150K eller 1.5K?

Forstår jeg deg rett @UJU, om jeg leser at du har hatt billigere Seiko ur. For på de mest eksklusive Seiko urene opplever jeg at kvaliteten når Rolex til knærne.
20140426_132009_RichtoneHDR1_zpsc6850908.jpg

Leste du ikke tittelen på tråden?
:rolleyes:

@Hammerfjord

syklus, slik martin armstrong påpeker?

Han gjør det men dette er ikke noe nytt.
Egentlig er det ikke Marting Armstrong som gjør det, det er Socrates: Armstrong sitt "self aware" eller "AI" data programm basert på Pi.
https://www.armstrongeconomics.com/socrates-artificial-intelligence-real/

Men hele asiatisk tenkemåte er basert på sykluser.

Du skal sikkert like den:
http://time-price-research-astrofin...from-conquest-to-affluence-to-collapse_6.html

• Liker
Reaksjoner: holmby
Takk.
Ja, klart det: en "bevegelse" startet seg opp hvor folk tenkte at Rolex -vintage klokkemarkedet- var en voksende investering.
Det kan bli det men til en viss pris: alt har en "peak"...
Da tiden, en del diskusjoner startet å løpe på nettet : jeg så selv en del av det.
"Har du sett hvort mye den solgte seg for? Sykt... Ja, det er nok verdt hva folk er villig til å betale for det..."

Sånn var det med kunst også: markedet har eksplodert de siste årene.
Noen malerier nådd nye og veldig høye priser på auksjoner.
Man må vel "parkere" pengene sine når de flommer og det utvikler seg fort i en "rush" til noen sektorer.
Vi var i en liten asiatisk "jappetid".

Men "surprise-surprise" , noen fikk seg en veldig dårlig overraskelse forrige måned:

"Russian billionaire Dmitry Rybolovlev paid 54 million euros (then $85 million) for a landscape by Paul Gauguin in a private transaction in June 2008. On Tuesday, he took a 74 percent loss on his investment."

https://www.bloomberg.com/news/arti...-painting-bought-as-an-investment-now-down-74

Sant nok, jeg går ikke rundt med en Rolex og har aldri kjøpt noen av de.
Det betyr ikke at jeg har aldri hatt noen interesse for det "Rolex fenomenet" eller de sin urverk mekanikk etc.

Faktisk, mange ting er veldig interessant for meg inn i Rolex: uvanlig prisutvikling basert på trender og oppnådd status, plutselige markedets bevegelser på vintage, trendene som er koblet til sosial oppførsel i samfunnet, innflytelser med tilgjengelighet til pengene og den veldig interessant "Connective Hysteria" på verdensbasis som ingen andre klokke varemerke kan måle seg på...
For meg, det handler mest om å forstå fenomenet -hvorfor / hvordan- og sin evolusjon.
Som for økonomiske og sosiale bevegelser/sykluser.

Hva ser jeg inn i dette? Vel, som et eksempel, et rike har bestandig en maksimum 250 år syklus.
Vi kan ikke sammenligne Rolex med et rike men vi kan forstå at Rolex også, som alt, har sin syklus.

http://www.baselworld.com/en-US/Livestreaming.aspx
Ser på Basel-pressekonferensen nå at Asia fortsatt står for 49% av kjøpen av sveitsiske ur.
HK 2.2 Miliarder (CHF?), US 2, Kina 1.2. Fascinerende at HK nesten er dobbelt så stor marked som Kina - kanskje på grunn av at Kinesere med penger har dem i Hongkong?

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
http://www.baselworld.com/en-US/Livestreaming.aspx
Ser på Basel-pressekonferensen nå at Asia fortsatt står for 49% av kjøpen av sveitsiske ur.
HK 2.2 Miliarder (CHF?), US 2, Kina 1.2. Fascinerende at HK nesten er dobbelt så stor marked som Kina - kanskje på grunn av at Kinesere med penger har dem i Hongkong?

Ja, men det ser ut som HK har utrolig mange "luksus turister": de har sikkert MANGE klokkebutikker.
Jeg har aldri vært der men kanskje noen på TS vet mer...
HK og Singapore er i hvert fall kjent for "klokke turisme".
Men de siste årene, butikkene stenger og klokkehandelen falt over 30% i 2016 i HK alene.
Verdt å lese: http://www.businesstimes.com.sg/consumer/2016-sees-biggest-fall-in-luxury-watch-sales-since-2009

Ja, men det ser ut som HK har utrolig mange "luksus turister": de har sikkert MANGE klokkebutikker.
Jeg har aldri vært der men kanskje noen på TS vet mer...
HK og Singapore er i hvert fall kjent for "klokke turisme".
Men de siste årene, butikkene stenger og klokkehandelen falt over 30% i 2016 i HK alene.
Verdt å lese: http://www.businesstimes.com.sg/consumer/2016-sees-biggest-fall-in-luxury-watch-sales-since-2009
Skal heller ikke undervurdere kjøpekraften til mange av de ansatte hos investeringsbankene og kapitalfondene. Husker BusinessInsider hadde en reportasje fra parkeringskjelleren til Goldman Sachs i HK... Mye lekkert der :D

Skal heller ikke undervurdere kjøpekraften til mange av de ansatte hos investeringsbankene og kapitalfondene. Husker BusinessInsider hadde en reportasje fra parkeringskjelleren til Goldman Sachs i HK... Mye lekkert der :D

Disse mennesker representerer en liten del av markedet og de kjøper ikke bare klokker.
Når salgene går ned 30% i HK, har det skjedd noe.
Du må følge sifrene: artikkelen er ikke den eneste som sier akkurat det samme og noen mennesker i den sveitsiske industrien varslet i enden av 2015 at dette skulle komme.
De sagt at mest av alle varemerkene i Sveits kvitet seg med de midlertidige og utenlandske(mest franske) ansatte for å unngå å utløse statistikkene på det sveitsiske arbeidsmarkedet: de gjemmer en "resesjon".
Nå, butikkene stenger i Asia og folk sparkes i Sveits: er det bare meg som følger opp?
Jeg har postet en del og varslet en del ganger men det ser ut som alle tror at vi lever i en bonanza uten ende.

Redigert:
Disse mennesker representerer en liten del av markedet og de kjøper ikke bare klokker.
Når salgene går ned 30% i HK, har det skjedd noe.
Du må følge sifrene: artikkelen er ikke den eneste som sier akkurat det samme og noen mennesker i den sveitsiske industrien varslet i enden av 2015 at dette skulle komme.
De sagt at mest av alle varemerkene i Sveits kvitet seg med de midlertidige og utenlandske(mest franske) ansatte for å unngå å utløse statistikkene på det sveitsiske arbeidsmarkedet: de gjemmer en "resesjon".
Nå, butikkene stenger i Asia og folk sparkes i Sveits: er det bare meg som følger opp?
Jeg har postet en del og varslet en del ganger men det ser ut som alle tror at vi lever i en bonanza uten ende.
Absolutt enig der; var ikke ment til å motbevise fakta, men også forklare hvordan HK kan ha en såpass stor import av luksusvarer generelt; det er ikke utelukkende kinesere med penger "offshore".

Når det gjelder din varsling av en resesjon, så vil vel "the million dollar question" være hvorvidt denne nedgangen i eksport og forhandlere vil fortsette, eller om vi vil nå et nivå som er bærekraftig og nedgangen flate ut. Tror man på en kraftig nedgang, ville det jo ikke vært dumt å shorte Richemont, men det er vel en helt annen debatt ;)

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Absolutt enig der; var ikke ment til å motbevise fakta, men også forklare hvordan HK kan ha en såpass stor import av luksusvarer generelt; det er ikke utelukkende kinesere med penger "offshore".

Når det gjelder din varsling av en resesjon, så vil vel "the million dollar question" være hvorvidt denne nedgangen i eksport og forhandlere vil fortsette, eller om vi vil nå et nivå som er bærekraftig og nedgangen flate ut. Tror man på en kraftig nedgang, ville det jo ikke vært dumt å shorte Richemont, men det er vel en helt annen debatt ;)

Ja, som jeg sagt oppover : "HK og Singapore er i hvert fall kjent for "klokke turisme".
Det gikk ned med "festen" : verden over.
Kina sin økonomi bremses og middelklassen verden over fikk å svi av globaliseringen: konsumeringen går ned siden 2015.
Ref: Hanjin Shipping gikk konk i aug. 2016.

http://www.business-standard.com/ar...to-reduce-excess-capacity-117030100471_1.html

"The million dollar question" for det kinesisk markedet og sikkert resten av verden besvares delvis der:
http://www.zerohedge.com/news/2017-...ts-it-has-debt-problem-warns-no-easy-solution

Det er ikke den privat sektoren som skal svi : det er den offentlig sektor.
Men det skal skade en del og i panikken, satser jeg på at pengene skal flyttes til andre plasser enn klokker og luksus konsumering...
https://www.armstrongeconomics.com/...d-holders-will-blame-others-for-their-losses/

Da blir det en dårlig tid som kan presse en del klokkevaremerker til å kraftig minske produksjonen sin: hvem vet hvor det kan føre de som er "følsomt".
Som jeg ser på det, de største har allerede minsket produksjonen sin.

Jeg satser at det sprenger først i EU med en del bank krasj: de sitter på for mange råttent lån og statsobligasjoner.
Euroen skal devalueres og Dollaren skal opp til farlige plasser: det er pengetransfer.
Men det blir en annen diskusjon...

Redigert:
At Rolex er overpriset er vel ikke akkurat noen hemmelighet, ei heller en nyhet. Men, det gjelder vel strengt tatt alle luksusmerker. De selges ikke for den prisen fordi de nødvendigvis har en proporsjonalt høyere kvalitet.

At ting går i syklus er vel og et relativt sett allment akseptert faktum. Hvorvidt vi står på kanten av et stort stup hvor priser vil falle og "luften går ut av ballongen" har jeg ikke tenkt å spekulere i. Heldigvis er jeg ikke i en situasjon hvor jeg MÅ selge noe som helst, og koser meg stort med gammelt spikerstål uten å bry med nevneverdig hva andre måtte tenke. Er ikke primært derfor jeg har kjøpt dem, eller andre klokker.

SKX er MYE klokke for en billig penge. Det er vel og en ting det er allmenn enighet om. Å sammenligne den med en vintage Rolex blir for meg bare tullete. Det blir som å sammenligne en original Jaguar E-type med en ny Honda Civic.
Man må jo gjerne gjøre det, og spørre "Hvilken velger du?" Det sier strengt tatt lite om hver enkelt bils relative kvalitet, men mer om den som velger imho. Ingen av dem har feil, de har bare ganske annerledes preferanser.

Om man forfølger den sammenligningen videre mtp vedlikehold som er nevnt her, så er det flere likhetstrekk der også. Om en gammel Jaguar har originale og trolig trafikkfarlige dekk feks, må jo disse byttes. Skulle mot formodning disse dekkene være i god/kjørbar stand, kan det jo være noen synes det er artig nok til at de vil betale litt ekstra for det. Er interiøret originalt men normalt slitt for alderen, ja da gjør det og noe med prisen kontra nye deler.

Glad på dine vegne at du har funnet roen med SKX @Loevhagen , og at den gir deg mer glede enn andre klokker du har kjøpt i det siste :D

Kona min synes nok heller ikke det er nevneverdig forskjell mellom en SKX eller en Red Sub ;)

"At ting går i syklus er vel og et relativt sett allment akseptert faktum."
Jeg kunne ønske det var sant.

Når jeg ser politikkens og økonomiens rettning i vesten, ser jeg at det er slett ikke akseptert: de som prøver å styre parametrene fornekter fullstendig syklusene.
Når jeg snakker hele tiden med folk som forstår ikke at vi står foran et stort veiskille som skjer bare hver 200-250 år, kan jeg ikke tro at syklusene er alminnelig akseptert blant folket heller.
Listen er faktisk lang om det folk fornekter å innse.
Strutsepolitikken har blitt en mantra, men positivisme bygger ingen ly før stormen.
Nei, i vesten har vi ikke erkjent syklusene og det stammer fra edukasjonen og propagandaen vi er blitt foret med.
Vi er styrt av folk som tror at de kan bryte syklusene og kontrollere den sosial og økonomisk "usynlig hånd" .
Hadde de erkjente det, hadde mange ting vært annerledes.
Akkurat nå, prøver de å skape sosial kaos for å gi oss en "avledning" fra økonomiens problem og holde seg på styre rattet...
Vel, nok om det;)

Lang leve de billige og solide klokker som gir oss mye glede for pengene:D
Og hver mann sin luksus leke.