16610 vs. 116610

Guybrush Threepwood

Støttemedlem
Medlem
4. mars 2011
Sted
Lier
Har vurdert lenge fram og tilbake nå. Hadde først bestemt meg helt for at 116610 var veien å gå, ny lås, keramisk bezel etc. etc., men på sammenligningsbilder av modellene liker jeg 16610 bedre rent estetisk. Den er liksom både tool watch og elegant, mens 116610 er mer røff i looken totalt.

Hadde helst sett en 16610 med ny bezel og lås..
Ikke minst blir en 16610 også en god del rimeligere..

Hva ville dere ha valgt med de faktorene som finnes? :)

comparison2.jpg

16610 er penere, men kvalitetsfølelsen er enda et bra hakk bedre på 116610, så hadde jeg hatt penga ville jeg kjøpt en kliss ny en.

Har tidligere hatt et par 16610, og har nå en 116610. Det er helt klart en stor forskjell på kvaliteten. Angrer ikke på valget jeg tok.

Dette dilemmaet har jeg tenkt lenge på selv. Når interessen startet for noen år siden ble 16610 raskt grailen jeg måtte kjøpe meg en dag. Så kom 116610 og jeg syntes først kasseformen var uvant og rar, og jeg likte ikke helt tanken på keramisk bezel. Etter mye frem og tilbake har jeg foreløpig kommet til at jeg tror jeg ender med å kjøpe 116610. Designet har vokst på meg, og lenken ser meget bra ut. Jeg ville gått for 116610 per i dag, men hvem vet hva jeg går for når jeg har råd til å kjøpe selv ;)

16610:
+ Penere kasseform
+ Lettere = Komfort
- Tvilsom kvalitet på lenke og lås

116610:
+ Maxi skive og visere
+ Bedre kvalitet på lenke og lås
- Kasseformen er ikke like fin som før

Ellers har vel 116610 fått parachrome hairspring uten at jeg har noen formening om dette bedrer ytelsene til verket nevneverdig.:confused:

Den store fordelen med 16610 er Kermiten.:mrgreen:
Kombinasjonen maxi skive og slank kasse er en vinner i mine øyne.

CIMG1052.jpg

Hadde gått for nyeste utgaven her:) Lenke og lås er så vanvittig mye bedre enn på den eldre, og hele klokken oser kvalitet, tvers i gjennom, på den siste utgaven av Submariner:)

Har selv 16610 og elsker den men...... jeg kjøpte den og ikke 11610 pga pengene.
Jeg kunne da kjøpe 16610 og en exp2 litt senere, samme pengene hadde gitt meg sånn ca en ny 11610.

Når det er sagt, som Barney Stinson sier:

New is allways better.

Mannen har et poeng ;).

Den nye 116610 har bedre lenke, lås og bezel. Men jeg foretrekker 16610 all the way! Den sitter som skutt på håndleddet, den er mye mere balansert enn den nye. I tillegg er den slickere, slankere mere "sting".. i den.

Jeg kan si dette fordi jeg også eier en 116613 som jeg kjøpte ny for 1 år siden, den har ikke blitt brukt! Ligget i bankboks hele tiden fordi jeg ikke greier å venne meg til det nye kasse designet!!

Så skal jeg anbefale så blir det 16610!

AW:)

Min personlige mening er at 16610 er mye penere, enkelt og greit. Men det spørs jo også litt hva du har fra før og hva du er ute etter. Vil du ha en grovere barskere klokke er kanskje den nye riktig. Den gamle er mer all-round og elegant. Det er vel egentlig bare en måte å finne det ut på: En på hver arm, og god tid til å studere de.

Før jeg startet denne tråden var jeg blitt ganske bestemt på 16610, men nå etter noen poster, særlig det ang. kvalitetsfølelsen, som er noe jeg setter utrolig pris på når det kommer til klokker, så er jeg tilbake på 116610... Noen som vet når Bjerke får inn neste gang? ;)

Jeg valgte 16610...!

Etter noen år i den spennende Rolex verdenen har jeg alltid hatt lyst på en Submariner. Jeg fikk muligheten i fjor da en kollega fra Nederland tok med seg en 116610 fra Schipol. Den var rett og slett flott på alle måter og det oste kvalitet av den i alle ledd. Men, og det var et men, den var langtfra så elegant som den eldre versjonen, både estetisk og ikke minst følelsen av å ha den på armen. Jeg ble liksom ikke helt komfi med den og i sommer valgte jeg å la den gå - til fordel for en Panerai...! (Men det er en helt annen historie!).

Enden på visa ble at jeg saumfarte nettet etter et pent brukt eksemplar av 16610 og bukta ble redningen. Uret ankom Norge i forrige uke og jeg angrer ikke en dag - dette er det flotteste uret Rolex noengang har produsert, bortsett fra Sea-Dwelleren kanskje, 16600.

Men smaken er forskjellig, lykke til med valget - det kan nesten ikke bli feil uansett! :)