15000 kroner avsatt til innkjøp av en ordentlig klokke

Medlem
24. aug. 2010
Jeg befinner meg i en relativt heldig posisjon hvor jeg har arvet en del penger. Det meste av dette er allerede brukt på bad, parkett, bil og annet fjas, men 15000 har jeg altså satt av til en klokke. 15000 er egentlig ikke "taket" mitt, jeg kan legge på mer selv dersom det medfører at jeg kommer nærmere det jeg er på jakt etter.

Så, hva er jeg på jakt etter? Det jeg ser for meg er en relativt "klassisk" klokke, ikke hypermoderne. Gjerne kronograf, men det er ikke et absolutt must. Merke: Noe ordentlig. La meg si det på en annen måte: Jeg har en Leica MP, og jeg er på jakt etter uret som er laget i samme ånd. Det vil si noe som til en viss grad er kompromissløst, men samtidig "understated". Den må tåle daglig bruk, jeg er ikke på det punktet hvor jeg ser for meg at jeg kommer til å ha nok klokker til å gjøre daglige bytter (men det er vel noe som kommer...). I en ideell verden hadde jeg lagt pengene på bordet og gått ut av lokalet med en IWC Portuguese, men jeg ser at jeg er en del unna det... Jeg har sett på merker som Omega, Stowa, IWC Portofino og ser vel at det er omtrent i det landskapet jeg befinner meg, rent økonomisk. Omega Speedmaster er til en viss grad tiltalende, men helt på grensen i forhold til "klassisk".

Brukt eller ny? Det er egentlig ikke så viktig. Ved bruktkjøp så vil det være snakk om å kjøpe i Norge, eller fra en seriøs butikk i utlandet. Jeg kommer ikke til å tråle forum for å spare noen tusenlapper, jeg er rett og slett ikke kompetent nok til å med sikkerhet si at jeg ikke er i stand til å bli lurt. Ny fra autorisert forhandler er selvsagt det beste.

Når det gjelder "in house" urverk: Det hadde vært kjempegreier. Jeg er sikker på at ETA fungerer fint, men det er noe med å eie en klokke som bærer merket til de som laget den - dersom det gir mening å si det sånn.

Dersom jeg skal oppsummere det: Jeg er på jakt etter en klokke som JEG liker, men som også de med kjennskap ville nikket og sagt: "Ja, det er faktisk en god klokke, godt kjøp". Det høres nok corny ut, men jeg vet av erfaring at jeg heller 30000 nå enn å sitte med et bomkjøp ("Ja, den klokken var litt stilig - i januar 2009").

Gjensalgsverdi er ikke et problem, jeg håper å finne en klokke jeg kan leve fint med resten av livet mitt.

Håper noen med erfaring her, kan gi meg et nudge i forhold til hvor jeg skal lete mtp. budsjettet mitt.

I din oppsummering skriver du bl.a. "Dersom jeg skal oppsummere det: Jeg er på jakt etter en klokke som JEG liker......."

Blir noe vanskelig å komme med tips da...........IMO
;)
Tror du vil kunne finne mye spennende i de skandinaviske klokkefora, dermed kan du evt. gjøre en F2F-handel, noe som er å foretrekke.
Ebay ville jeg holdt meg unna.

Lykke til i jakten!

Kan jo trekke frem noen forslag til tidløse klokker som jeg mener bør være i området du tenker.

Omega Seamaster Planet Ocean (ca 22k)
omega-seamaster-2201.50.00_LRG.jpg

Omega Seamaster Diver (ca 18k) (James Bond...)
omega-seamaster-2220.80.00_LRG.jpg

Breitling Superocean Heritage 46 (ca 24k) (evt blå eller svart)
breitling-superocean-heritage-304_MED.jpg

Breitling Superocean Heritage 38 (ca 22k) (evt brun eller svart)
breitling-superocean-heritage-305BLU_MED.jpg

Tag H Carrera Chrono (ca 20k)
tag-heuer-carrera-CV2014.BA0794_MED.jpg

Hamilton Jazzmaster Chrono ( < 10k)
H32616133.jpg

Når det gjelder "in house" urverk: Det hadde vært kjempegreier. Jeg er sikker på at ETA fungerer fint, men det er noe med å eie en klokke som bærer merket til de som laget den - dersom det gir mening å si det sånn.

Dette med ETA verk ville jeg ikke lagt så stor vekt på.
Både Breitling og IWC bruker ETA som base for mange av verkene sine.
Dvs, det er ETA designet som er brukt, men mange deler er byttet ut med produsentens egne.
Disse verkene er deretter satt sammen fra scratch (mer eller mindre) av produsentens egne urmakere.

Som et eksempel har du VW beetle og Audi TT, eller VW touareg / Porsche Cayenne . Disse er bygget om samme lest, men ingen vil vel kalle disse to bilene for like? Det samme prinsippet gjelder for mange urverk som er fullstendig ombygde ETA verk.

Hei!

I tillegg til de glimrende forslagene ovenfor vil jeg tilføye Omega Speedmaster Profesional og IWC Mark XVI som begge kan fås kjøpt brukt for rundt 15k. Nye koster de noe rundt 25k.:cool:
2a1cb54d.jpg

7f991d78.jpg

Brukt Mark XVI er et veldig godt valg i den prisklassen. Legger du til noen tusenlapper får du en brukt Rolex Explorer - diskret nok til å brukes som penklokke, tøff nok til å brukes som sportsur, like pen med lenke og med rem og med et klassisk utseende som aldri kommer til å gå av moten. Den så riktig ut i 1960, ser riktig ut idag, og kommer til å være det eneste delen av garderoben din som kommer til å se riktig ut også i 2060.

P6290835.jpg

Brukt Mark XVI er et veldig godt valg i den prisklassen. Legger du til noen tusenlapper får du en brukt Rolex Explorer - diskret nok til å brukes som penklokke, tøff nok til å brukes som sportsur, like pen med lenke og med rem og med et klassisk utseende som aldri kommer til å gå av moten. Den så riktig ut i 1960, ser riktig ut idag, og kommer til å være det eneste delen av garderoben din som kommer til å se riktig ut også i 2060.

P6290835.jpg

+1:cool:

Tusen takk for alle forslag! Jeg ser at dere til tross for min noe rotetete fremstilling har kommet med gode forslag!

Et spørsmål: Hva er veiledende pris på en IWC Portuguese? Jeg tenker da på de "enkleste" automatic og chronographvariantene?

P6290835.jpg

+2 ;)

Tusen takk for alle forslag! Jeg ser at dere til tross for min noe rotetete fremstilling har kommet med gode forslag!

Et spørsmål: Hva er veiledende pris på en IWC Portuguese? Jeg tenker da på de "enkleste" automatic og chronographvariantene?

Den vanlige chronoen starter på ca 50k. Og jeg mener automatic ligger på mellom 60 og 70k.:grin:

Jeg kan vanskelig komme på noen bedre kjøp i denne prisklassen enn de som Frodo og Hopalong nevner, men jeg ser du skriver om Speedmasteren: "Omega Speedmaster er til en viss grad tiltalende, men helt på grensen i forhold til "klassisk"."

Speedmasteren er, sammen med Submarineren, en av de største klassikerene innen klokkeverden. Jeg leser derfor ditt utsagn om klassisk mer som noe i retning av tradisjonelt dress(aktig)ur med hvit skive? Dersom det er tilfelle ville jeg tatt en titt på f.eks. Stowa Marine. Ellers ligger det en nydelig Speedmaster Broad Arrow (litt mer sportslig) med hvit skive her på forumet, som utrolig nok ikke er solgt. Litt dyrere, men da har et fremragende inhouse verk som overgår veldig mye annet av det inhouse-fetisjistene trykker til sitt bryst.

Lykke til med jakten!

Jeg har en Leica MP, og jeg er på jakt etter uret som er laget i samme ånd. Det vil si noe som til en viss grad er kompromissløst, men samtidig "understated".
Omega Speedmaster er til en viss grad tiltalende, men helt på grensen i forhold til "klassisk".

Jeg ser at andre har svart på det sammen, men jeg også måtte trekke på smilebåndet ang din kommentar ang Speedmaster da jeg nylig selv oppdaget hvor spennende historikk den klokken har
Søk på Omega Speedmaster på wiki (link) så kan du bl.a. lese:

The Omega Speedmaster Professional (Omega reference number: 3570.50.00), also referred to by Omega as the "Moonwatch", is a manual winding chronograph introduced in 1957 and made famous by its selection by NASA for the Apollo Program. The Omega Speedmaster was the first watch worn on the moon, as Buzz Aldrin wore his Speedmaster 145.012 fitted with the Omega 321 caliber on 20 July 1969. (Neil Armstrong left his Speedmaster inside the lunar module Eagle during his famous first walk). It is the only watch flight-qualified for EVA use by NASA.

Ha det gøy med klokkejakten ;)

Jack_Swigert_Apollo_13-70-H-475.jpg

Jack Swigert, launch day of Apollo 13. The Speedmaster that timed their 14 second mid-course correction burn is on his wrist.

Ellers ligger det en nydelig Speedmaster Broad Arrow (litt mer sportslig) med hvit skive her på forumet, som utrolig nok ikke er solgt.
..den er nok solgt nå (men meget stilig klokke ja)

Ang Speedmaster som blir anbefalt her, er det kanskje en deal breaker for trådstarter at den må trekkes opp manuellt?

..den er nok solgt nå (men meget stilig klokke ja)

Ang Speedmaster som blir anbefalt her, er det kanskje en deal breaker for trådstarter at den må trekkes opp manuellt?

Manuelt opptrekk kan jo ikke diskvalifisere. Bare se på speedmasterens historie - det er da ikke tyngdekraft i verdensrommet! Som lykkelig eier av 2 speedmastere, vil jeg bare si; manuelt opptrekk enchances the watch bonding experience...

Bare se på speedmasterens historie - det er da ikke tyngdekraft i verdensrommet!

[nerd]Jo, det er det. Ja, man befinner seg stort sett i fri fall i en omgivelse også i frifall. Nei, det er ikke derfor de valgte Speedmaster. Jo, automatiske verk fungerer i frifall, det er treghetsmoment ikke tyngdekraft som virker på rotoren[/nerd].

En annen chronograf brukt i "verdensrommet" er faktisk denne:

lf.jpg

Den er automatisk :) Les mer her: http://www.foroderelojes.es/showthread.php?p=212486&posted=1#post212486

Grunnen til at man valgte en manuell chrono til månelandingen var nok helst at det ikke fantes noen automatiske den gangen. Testene ble gjort i 1965, mens de første automatiske kronografene kom i 1969.

physics.jpg

Det stemmer som Anders skriver om at automatikk fungerer i verdensrommet. De russiske astronautene har brukt automatiske ur fra Fortis med helt vanlige 7750-verk siden 1994.

Mer klassisk kronograf enn Speedmasteren finnes ikke, og den er jo akkurat i det prisleiet du ønsker - i alle fall på bruktmarkedet. Som med en Leica vil aficionados gi deg et anerkjennende nikk, andre vil være komplett likegyldige. Det eneste aberet med Speedmasteren er jo den lave WR-ratingen, hadde den vært litt mer robust ville det vært en perfekt all-rounder.

I prisleiet 15k vil du sikkert finne en Longines.
Dette er gode (undervurderte?) klokker til en rimelig pris.

Ellers virker det som om referanse modellen din (IWC) ligger i et prisleie godt over budsjettet.
Du får uansett ikke en klokke med Sveitsisk in-house verk til den prisen.
Jeg vil råde deg til å ikke kjøpe hvilken som helst klokke bare fordi du MÅ ha en klokke på et bestemt budsjett. Risikoen for at du angrer på kjøpet blir i så fall stor.

Spar heller opp til noe du er helt sikker på at du vil ha. Jakten er halve moroa.;)

Jeg vil råde deg til å ikke kjøpe hvilken som helst klokke bare fordi du MÅ ha en klokke på et bestemt budsjett. Risikoen for at du angrer på kjøpet blir i så fall stor.

+1

(det er forøvrig derfor svært få her på dette forumet bytter, eller ønsker seg nye klokker... ;) )