1171 på pre moon Speedy

Medlem
7. des. 2010
Sted
Bergen
Fikk pakke fra Ofrei i dag. Først et bilde på alligator.

TBE_1782.jpg

Det fungerer bra, men tidsriktig 1171-lenke må prøves. Rette verktøy er på plass, inkludert drivstoff. Det vil vise seg at tang, fil, sandpapir og diverse annet også er nødvendig.

TBE_1786.jpg

Fy f for en h drittjobb! Jeg har lang erfaring med å løse mekaniske problemer, og mener jeg har opparbeidet meg en viss løsningsorientert tålmodighet i møte med ting som sitter fast, ikke passer sammen eller bare er noe ubrukelig skrot. Likevel er det lenge siden jeg har bannet og svettet så mye. Tilløp til skriking og tourettes. Måtte ta pause med horisontal strekk og aggresjonsterapi, og hente trøst i en ekstra brew dog. Til slutt passet alt sammen med et nødskrik, men det er siste gang jeg bruker flere tusen kroner på små biter med ubrukelig blikkskraml som deformeres før jeg i det hele tatt har fått det på plass. Tror Speedyen kom unna det uten nevneverdige skader, men nå kan jeg ikke ta det av igjen. Tenkte jeg kunne bytte mellom reim og lenke av og til, men dette orker jeg ikke mer enn maks en gang i året.

Men det ble jo ganske tøft da.

TBE_1791.jpg

TBE_1799.jpg

Jeg er svag for lenke og dette er helt konge.

Kan kjenne meg igjen i den mentale tilstanden og frustrasjonen ved å finne at ting ikke vil passe sammen

1171 er en vond lenke å tilpasse. Har til både Speedmaster mk II og SM300. En liten fortkortelse av endeleddene med fil eller sandpapir er helt nødvendig. Ser bra ut på vintage Omega, men du verden for en skranglelenke :D

Skranglingen er for så vidt sjarmerende, og den bukter og ormer seg langs håndleddet. Må nok file litt til før neste lignende seanse, men de blikkendeleddene går meg på nervene uansett. Vet at det er vanskelig/dyrt å få tak i 1450-lenken, men er det noen som vet om de tilhørende massive endeleddene er å oppdrive som NOS noe sted?

1171 lenka må være den mest overprisede noensinne. Jeg gikk for en 1479 som et godt alternativ. Massive endeledd men den lugger litt. Endeleddene passer ikke helt på min -69 modell så jeg mistenker at kassa er endret noe gjennom årene. Så ikke-massive endeledd vil nok passe eldre varianter best siden de kan files til.

Har selv en 69 Speedmaster og tenkte å kjøpe ei 1171-lenke, men denne posten fikk meg til å tenke meg om. Trodde at Speedy-ene etter 68 (før brukte man som kjent 1039-lenka) kom med 1171 som standard? Hvorfor er det da så køddent å tilpasse?

Hilsen en som IKKE er flink til å fikle med mekaniske ting...

PS: Har forsåvidt også en Speedy Limited fra 2005. Kan vel bare drite i å sette lenke til denne på vintage-klokka?

Du kan jo gå litt hardere til verks med båndsliper (tror jeg ville latt vinjkelsliperen ligge :)) for å få god klaring. Jeg ville ta det svært forsiktig for ikke å få gliper, og da ble det stress.

Lenkene passer vel om hverandre tror jeg?