2 Quartz-ur - hva er / hvor ligger evt. kvalitetsforskjell?

Medlem
1. aug. 2013
Innlegg
8
Hei,

Vet at dette stort sett er et forum for mekaniske ur. Men håper dere kan holde dere til det jeg lurer på her, istedenfor å prøve å overtale meg til mekanisk :p. På akkurat dette kjøpet, så ønsker jeg en quartz. Ønsker minimalt med vedlikeholdskostnader og et mest mulig presist ur, så da er quartz tingen for meg. Prismessig er dette kanskje helt i overkant av hva man bør gi for en quartz, men det får heller være.

De to klokkene jeg vil spørre dere om er:

1.) Longines Conquest Chronograph Quartz
L3.660.4.56.6 Longines Conquest Quartz Chronograph Mens Watch

2.) Seiko Sportura SNAE59P1
Seiko Sportura Klokke SNAE59P1 Herreklokke Mote Klokke

Hos urmaker koster Longines'en rundt 7.800,-/7.900,-. Seikoen koster rundt 5.000,- eller litt i overkant. Over nett så vil prisforskjellen bli enda større, da man kan få Seikoen mye billigere enn man kan med Longines. Jeg lurer på hvorfor Longines'en koster så mye mer, da jeg antar at begge quartz-verkene er nokså like kvalitetsmessig og sikkert ikke koster så mange hundrelappene om man evt. måtte bytte de ut (?)

Jeg liker begge klokkene utseendemessig. Spørsmålene mine er derfor:

1.) Går det an å forsvare at Longines koster over 2.500,- mer enn Seiko?

2.) Betaler man kun mer for navn/merke (Longines er et mer "high-class" merke og er sveitsisk vs japansk), eller ligger det mer kvalitet et eller annet sted i Longines'en enn Seiko'en, som gjør prisforskjellen riktig?

3.) Hvor ligger evt. kvalitetsforskjeller mellom disse to klokkene?
- På lenken? (og i så fall hva innebærer dette i praksis)
- På kassen (og i så fall hvordan)?
- Urverket? (Vil ikke alle quartz-verk i denne prisklassen være så og si like?)

Mange spm men håper noen kan komme med innspill :)
 
Redigert:
Vil ikke alle quartz-verk i denne prisklassen være så og si like?

Kan ikke hjelpe deg så mye med de andre spørsmålene, men akkurat ift. dette så er vel svaret "nei". Det kan være ganske store forskjeller også på quartzverk. Verkene som sitter f.eks. i Sinns quartzklokker går jo max 1-2 sek. feil pr. måned, mens andre quartzverk gjerne kan ha et avvik på 15-20 sek. i måneden.

Jeg vet ikke hvilke verk som sitter i de to aktuelle klokkene, men vil anta at det sitter et Rondaverk i Longinesen og et in-houseverk i Seikoen.

Hvis du vil ha en klokke som er både nøyaktig og vedlikeholdsfritt ville jeg vurdert et radiokontrollert ur fra f.eks. Casio også.
 
Redigert:
Ja altså 99.9% av et døgn er 87 sekunder eller noe. Mistenker du kverrulerer litt nå :p

Poenget mitt var at med radiostyrt klokke får man det så nøyaktig som man kan. 99.9% var bare ment til å illustrere dette og ikke nødvendigvis bokstavelig ment. En typisk kvartsklokke avviker med 1 sekund i døgnet eller mindre.
 
Ok, karer. SÅÅ nøyaktig behøver den ikke være :). Men på dette kjøpet ønsker jeg en quartz. Vil unngå behov for dyr service og slikt. Bytte batteri og that's it. Dere skjønner hva jeg mener

Ønsker en klokke som ser ut i retning av de to jeg nevner. Tung og solid lenke. Chronograph. Safirglass. Sett på og prøvd begge disse to og de passer ifht hva jeg ser etter utseendemessig. Spesielt Longines'en føltes bra og veldig solid. Den ser vel også litt mer "classy" ut enn Seikoen, gjør den ikke?

Men så hva er det utgangsspørsmålet mitt da. Er det noe som kan forsvare at den er såpass dyr. Nesten 8.000,-. Vs f.eks Seikoen?

Casio og Citizen har jeg egentlig ikke sett noe spesielt på. Kanskje det finnes noen her også som kunne vært aktuelle, slik dere sier.
 
Redigert:
Seikoen til 310 usd på skywatches Seiko Sportura Chronograph Mens Watch SNAE59P1 SNAE59

Sprsml: 1. Det må du selv ta stilling til, men nå er det vel 5.000,- mer i forhold til billigste nettpris?

2. Ja du betaler mer for et sveitsisk navn, det har mye å si for mange.

3. Jeg vil tro det er endel kvalitetsforskjell i kase og lenke.
Tror ikke noen av disse har superquartz/heq (High Accuracy Quartz) verk.

Lykke til med valget og for min del må vi gjerne se noe mer quartz klokker her. Noen av de mer eksklusive quartzklokkene har veldig god bygg kvalitet og fin finish.
 
Ikke for å vri deg inn på feil (riktig) retning, men er Sistem 51 noe kanskje?
Nei :). Ikke det utseendet jeg er ute etter. Skrev litt om det rett over her, men redigerte innlegget et par ganger, så mulig det ikke kom frem før tipset det :).

Takk Jon Ali. Ifht nettpris blir det en solid prisforskjell ja. Mulig deg går an å få Longines ned litt på nett også. Men ønsker primært å kjøpe hos urmaker. Har fått øremerkede penger ifht bursdag og "rundt år" som jeg skal cashe ut med, var tanken. Det føles på en måte mer riktig å kjøpe hos urmaker og si at man har gjort det der og der, til de som ga pengene.

Jon Ali: når du sier du tror at det vil være litt kvalitetsforskjeller i lenke og kasse. Hva går evt. typisk dette ut på? Bedre stål slik at det blir færre riper og slikt? Eller noe annet som teller også?
 
Redigert:
Jeg tror, og jeg understreker tror, at Seikoen du linker til ligger i området Certina/Tissot med tanke på opplevd kvalitet av kasse/lenke. Longines er hakket over Certina/Tissot. Det blir ikke mindre riper på den, men finishen og følelsen - spesielt på lenken - vil jeg tro er synlig og følbar.

Liker at du vil handle hos urmaker. Hvorfor ikke avlegge urmakeren et besøk med det samme. Der får du klådd og prøvd. Det er stor forskjell på klokker. Dumt hvis du har lagt ut i tusenvis uten å være sikker på at du liker den på armen.

Longines finner du sikkert både her og der. Seiko finner du i rundkjøringa på Sagene/Bjølsen, hos Urmaker Sutterud.

Lykke til!
 
Ok, karer. SÅÅ nøyaktig behøver den ikke være :)

åjoda! det du vil ha er et termokompensert quartzverk i grand seiko. Maks 10s i ÅRET.
koster ca 15 laken, men da har du en klokke som kanskje varer lengre enn degselv.

Du har kommet til feil plass hva angår fornuftige tips. Og fornuftige klokkebudsjetter.
 
+1 til det som minuteman sier, kom deg til urmaker og prøv klokkene på armen. Start og stopp kronograf, still klokka litt med krona og kjenn godt på lenke og hvordan den åpnes og lukkes, så får du dannet deg et godt bilde av klokkene.

(+1 til det ErikR sier, Grand Seiko quartzene er bra nøyaktige og bortsett fra batteriskifrer er anbefalt service hvert 50. (femtiende) år, det er vel så vedlikeholdsfritt som det går ann.:D)
 
Hvis du først skal ha quartz, vil jeg også anbefale Grand Seiko. Min SBGX61 gikk under ett sekund feil på fire måneder før jeg stilte til vintertid. Eller hva med Breitling Aerospace. Den er veldig praktisk. Jeg har brukt min i 14 år, og det har aldri vært noe tull med den. Den er likevel ikke så nøyaktig som Seikoen.

grand_seiko_2013_zps430b5dc1.jpg


BreitlingAero_zps03cc1cf0.jpg


Todda
 
Ja, her ble det mange gode tips gitt :D

Det er mulig det at det er en Grand Seiko jeg "vil" ha, men ut på den planken er det ingen som klarer å overtale meg til å gå nå :). Det vil rett og slett sprenge alle budsjetter og det har jeg ikke mulighet til nå. Budsjettet er/var egentlig ca 5.000,-. Longinesen jeg har linket til kan jeg kanskje strekke meg til. Men da MÅ jeg også si stopp. Dvs 8.000,- er absolutt maks. Tusenlapp her og tusenlapp der, så er man pokker meg raka fant....:eek:

Var kanskje litt upresis da jeg sa at jeg ville kjøpe hos urmaker. Det jeg mente var i butikk (fysisk), og gjerne en urmaker. Finner jo både Longines og Seiko hos en del gullsmeder. Har sett og prøvd Longines hos Thune og Seiko hos Bjørklund.

Har ikke fiklet så mye med de på armen dog og prøvd chronograf, stilt klokka med krona og slikt. Så det bør jeg gjøre. Synes ofte mange klokker i dette prissegmentet jeg ser på føles litt "lette og spinkle" på armen. (Opplevd kvalitet dette vel heter).

Så det hele koker vel kanskje rett og slett ned til dette med opplevd kvalitet, og hvordan den føles for meg. På det lille jeg har prøvd disse to på armen, så føles Longinesen rett og slett ut som en mer solid klokke med høyere kvalitetsfølelse. Den er tung og solid.

Det jeg egentlig lurte litt på med tråden da jeg startet, var om dette bare blir subjektive følelser, eller om det er noe objektivt som tilsier at den ene klokken er såpass dyrere enn den andre. Dette er jo forsåvidt delvis svart på over (sannsynligvis bedre lenke/kasse)

Men så er det vel slik med klokker som det er med så mye annet (inkludert damer :D). Det koker mye ned til subjektive meninger. Ene liker mora og andre liker dattera...