.

C669B9CA-506E-4CC3-8232-A2D7688CEF31.jpeg

Hvorfor mister du dem lurer jeg mer på?
Er det lenkelåsen som åpner seg? Barett som ryker?
Vet ikke. Har alltid regnet med at det er pins-ene som blir revet ut. Sist jeg mistet den var i et fall i 50 km/t der jeg spratt bortover vannet - det var med en certina gummi-rem.

Kjøp kvalitet. Det er ikke alltid det samme som et kjent merke. Har mista en dykkecomputer i dekk før dykk da reimspenna gikk. Er vel på min 3 eller 4 dykkecomputer no. Sea-Dwelleren har vore med ned på snart 100 dykk, inkludert djupdykk.

1 Kjøp kvalitet, det lønner seg i det lange løp - og vi snakker om utstyr som KAN være livsnødvendig.
2. Alt utstyr sjekkes - og sjekkes igjen før man går i vatnet.
3. Er du i tvil om at noe kan ryke, bytt det ut.

Dersom du har en tendens til å misse ting; har du vurdert forsikring?
Nå er det ikke livsnødvendig for meg, siden jeg ikke dykker med de - men bruker de til windsurfing-regattaer.
Kanskje sikker på at det ikke var noen feil på klokken før jeg gikk på vannet, men jeg mistet den i et fall i 50 km/t (hadde en gps på den andre armen). Jeg fikk et sår etter klokke og spenne på armen...så er egentlig ikke overrasket at den røk, og det er mulig at det var bra. Håper at bruk av nato-rem vil gjøre at klokken kanskje blir hengende etter en pinn.

Nå er det ikke livsnødvendig for meg, siden jeg ikke dykker med de - men bruker de til windsurfing-regattaer.
Kanskje sikker på at det ikke var noen feil på klokken før jeg gikk på vannet, men jeg mistet den i et fall i 50 km/t (hadde en gps på den andre armen). Jeg fikk et sår etter klokke og spenne på armen...så er egentlig ikke overrasket at den røk, og det er mulig at det var bra. Håper at bruk av nato-rem vil gjøre at klokken kanskje blir hengende etter en pinn.

Denne typen aktivitet høres krevende ut, og jeg ville nok brukt baretter av veldig høy kvalitet med spesielt høyt spenn i fjærene. Vanlige tynne "stock"-baretter, som gjerne også har avrundende tupper for å lettere klikke på plass, vil nok lett kunne sprette ut under forholdene du skisserer her.

Vet ikke. Har alltid regnet med at det er pins-ene som blir revet ut. Sist jeg mistet den var i et fall i 50 km/t der jeg spratt bortover vannet - det var med en certina gummi-rem.

Kjøp en ISO-sertifisert dykkerklokke:

"Strap/band solidity: This is tested by applying a force of 200 N (45 lbf) (20kg) to each spring bar (or attaching point) in opposite directions with no damage to the watch or attachment point."

Fat-bars som man finner på eks Seiko burde og hjelpe, evt en klokke med faste baretter a la cwc. En slik på nato er vel umulig å miste uten at armen og følger med..

Om man vil styrke opp en klokke med litt pinglete baretter så kan jeg anbefale disse fra Ofrei som er håndlaget i Sveits: http://www.ofrei.com/page1229.html#18367

Indeed, they are made to fit 22 mm lug size and that they do. However, these are 27 mm end to end bars when fully opened and fit snugly (nice and tight) in a 22 mm lug space. Once in place some people might find them to be especially difficult when trying to remove them. While, this may cause trouble some I have to say I was told 30 years ago by a very respected watchmaker of his time, and again yesterday by the most honored watchmaker visiting our store alive at this time that..."a hard to remove springs bars is a good thing...and that cutting them out is something they do on a regular basis after installing for safety an extra large bar in the first place".

Kjøp en ISO-sertifisert dykkerklokke:

"Strap/band solidity: This is tested by applying a force of 200 N (45 lbf) (20kg) to each spring bar (or attaching point) in opposite directions with no damage to the watch or attachment point."

Fat-bars som man finner på eks Seiko burde og hjelpe, evt en klokke med faste baretter a la cwc. En slik på nato er vel umulig å miste uten at armen og følger med..
Takk. Tror jeg har det nå - dvs ekstra sterke bars.

• Liker
Reaksjoner: sydvester
Var å koste meg i bølgene i mellomamerika for to år siden. Kom på land igjen etter en real økt og hadde plutselig ingen klokke på håndleddet. Da tenkte jeg først, som de fleste, at barettene hadde skylda, men i ettertid har jeg konkludert med at jeg må ha åpnet lenken ved et uhell i håndteringen av surfebrettet. (Hvis den ytterste låsen/sikringen på en spenne først går opp er det ikke så mye som skal til før hele spennen åpner seg.)

Jeg hadde en Seiko SKX, så ingen krise, men kjipt likevel. Nå har jeg i alle fall lært å trippelsjekke at den ytterste låsen/sikringen på spennen er klemt godt igjen. Og ikke minst, nå vet jeg hvor viktig det faktisk er at spennen til en dykkerklokke har to sikringer.

Dykkerklokke er i større grad en betegnelse på hvordan klokka ser ut og ikke hvilket bruksområde den har.

Mulig at utseende har blitt preget av nødvendige spesifikasjoner (for å kunne bli brukt til dykking) oppigjennom tidene.

Besettelsen er at de designelementene som har skapt presedens for hva som gjør en klokke til dykkerklokke bare ser bra ut.

Med andre ord, besettelsen har sitt utspring i at folk syns fine klokker er fine og vil ha de.

Bezel'en er jo også veldig grei på dykkerurene. For meg har denne blitt en "nødvendighet" for å merke av tidspunkter gjennom dagen.

Dill, ja - men jeg har lært meg å bruke den til dette...

8

• Liker
Reaksjoner: hilmer
Tidløs og tåler vann er viktig i hverdagene.
Bezel som kan ‘time’ alt mulig.
Diver er derfor vinner for mange.

Redigert: