36mm datejust - for liten?

Medlem
26. nov. 2010
Sted
Bodø
Hei, denne kunne egentlig stått hvorsomhelst, men siden vi først har et rolexforum så...
Ser i dagens VG at vår alles kjære jomfru tone daamli(sp) har fått en 36mm datejust i gave hos sin ellers konkurstruede norske partysvenske, riktignok med gullbezel.

Betyr dette (enda)en spiker i kista til oss som foretrekker den størrelsen på dressklokker, som ser med avsky på klumpen DJII, og som i et truet øyeblikk faktisk kunne kjøpt en air king eller perpetual date hadde prisen vært riktig?

Det går helt fint å bruke en dj som mann, er ikke blant de kraftigste men har passert både 190 og 90 kg.

Er du vant til panerai så bruker du en dag på å venne deg til størrelsen.

36mm er for lite til en normalstørrelse mann og oppover. For de under snittet i størrelse kan det funke! :)

Edit:IMHO! :D

Tony sier Nei, nei, nei- helt passe!
tumblr_moph8ug8mc1riv6efo1_1280.jpg

Tullball!
36mm DJ er en manneklokke!
Er selv 180/80 og går fint med denne klokken (akkurat nå så har jeg dog ingen lenger).
Trenden med store klokker har gjort at "normal-størrelser" de siste årene har sett små ut.

36mm DJ og DD er den mest klassiske herreklokke størrelsen! De kan også godt brukes av jenter, samme som 40mm daytona.

36-40mm er den perfekte klokkestørrelsen for menn! Alt over 40mm ser og føles ut som en pannekake på håndleddet!

AW:)

36mm DJ og DD er den mest klassiske herreklokke størrelsen! De kan også godt brukes av jenter, samme som 40mm daytona.

36-40mm er den perfekte klokkestørrelsen for menn! Alt over 40mm ser og føles ut som en pannekake på håndleddet!

AW:)

Er ikke helt enig i at alt over 40mm ser ut som en pannekake, men for de fleste er 36-40 en perfekt størrelse i mine øyne.

Smaken er som baken osv...

Hvis det er noe som er trendy for tiden, så må det jo være små herreklokker. Trenden går IKKE mot større herreklokker. Selv mine Panerai-kompiser bruker bittesmå Rolex når de skal tøffe seg.

Men: En annen klokkeklar trend er større klokker på damer. Selv på damer med smale håndledd.
Kona bruker denne til daglig:
_DSC4886_zps70400e02.jpg

Jeg kan på en annen side finne på å bruke denne samtidig. En klokke jeg arvet etter hennes far:

_DSC4888_zps311e27db.jpg

Konklusjon for gutta: Små klokker er trendy. Det er bare å skaffe seg en Explorer 1016, hvis man har penger...

I mine øyne så er ikke 36mm nødvendigvis for lite, men det kan passe bedre på enkelte - det har nok mye med hvordan man bærer uret.
Schwarzenegger trivdes jo godt med 40mm når han var på sitt største, og det så jo bra ut :)

Jeg har ur som måler 36 og 44mm, og synes begge endene av skalaen kan være fine på hånden min.
Men høyde, lengde mellom lugs, hvordan lugs ligger mot armen har en god del å si for hvor stor jeg oppfatter den.

Datejust er den mest klassiske modellen til Rolex i mine øyne - og er sammen med Day Date min absolutte favoritt!

Nå er ikke jeg utstyrt med de kraftigste håndleddene, og jeg har kommet frem til at 36mm er "idealstørrelsen" min med 40mm som max. Samtidig er også Datejust favorittklokka til kona..

Ser virkelig ikke noe feminint med DateJust 36mm. En manneklokke til fingerspissene. Blir ikke Datejust macho nok bør en vurdere Explorer 1, 36mm. Mer manneklokke enn det finnes ikke ;)

Neste grail: Rolex Datejust 116200 med blå skive, glatt bezel og oysterlenke :)

Ser virkelig ikke noe feminint med DateJust 36mm. En manneklokke til fingerspissene. Blir ikke Datejust macho nok bør en vurdere Explorer 1, 36mm. Mer manneklokke enn det finnes ikke ;)

Neste grail: Rolex Datejust 116200 med blå skive, glatt bezel og oysterlenke :)

Enn standard OP'en på 36mm? Ser at noen av dem kommer i rimelig jentete utførelse.

Enn standard OP'en på 36mm? Ser at noen av dem kommer i rimelig jentete utførelse.

Noen kan forveksle datejusten med date som er 34 mm ( ikke til å forveksle med midsize "boy" igjen ),
De to mm fra 34 til 36 synes jeg gjør mye på et herrehåndledd, med det er igjen personlig smak. Men på en frøken/frue : perfekt.

Tja…?!

For meg blir 36 mm for lite på en mann… Selv har jeg eid to klassiske datejuster i 36mm versjonen - begge med jubilé-lenken. Begge ganger ble de solgt med den begrunnelse at de ble for små. Jeg kunne alltids slått meg til ro med en 36 mm datejust i boksen, forutsatt at den var velfyldt fra før. Dog skal det sies at dette er den eneste klokken i 36 mm jeg vil kunne vurdere. Per nå gjør DJ II på 41 mm jobben utmerket.

Jeg synes spørsmålet om størrelse kommer helt an på hvem som bærer klokken. Ingen er like, verken i størrelse, form eller stil, ergo blir det ditto mange svar på spørsmålet.