116710LN VS 116610LN

Rolex Submariner eller GMT Master II ?

• GMT, 116710LN

Stemmer: 3 75,0%
  • SUB, 116610LN

Stemmer: 1 25,0%

• Antall stemmer
    4
Medlem
6. nov. 2009
Sted
Østlandet
Har kommet til et punkt i klokkegalskapen der jeg tror at en Rolex må inn i løpet ikke så lang tid (innen året er omme forhåpentligvis) og da er det for min del to ulike modeller som er av interesse. Disse modellene er som nevnt i overskriften, enten GMT Master II, 116710LN eller Submariner, 116610LN. Jeg føler begge disse modellene har mye av det en Rolex skal ha IMO. Begge er meget flott og jeg kunne sikkert hatt begge to, men det blir ikke mulig med det første i alle fall ;) Synes GMT en er meget tøff med de grønne detaljene på GMT viseren og skriften og det gir et lite ekstra løft på klokken, men på den negative siden synes jeg de polerte midtleddene kanskje trekker litt ned i forhold til at riper synes mye raskere. Suben har ikke de "tøffe detaljene", men den har helbørstet lenke som kanskje er et pluss i forhold til GMTen.

Er vel en del av dere her inne som har enten den en eller den andre av disse, og noen har vel til og med begge to..? Noen har kanskje vurdert disse to opp mot hverandre før og jeg vil gjerne ha innspill og erfaringer fra dere Rolexfolk :)

Fyr løs med det ene eller andre angående disse to klokken:)

For ordensskyld, GMT har modellnavn med en 1-er tillegg foran.

Det jeg ser som pluss med subben.

- bezel som jeg personlig foretrekker fremfor gmt's
- bøstede midtledd

GMT er til gjengjeld 5-6000 rimeligere (brukt)

Men dette er 'småting'. Begge er kanonklokker :)

Liker begge klokkene veldig godt. Du kan egentlig ikke gjøre et dårlig valg her.

Det er ikke noe problem å få lenka til GMT IIc børstet hos forhandler/servicesenter.

For å hjelpe deg så anbefaler jeg deg først og fremst å prøve begge klokkene hos forhandler. Jeg vil betegne begge klokkene som klassikere, men Submariner er et ikon.

Still deg følgende spørsmål: "Trenger jeg en GMT komplikasjon?"

Der har du egentlig svaret du er ute etter. Er svaret nei blir det Submariner, er svaret ja blir det GMT IIc ;)

Submarineren har jo også den fantastiske glidelocken. Just sayin´

Jeg hadde tidligere GMT'en og sitter nå med suben. Min klare favoritt rent utseendemessig er helt klart GMT'en. Det er noe med de fete typene på bezelringen som tiltaler meg. Til sammenligning glir suben nærmest under radaren.
Den polerte lenken var faktisk ikke noe problem heller.

Det er en enkelt grunn til at jeg ikke har gått tilbake til GMT'en igjen: glidelock på lenken.
Med den massive lenken på de nye modellene og dermed høyere vekt er det for meg essensielt å få en god fit. Jeg er ikke typen som liker å ha klokka flaksende opp og ned på håndleddet. Maks en lillefinger mellom lenke og håndledd, og den skal ikke gli ned på hånda.
Da hadde jeg 3 alternativer, gå opp i vekt, gå ned i vekt eller gå for sub :D

Kan også nevne at Suben ligger litt høyere på håndleddet grunnet det tykkere baklokket. Det gjør at man får litt mer "lufting" på varme dager.

Nå er det ikke dermed sagt at jeg har strandet på SubC heller. De gamle modellene er fremdeles mer behagelige å ha på. Greit nok at man nå tilsynelatende får mer valuta for penga med keramikk og ingeniørkunst her og der.

Jeg har begge.
Hadde en 16610 som jeg solgte da jeg kjøpte GMT'en. Savnet etter en Sub var imidlertid så sterkt at jeg kjøpte den nye Sub'en kort tid senere.

I mine øyne er en SS Sub mere anvendelig da det er "den" klokken som "opplest og vedtatt" kan brukes til absolutt alt.
GMT er en fantastisk klokke, men de polerte midtleddene tiltrekker seg hairlines. Den fremstår også litt mer "pyntet" med polerte midtledd slik at jeg ikke føler den passer like godt til "røffere fritidsbruk. På den andre siden nevner du jo de grønne detaljene som gir klokken et løft.
Når det gjelder bezelen har jeg oftere bruk for å ta tiden enn å sjekke en annen tidssone. På Sub er den 120 "klikk" rundt klokka, på GMT er det 24.
Personlig liker jeg lumen på GMT best, er nok litt tradisjonell der.
En hyggelig sak på begge nå i sommervarmen er justeringen av claspen. GMT har easylink som gir deg ca 5mm ekstra lengde på lenken uten engang å ta av klokken, Sub har glidelock som med enkelhet lar deg justere lenken på noen sekunder.
Som du sikkert forstår får Suben mest wrist time, men begge kan anbefales.

49ac69bd-1.jpg

PC213430.jpg

Prøvde GMTen i senest i går, da jeg lånte den en liten stund av en kollega og den sitter som et skudd på armen og kjøpelysten kom etter ca 30 sek ;) Har ikke prøvd ny suben LN, men LVen noen ganger og den sitter også meget meget bra :) (begge tilpasset min håndleddstørrelse). Så sånn sett er det hipp som happ hvem av de jeg velger! Holder kanskje en liten knapp på GMT så langt da den ikke er like vanlig som sub, noe jeg kanskje synes er et lite + ;)

Har jo en Omega PO, 2201.50.00 fra før som skal beholdes og den er jo ganske lik suben (neida, de er ikke like, men dere skjønner kanskje hva jeg mener alikevel).

Flott med litt bilder av de to sammen TomB, men det gjør det ikke noe lettere ;) hehe

Vurderte lenge hvilken av disse to jeg skulle ha selv, men endte til slutt opp med sub'en...hvorfor? hmm, Sub'en er som andre sier et "ikon". Skal jeg først ha en Rolex (som satt laaaangt inne....) så kan det like godt bli et ikon. I tillegg hadde jeg en klokke med gmt-funksjon fra før...

Når det er sagt så skal jeg ha begge to en gang så det spiller egentlig ikke så stor rolle hvilken du kjøper først:D
Du kommer garantert ikke til å angre unasett hvilken du ender opp med..

Jeg har Suben selv og valgte den forran GMTen. Disse to er jo veldig like så her blir det jo detaljene som avgjør. Jeg synes Suben er renere i uttrykket med færre tall på bezelen. Bezelen på GMTen blir litt rotete. For meg går det kun på utseende siden jeg ikke trenger å tenke på funksjon (GMT uvesentlig for meg).

img1948i.jpg

Når det er sagt så er GMTen absolutt en klokke jeg gjerne vil ha. Jeg sitter på gjerdet og håper på at denne versjonen skal dukke opp.

1116710mattpepsi.jpg

Lykke til med valget. En super klokke får du uansett:cool:

Jeg har begge. Eller... Min Sub har polerte midtledd i lenka da, men har hatt den andre også :)

Skulle jeg bare hatt én, ville det ha blitt GMT. Rett og slett pga. et litt råere design. De polerte midtleddene er virkelig ikke noe problem. Synes det er finere med noen hairlines på en polert flate, enn en børstet.

Jeg har akkurat vurdert de to mot hverandre selv.
Jeg landet på GMT.
Problemet er bare at jeg må ha en sub også:roll:
Spørsmålet her er vel egentlig hvem skal du gå for først?

Jeg har også både keramisk GMT og Sub. Skulle jeg kun hatt én i stål ville valget blitt Sub, MED MINDRE du trenger GMT-funksjonen! IMO er den penere og lenken er fantastisk! Men det er høyst subjektivt.

GMT er heller ikke kjedelig;)
53893ecd-c40a-1728.jpg

Takker alle som har svart så langt for gode kommentarer med både +/-, egene meneinger og erfaringer :) Det blir ikke lett å velge, men heller for øyeblikket mot en GMT II, men det kan fort snu og jeg har jo trolig litt tid på meg før en av disse kommer i hus.. Sparingen er dog startet,lottokupongene er levert og oddsen får kjørt seg hver uke.. Blir det en sikkelig gevinst kjøpes nok begge sporenstriks ;)

Lite tillegsspørsmål; bør LV`en også vurderes med disse? Eller.. det holder vel kanskje lenge å velge mellom de to nvnte;)

Takker alle som har svart så langt for gode kommentarer med både +/-, egene meneinger og erfaringer :) Det blir ikke lett å velge, men heller for øyeblikket mot en GMT II, men det kan fort snu og jeg har jo trolig litt tid på meg før en av disse kommer i hus.. Sparingen er dog startet,lottokupongene er levert og oddsen får kjørt seg hver uke.. Blir det en sikkelig gevinst kjøpes nok begge sporenstriks ;)

Lite tillegsspørsmål; bør LV`en også vurderes med disse? Eller.. det holder vel kanskje lenge å velge mellom de to nvnte;)

Du burde virkelig dra å se på LV før du avskriver den :D Utrolig kul!! Jeg er hvertfall ikke i tvil om at jeg hadde tatt LV av disse tre.

Nå med meningsmåling ;) Er fortsatt meget i tvil og har til og med begynt å dra med LV sterkt i vurderingen.. ajajaj, dette blir dyrt ;)

Trodde vi ble enige om at det skulle bli en grønn en hvis det ble sub jeg? ;)

Uansett, stemmer sub :)