.

• Trådstarter Slettet bruker 2577
  • Opprettet
Safir. Siden glasset har knust burde du, hvis du ikke har gjort det, ta en sjekk hos urmaker. Knuste små glassbiter nede i urverket er ikke bra.

Skru ut krona så urverket stopper for å unngå at små glassbiter kverner rundt inni der.
Bare for å være på den sikre siden.

Hei.

Min 16610 gikk i badegulvet og knuste glasset.

Har fått tilbud fra Askeland Urmaker i Kristiansand (Lervik gidder ikke svare på epostene mine).

Hva er mest "riktig"? Skal jeg gå for plast eller safir?

16610 har vel aldri blitt levert med annet enn Saphir? Isåfall velg det.

Fliser og glass er som oftest en uheldig kombinasjon.

Synes ikke det er rimelig å forvente at en sub skal tåle et fall på 1,5 meter rett på flis. Det sier jo seg selv.. For meg blir det litt rart at du i det hele tatt spør om noe slikt.

Redigert:
Fliser og glass er som oftest en uheldig kombinasjon.

Synes ikke det er rimelig å forvente at en sub skal tåle et fall på 1,5 meter rett på flis. Det sier jo seg selv.. For meg blir det litt rart at du i det hele tatt spør om noe slikt.

Spørsmålet er da helt relevant, gitt at sapphire glass er noe av det sterkeste glasset som finnes. Jeg har en kompis som er dykker, og han ble involvert i en pubdiskusjon om hvor mye Subben hans tålte. Dette er ca 20 år siden. Han la den på gulvet og sto på den, deretter dyttet han den sidenlengs langs gulvet mens han hadde trykk på den. Glasset holdt, men det gikk en bit fra kanten av glasset.

Men Google er min venn, så nå har jeg lært noe nytt i dag også:

Synthetic sapphire crystals are extremely hard, with diamond only being harder on the moths scale, and incredibly clear. A synthetic sapphire crystal is resistant to scratches, easy to read, and requires little maintenance. The drawback with synthetic sapphire is that its hardness makes it prone to shattering leaving splinters inside the watch. Rolex requires a complete watch service during a crystal replacement because of the high probability of crystal shrapnel landing inside the movement. If your Rolex sapphire crystal does shatter, the first thing to do (aside from crying or swearing, or both) is to pull out the crown and stop the movement. You do not want crystal pieces to scratch the watch face, or cause more damage inside the movement.

Så trådstarter ryker på en service i tillegg til bytte av glass.

Har du fått tilbud fra Askeland om å montere plexiglass i en 16610? Høres rart ut, men dersom det er teknisk mulig kan det jo bli en spennende look.