2 klokker til 10-15k eller 1 klokke til 20-25k?

LLD har en 2824 ETA: Koster 500Nok til dem, sikkert mindre siden Longines er eiet av Swatch-Group som eier ETA og Omega også bla.
Gammel Seamaster har 1120(pyntet 2892-2 ETA) og senere får du et modifisert 1120 som kalles 2500 A,B,C eller D avhengig av årsgang: Prisen går opp da.
Den 2892-2 er høyrere klass og kvalitet enn den 2824-2: Det koster mer også. Kanskje dobbelt så mye.
Jeg er forbauset over at Longines ikke brukt en 2892-2 i sin LLD: Billig gjort etter min mening.
Speedmaster.Pro har en Lemania/Omega(861) urverk: Kanskje den best manuell opptrekking urverk aldri lagt.
Kan ikke samenlignes men en 2892-2 en gang.
Men for eks. hvis du betaler samme pris for en klokke med 2824-2 som en med Omega/Lemania 861, da tar du bombe feil etter min mening.

My two cents er at siden du ikke er helt sikker ene eller andre veien mtp antall klokker, pris eller merker. Hadde jeg i allefall prøvd finne noe som holdt gjennsalgsverdien greit, for her lukter det fremtidig flipping;)
Men var jeg deg hadde jeg gått for en brukt omega smp brukt til 12-13k ca og spart resten til du får nok til å selge smp'en og kjøpe deg en submariner til ca 30k
Kjøpe seg oppover gir max glede av pengene i allefall:D

Og så kan heller @Hammerfjord få lov til å slakte forslaget mitt om Rolex her, hehe. Kjør debatt!

Redigert av en moderator:
Tudor-Pelagos-4.jpg

Hva med denne Tudoren?

Jeg liker den godt, og tror den hadde komplementert LLD helt utmerket...

Av andre alternativer i prisklassen rundt 10' (+) har du alltids:
Omega 2254.50
Speedy Pro
Tag heuer Monaco
Sinn U1
Stowa 1938 chrono
Seiko Marinemaster

My two cents er at siden du ikke er helt sikker ene eller andre veien mtp antall klokker, pris eller merker. Hadde jeg i allefall prøvd finne noe som holdt gjennsalgsverdien greit, for her lukter det fremtidig flipping;)
Men var jeg deg hadde jeg gått for en brukt omega smp brukt til 12-13k ca og spart resten til du får nok til å selge smp'en og kjøpe deg en submariner til ca 30k
Kjøpe seg oppover gir max glede av pengene i allefall:D

Og så kan heller @Hammerfjord få lov til å slakte forslaget mitt om Rolex her, hehe. Kjør debatt!

Slakter? Nei, jeg er ingen "stupid hater" og du vet det;)
Rolex er bra: Men Rolex er overprisset...Ferdig med det.:p
Jeg er villig til å betale mye for kvalitet og ytelse. Men de knuser ikke alt i det områd: Spesielt med en 300m Sub.
Rolex brukt 52.14 Million.$ i 2012 bare for sin marketing i USA : Jeg vil ikke betale for "The constant highest advertising budget in watch history". Fordi i enden, det er det mann gjør.
Jeg ser også ingen exklusivitet i et varemerke som produsere rundt 1 Million klokker/år med 80% roboter på linjen.
I min verden, når produksjonen går opp med teknologi, prisen går ned:rolleyes:

Mitt første (og så langt eneste "ordentlige" ur), er en LLD. Aldri angret, svært så anvendelig ur, sporty, men tynt nok til å gli greit under skjorteermet.

Seriøs? En 75 Nok(Ronda 715) kvarts urverk som bade i olje og gjør at det koster høyt for en service: Det for 10000?:confused:
@Hammerfjord: Det er nok mer til klokken enn hva du beskriver her. Har skrevet en anmeldelse av klokken som ligger under "omtaler". Der står det litt om historie, teknologien og andre specs. En ting jeg "glemte" å nevne i anmeldelsen var at den indre discen på baklokket er et stempel som regulerer trykket inni kassen som oppstår ved store og raske temperaturforandringer (oljen blir komprimert og ekspandert). Uten dette stempelet ville safirglasset "poppet" ut.

Til OP: Jeg ville ha gått for en klokke i 20-25k klassen :cool:

@Hammerfjord: Det er nok mer til klokken enn hva du beskriver her. Har skrevet en anmeldelse av klokken som ligger under "omtaler". Der står det litt om historie, teknologien og andre specs. En ting jeg "glemte" å nevne i anmeldelsen var at den indre discen på baklokket er et stempel som regulerer trykket inni kassen som oppstår ved store og raske temperaturforandringer (oljen blir komprimert og ekspandert). Uten dette stempelet ville safirglasset "poppet" ut.

Til OP: Jeg ville ha gått for en klokke i 20-25k klassen :cool:

Yes, jeg vet en del om det U-Boat-stahl og olje bruk der for høytrykk etc...
Det som er synd er å bruke en billig kvarts urverk og gjør det umulig for noen alminnelig urmaker til å gjør en service på det pga av oljefylling.
Det er nok mulig å bygge en mekanisk klokke som nå 12000m hvis det er det mann må ha "sooo baaad"...
Mer stål og mer crystal mann må ha også og prisen går opp selfølgelig.
Men ingen mann går ut i vann så dypp ikke sant?
Jeg får snart en 6000m klokke fra Helberg: Tror at det blir nok for forskeplaskingen:p...

Yes, jeg vet en del om det U-Boat-stahl og olje bruk der for høytrykk etc...
Det som er synd er å bruke en billig kvarts urverk og gjør det umulig for noen alminnelig urmaker til å gjør en service på det pga av oljefylling.
Det er nok mulig å bygge en mekanisk klokke som nå 12000m hvis det er det mann må ha "sooo baaad"...
Mer stål og mer crystal mann må ha også og prisen går opp selfølgelig.
Men ingen mann går ut i vann så dypp ikke sant?
Jeg får snart en 6000m klokke fra Helberg: Tror at det blir nok for forskeplaskingen:p...

Vet ikke om jeg ville kalt det for "billig kvarts urverk". Det er et COSC sertifisert ETA-verk modifisert med et lithiumsbatteri som har minimum 7 års levetid.

Legger man til grunn man hours for å produsere, teste og sertifisere Sinn UX så er det lettere å akseptere prislappen på klokka :)

Vet ikke om jeg ville kalt det for "billig kvarts urverk". Det er et COSC sertifisert ETA-verk modifisert med et lithiumsbatteri som har minimum 7 års levetid.

Legger man til grunn man hours for å produsere, teste og sertifisere Sinn UX så er det lettere å akseptere prislappen på klokka :)

Å få COSC på en sånn kvarts er litt overkill kanskje men det gir en garanti...OK.
Ikke la deg imponert av 7 års levetid blabla: Kvarts urverk sånn koster peanøtter i produksjon.
Sinn gjør ingen modifisering selv der og disse er ikke bare produsert for Sinn i hele tatt.
Hørt faktisk at disse batterier som lever over 2-3 års tid får oftere lekkasje...
Service´n er komplisert for disse klokker: Den MÅ til Sinn for det og koster sikkert en del.
Min mening er at det er ikke en tiltrukkende løsning.
Hver mann satser sin penger som mann vil: Jeg gjør det ikke på kvarts.

Jeg vil faktisk gå litt i mot de som anbefaler 1stk til 20-25k. Spesielt dersom dette er en gryende interesse. Da vil suget til å skaffe seg nytt ur tilta ganske fort etter første kjøp.

Derfor tenker jeg at du kan se litt på bruktmarkedet og finne et par litt ulike klokker til 10-15k. Omega har mye flott og litt eldre klokker får du ned i 10-15k. Type Speedmaster, Seamaster.

Alternativt kan du jo kjøpe en litt dyrere klokke og en Seiko eller noe slikt ved siden av.

"Billige" merker med sveitsisk urverk inkluderer blant annet Steinhart og Christopher Ward (15% salg i disse dager forøvrig).

Kjøp brukt. Spesielt når du prøver deg frem. Da vil ikke et eventuelt tap bli så høyt.