veldig mye i denne butikken under store deler av året, uten å kjøpe noe. Proves your point! Men hvorfor ikke selge noen Freaks, kanskje i stedet for Moser &c??

Beste listen!
Skal besøke bla. Laurent Ferrier og Thomas Prescher nå i mai, gleder meg som en liten unge :)

Åh! Heldiggris. Full rapport kreves!

Noen kjappe favoritter...

Thomas Prescher - Nemo Captain:
Nemo%20Captain%20130214_01.jpg

Laurent Ferrier - Galet Micro-Rotor:
Micro-Rotor_Or_Blanc_Silver.jpg

VH, FPJ, DB, MB&F, URWERK!, GF, LB! Ville nok siklet veldig mye i denne butikken under store deler av året, uten å kjøpe noe. Proves your point! Men hvorfor ikke selge noen Freaks, kanskje i stedet for Moser &c??

Det er mange store produsenter som lager interessante ting som hadde passet inn i konseptet. Fra toppen av hodet: Zeniths Christoffer Colomb-modeller, Girard Perregaux Triple Bridge Tourbillon, Blancpains Carrousel og også Ulysse Nardins Freak.

Grunnen til at ingen av "de store" merkene fikk plass denne gangen, var at jeg ikke tror man bare kan få de kompliserte urene, men må som i for eksempel Ulysse Nardins tilfelle, også ta inn en del Marine Masters. Pene ur, men ikke noe for min butikk. ;)

Når det gjelder H.Moser&Cie, har jeg en store softspot for dem, og de er så godt som 100% inhouse, og har fått en av de kuleste urmakerne der ute: Andreas Strehler, til å designe urverkene sine.

H-Moser-Cie-Perpetual-Golden-Edition.jpg

Det er mange store produsenter som lager interessante ting som hadde passet inn i konseptet. Fra toppen av hodet: Zeniths Christoffer Colomb-modeller, Girard Perregaux Triple Bridge Tourbillon, Blancpains Carrousel og også Ulysse Nardins Freak.

Grunnen til at ingen av "de store" merkene fikk plass denne gangen, var at jeg ikke tror man bare kan få de kompliserte urene, men må som i for eksempel Ulysse Nardins tilfelle, også ta inn en del Marine Masters. Pene ur, men ikke noe for min butikk. ;)

Når det gjelder H.Moser&Cie, har jeg en store softspot for dem, og de er så godt som 100% inhouse, og har fått en av de kuleste urmakerne der ute: Andreas Strehler, til å designe urverkene sine.

H-Moser-Cie-Perpetual-Golden-Edition.jpg

Skjønner :) Skal ikke ha noen Marine Master, nei :) Har en litt svak spot for The Freak; ser beinkult ut live, og det som også HM 2 som jeg fikk sett i Singapore. Også den MB&F steampunk-greia til @Edzilla så kul ut.

Redigert av en moderator:
Var ikke lett det her..

1. Omega
2. Rolex
3. IWC
4. Seiko
5. Certina
6. Zenith
7. Baume&Mercier
8. Maurice Lacroix
9. Longines
10. JLC

Skulle gjerne hatt med Vulcain, AP, PP, Lange og mange andre - men med fokus på salgsvolum(og mulighet for å gå i +) veid mot ekslusivitet tror jeg dette er en bedre vei å gå enn de aller dyreste urene(samtidig som man har noe snadder altså). Mon tro hvordan Maurice Lacroix og Baume&Mercier gjør det i det norske marked. Mye relativt rimelige modeller, som jeg synes er veldig flotte - men man ser ikke disse ofte på TS.

Det var vanskelig dette. Har ikke tatt med noen merker som selger mye (Casio, Nixon, Daniel Wellington osv) Valgte å ha mest merker som har mange modeller i et «mellomnivå», samtidig som det er god variasjon.
Omega
Rolex
Seiko
Certina
Tissot
Maurice Lacroix
Longines
Alpina
Hamilton
Nomos

Mine 10 til min forretning:
Tenkt ut fra hva som kan være sannsynlig, med jævlig mye flaks og kapital..

Omega
Longines
Tudor
Panerai
Eterna
Oris
Bell&Ross
Nomos

Ett av disse: Laurent Ferrier, H.Moser & cie, FP Journe eller Thomas Prescher.
Og mitt eget merke ;)

Her går jeg kun etter hjertet.
Hvilke merker ville jeg elske å klå på dagen lang.

Omega
IWC
A. Lange & Sohne
Jaeger Lecoultre
Bell & Ross
Glashütte Original
Grand Seiko
Speake Marin
Ulysse Nardin
Zenith

Omega
Rolex
Vacheron Constantin
Patek Philippe
A. Lange & Söhne
F.P. Journe
Vulcain
Audemars Piguet
JLC
Vintage Universal Genève

- Breguet
- Jaeger LeCoultre
- Patek Phillipe
- Omega
- Longines
- AP
- ALS
- Nomos
- MB&F
- Vacheron Constantin

Realistisk sett har man hele skalaen her, fra billige modeller hod Longines, Omega og Nomos, via value for money hos JLC til godsakene på toppen.... *sukk* dette er langt mer spennende enn å tilbringe uendelig mange timer på lesesalen.... :D

A. Lange & Söhne

PP
VC
AP
JLC

ROLEX / TUDOR
Omega
IWC

Longines

Grand Seiko

Ingen kjipe klokker her. Leker ikke butikk...

Redigert:
Lange und Söhne - Patek Philippe

Audemars Piguet
Jaeger Lecoultre
Glashütte Orginal

Rolex
Omega

Frederique Constant
Seiko herunder GS
Tissot

Vacheron Constantin
A. Lange & Søhne
Patek Philippe
Audemars Piguet

Jaeger Lecoultre
Girard Perregaux (på høy tid å få merket tilbake til Norge)
IWC

Rolex
Omega

Nomos (på tide å få til Norge)

....og før noen spør - jeg har satt de opp etter min personlige mening med innbyrdes rangering:mrgreen:

- VC
- AP
- PP
- ALS
- JLC
- Zenith
- Blancpain
- Panerai
- Rolex
- IWC

Går da etter egen smak og ikke tenkt på salgsvolum/omsetning.

1. Rolex
2. Nomos
3. Habring2
4. Damasko
5. Sinn
6. Omega
7. RGM
8. Peguignet
9. Zenith
10.Seiko

:)

Redigert:
Uten noe økonomisk begrunnelse:

Patek Philippe
Girard Perregaux
A. lange & söhne
Richard Mille
Urwek
Greubel Forsey
Audemar Piguet
Philippe Dufor (ser at han ikke bidrar til det store salgs volumet men...)
Jaeger LeCoultre
FP Journe

Hadde nok fått mye asylanter på besøk for hyggelige klokkeprater, men ser jo at de store salgstallene blir det nok ikke.

Uten noe økonomisk begrunnelse:

Patek Philippe
Girard Perregaux
A. lange & söhne
Richard Mille
Urwek
Greubel Forsey
Audemar Piguet
Philippe Dufor (ser at han ikke bidrar til det store salgs volumet men...)
Jaeger LeCoultre
FP Journe

Hadde nok fått mye asylanter på besøk for hyggelige klokkeprater, men ser jo at de store salgstallene blir det nok ikke.

Ville nok hengt mye i en slik sjappe, ja (uten å kunne kjøpe noe) :)

Disse 10 ville vært en drømmebutikk, et sted jeg kunne arbeidet lenge uten å bli lei - men det mangler mange..
- Blancpain
- Lange
- JLC
- Girard Perregaux
- Glashutte
- IWC
- Speake Marin
- HYT
- Vacheron
- Patek

En reell butikk:
- Rolex
- Omega
- Longines
- JLC
- IWC
- Panerai
- Blancpain
- Tag heuer
- Breitling
- Certina

Kul tråd!

Jeg tar utgangspunkt i den samlingen merker jeg tror ville gitt best omsetning i Norge i de ulike prisklassene som finnes:

1.Patek
2.Rolex og Tudor
3.Breitling
4.Omega
5.Tag Heuer
6.Longines
7.Tissot
8.Certina
9.Seiko