320 vs 024

Medlem
19. des. 2015
Sted
Oslo
jeg har, etter å ha fyst på En Panerai lenge, nå en 2003 submersible 024. Denne synes jeg rett og slett virker litt "billig" med tanke på bezelen som sitter dårlig, samt at urverket med rotor er veldig merkbart i bruk. Lurer nå på å flippe denne til en 320 gmt. Fordeler eller ulemper med begge modellene? Tar imot innspill med takk!

• Liker
Reaksjoner: Bestiarara78
Har du testet på håndleddet? Hvis ikke, så ville jeg anbefalt å gjøre dette. En del synes den blir litt høy på grunn av automatisk opptrekk, meg selv inkludert. Det er også godt mulig at du vil oppleve det samme når det gjelder rotorbevegelse/støy.

Jeg har ikke testet på hånden nei. Opplever ikke Bjerke som så imøtekommende når det gjelder å spasere inn for å prøve dyre klokker:) Men 024 er jo også automatisk, denne opplever jeg ikke som topptung. Det er forøvrig den 320'en som ligger til salgs her inne. Hvordan synes du den ser ut?

• Liker
De gangene jeg har vært innom Bjerke på Karl Johan, så har de alltid vært svært hjelpsomme og funnet frem det jeg har ønsket. Jeg ville iallefall anbefalt deg å teste 320 på hånden før kjøp. Etter det jeg kan finne på nett, så er 320 ca. 2 mm tykkere enn 024.

Den som ligger til salgs her har jeg ingen formening om, annet enn at man kanskje må ta høyde for at en service er nært forestående dersom den ikke har vært på service etter den ble kjøpt i 2011.

@OleKR
Det er også verdt å tenke på at du her sammenligner to ulike kasser. 024 har Bettarinikasse og 320 har 1950-kasse. Personlig synes jeg Bettarinikassen ligger bedre på mitt håndledd, men 1950-kassen er ikke verre enn at jeg har begge...

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Tusen takk for svar. Dere er til stor hjelp for en stakkar som ikke er så bevandret i pam-verdenen :) Du som har begge modellene: Hvis du kun skulle hatt en av de, hvilken ville det blitt?:)

320 er et flott ur, men jeg syns også den blir for topptung. Jeg hadde 321, men valgte å selge den til fordel for 233, som har et manuelt verk. Jeg syns det passer 1950-kassen mye bedre - både i 44 mm og 47 mm :)

• Liker
@OleKR
Det er ikke noe enkelt svar på det...
For meg er det slik at de andre egenskapene er viktigere... skive, komplikasjoner, materialer, farger osv...
Men du skriver jo at 320 er topptung i forhold til 024. Hvis det betyr noe negativt foretrekker du antakeligvis Bettarinikassen. Da er kanskje ikke 320 den rette for deg?
Ser det ligger en 88 og en 104 på Finn - vet ikke hva du tenker om en av dem? Ellers er nok Google en hjelper her. Panerai sine sider har en god løsning for å velge riktig modell av de som fortsatt er i salg. Når dette er sagt; jeg synes 024 er knalltøff. Særlig de tre første produksjonsårene, fordi de har blankpolert bezel.

Uansett. Lykke til med valget - det er egentlig ikke mulig å velge feil så lenge du ender opp med en Panerai!

@Topher
tusen takk for et veldig oppklarende svar. Jeg synes og at 024'en er veldig veldig tøff. Utseendet er jeg forelsket i. Men den bezelen er veldig løs i klikkene, noe jeg forstår er et problem på denne modellen.
Når det er sagt har ikke jeg prøvd 1950 kassen, så at den er topptung for meg vet jeg ikke. Men jeg synes jo submersible er deilig å ha på seg:) trenger bare en deployment gummi jeg nå så er jeg i gang ;)

IMG_9001.JPG

@OleKR
Dette var min 024 - jeg angrer på at jeg solgte den, men det ga meg muligheten til å prøve noe annet.

• Liker
Reaksjoner: Dr. Fiddy
@Topher

De er jo griselekre ❤ Men din bezel var blankpolert? Min er børstet. Er det å banne i kirka, eller vil det være mulig å polere opp bezelen?

Ja, så vidt jeg vet er det mulig å kjøpe de nye fortsatt. Usikker på hvorvidt bezelen er polert eller ikke dog.