Takk.
Ja, klart det: en "bevegelse" startet seg opp hvor folk tenkte at Rolex -vintage klokkemarkedet- var en voksende investering.
Det kan bli det men til en viss pris: alt har en "peak"...
Da tiden, en del diskusjoner startet å løpe på nettet : jeg så selv en del av det.
"Har du sett hvort mye den solgte seg for? Sykt... Ja, det er nok verdt hva folk er villig til å betale for det..."
Sånn var det med kunst også: markedet har eksplodert de siste årene.
Noen malerier nådd nye og veldig høye priser på auksjoner.
Man må vel "parkere" pengene sine når de flommer og det utvikler seg fort i en "rush" til noen sektorer.
Vi var i en liten asiatisk "jappetid".
Men "surprise-surprise" , noen fikk seg en veldig dårlig overraskelse forrige måned:
"Russian billionaire Dmitry Rybolovlev paid 54 million euros (then $85 million) for a landscape by Paul Gauguin in a private transaction in June 2008. On Tuesday, he took a 74 percent loss on his investment."
https://www.bloomberg.com/news/arti...-painting-bought-as-an-investment-now-down-74
Sant nok, jeg går ikke rundt med en Rolex og har aldri kjøpt noen av de.
Det betyr ikke at jeg har aldri hatt noen interesse for det "Rolex fenomenet" eller de sin urverk mekanikk etc.
Faktisk, mange ting er veldig interessant for meg inn i Rolex: uvanlig prisutvikling basert på trender og oppnådd status, plutselige markedets bevegelser på vintage, trendene som er koblet til sosial oppførsel i samfunnet, innflytelser med tilgjengelighet til pengene og den veldig interessant "Connective Hysteria" på verdensbasis som ingen andre klokke varemerke kan måle seg på...
For meg, det handler mest om å forstå fenomenet -hvorfor / hvordan- og sin evolusjon.
Som for økonomiske og sosiale bevegelser/sykluser.
Hva ser jeg inn i dette? Vel, som et eksempel, et rike har bestandig en maksimum 250 år syklus.
Vi kan ikke sammenligne Rolex med et rike men vi kan forstå at Rolex også, som alt, har sin syklus.
http://www.baselworld.com/en-US/Livestreaming.aspx
Ser på Basel-pressekonferensen nå at Asia fortsatt står for 49% av kjøpen av sveitsiske ur.
HK 2.2 Miliarder (CHF?), US 2, Kina 1.2. Fascinerende at HK nesten er dobbelt så stor marked som Kina - kanskje på grunn av at Kinesere med penger har dem i Hongkong?
Skal heller ikke undervurdere kjøpekraften til mange av de ansatte hos investeringsbankene og kapitalfondene. Husker BusinessInsider hadde en reportasje fra parkeringskjelleren til Goldman Sachs i HK... Mye lekkert derJa, men det ser ut som HK har utrolig mange "luksus turister": de har sikkert MANGE klokkebutikker.
Jeg har aldri vært der men kanskje noen på TS vet mer...
HK og Singapore er i hvert fall kjent for "klokke turisme".
Men de siste årene, butikkene stenger og klokkehandelen falt over 30% i 2016 i HK alene.
Verdt å lese: http://www.businesstimes.com.sg/consumer/2016-sees-biggest-fall-in-luxury-watch-sales-since-2009
Skal heller ikke undervurdere kjøpekraften til mange av de ansatte hos investeringsbankene og kapitalfondene. Husker BusinessInsider hadde en reportasje fra parkeringskjelleren til Goldman Sachs i HK... Mye lekkert der
Absolutt enig der; var ikke ment til å motbevise fakta, men også forklare hvordan HK kan ha en såpass stor import av luksusvarer generelt; det er ikke utelukkende kinesere med penger "offshore".Disse mennesker representerer en liten del av markedet og de kjøper ikke bare klokker.
Når salgene går ned 30% i HK, har det skjedd noe.
Du må følge sifrene: artikkelen er ikke den eneste som sier akkurat det samme og noen mennesker i den sveitsiske industrien varslet i enden av 2015 at dette skulle komme.
De sagt at mest av alle varemerkene i Sveits kvitet seg med de midlertidige og utenlandske(mest franske) ansatte for å unngå å utløse statistikkene på det sveitsiske arbeidsmarkedet: de gjemmer en "resesjon".
Nå, butikkene stenger i Asia og folk sparkes i Sveits: er det bare meg som følger opp?
Jeg har postet en del og varslet en del ganger men det ser ut som alle tror at vi lever i en bonanza uten ende.
Absolutt enig der; var ikke ment til å motbevise fakta, men også forklare hvordan HK kan ha en såpass stor import av luksusvarer generelt; det er ikke utelukkende kinesere med penger "offshore".
Når det gjelder din varsling av en resesjon, så vil vel "the million dollar question" være hvorvidt denne nedgangen i eksport og forhandlere vil fortsette, eller om vi vil nå et nivå som er bærekraftig og nedgangen flate ut. Tror man på en kraftig nedgang, ville det jo ikke vært dumt å shorte Richemont, men det er vel en helt annen debatt
Som Warren Buffet sier "Be Fearful When Others Are Greedy and Greedy When Others Are Fearful"Mye mørk tale her nå, det som er sikkert er at hvis klokkemarkedet går til helvete så skal jeg kjøpe.
Er Seiko-kjøret på noen måte sponset eller har du fått en genuin interesse for rimeligere klokker?
-Ø