Jeg merker meg at tråden har tatt en noe annen vending en TS kanskje hadde tenkt. Jeg tolker det imidlertid slik at tanken var å finne noe som var holdbart, noe som naturlig nok medfører at en har noe høyere betalingsvilje. Det er tross alt ofte, men ikke alltid, en sammenheng mellom kvalitet og pris. Å dra inn Rolex som et reelt alternativ til en 1. klassing kan vi nok ha delte meninger om, men den diskusjonen sparer vi til en annen gang.
Barn bryr seg lite om hva ting koster bare de liker tingen. Det er altså fullt mulig å bruke lite penger på noe som har høy verdi hos barnet. På motsatt side kan du bruke mye penger på noe som for barnet har lav verdi siden det ikke liker det. Jeg tenker uansett at så lenge barnet får velge seg ut noe selv, så har det større verdi siden det da er en ting de virkelig liker. Gjør gjerne en litt større deal ut av det, "pappadag" er populært hos både store og små hos oss.
Når det gjelder hva som kjøpes så er det for meg helt underordnet, unger liker det unger liker. Seiko, Swatch og Casio har flere modeller å velge mellom så du kan jo legge turen innom noe slike forhandlere. Alle disse merkene bør klare jobben, men glem aldri at barn har en helt spesiell evne til å miste, ødelegge eller glemme igjen. Benytt muligheten til å ta en prat rundt hvordan vi behandler tingene våre over en milkshake på McDonalds.
For de fleste barn så er penger et helt abstrakt begrep. De tror at pappas og mammas plastkort er penger, og at penger bare oppstår ut av intet. Dette er i og for seg rett i disse tider, kvantitative lettelser og pengetrykking er jo tross alt dagligdags. Jeg er på min side mye mer opptatt av å lære mine barn om verdi(er) fremfor penger, penger har de uansett pr i dag ingen forutsetning for å forstå. Jeg har ingenting i mot at du bruker "mye" penger på din datter, men ha i bakhode at det er enkelt for andre å generalisere og heve den moralske pekefingeren og at det videre er din datter som er i kryssilden.
Lykke til med kjøpet, jeg er spent på resultatet! Husk bilde!
- C