5 ATM i praksis?

Medlem
24. mai 2011
Sted
Bergensområdet
Jeg har funnet en klokke som jeg har lyst på, men siden det skal være en fritidsklokke er jeg litt skeptisk til at den bare er vanntett til 5 ATM - jeg hadde helst sett at den var godkjent til 10 ATM. Men tåler en 5 ATM klokke å være ute? Å sitte på armen noen timer under en vasstrukket jakke? Kansje få en kjapp dukkert om man skal håve en fisk? Eller bør jeg glemme hele klokken og gå for en som er godkjent til 10 ATM?
Klokken det er snakk om:
http://www.youtube.com/watch?v=CFs1MtoPtSQ
Denne er reserveløsningen, godkjent til 10 ATM, men er akkurat for liten som 38mm og akkurat for stor som 42...
http://www.youtube.com/watch?v=EOXXvdhct2g&feature=related

Ifølge The International Organization for Standardization skal en klokke med 5ATM vanntetthet være:

Suitable for swimming, white water rafting, non-snorkeling water related work, and fishing.

Jeg har en klokke med 3 ATM. Den holder tett i badekaret :)

Tror ikke jeg hadde vært bekymret for våte jakker ol. når den er vanntett til 5 ATM.

Ifølge The International Organization for Standardization skal en klokke med 5ATM vanntetthet være:

Suitable for swimming, white water rafting, non-snorkeling water related work, and fishing.

Takk, det har jeg også lest, men som trådtittel indikerer, lurer jeg på om dette også stemmer i praksis?
Takk, cosmos_dud!

Etter min egen bok hadde jeg gått for en med 10ATM eller 100m vis den skal brukes en del i vann og litt aktivt! En som er 5ATM fra feks Omega, IWC og andre store og kjente produsenter tåler nok det de skal og enda mer, og bør så ledes fungere til den bruken du beskriver! For min egen del har jeg satt grensa på at det skal være en 10ATM eller mer til aktiv bruk med en del utsettelse for vann..

Og HER er grunnen til at man stiller slike spørsmål på tross av "reglene"........

Nuvel.. Hva som er nødvendig og hva mange foretrekker av komfortgrunner er ikke nødvendigvis sammenfallende.
Du kan trygt fiske og svømme med et 5 atm ur... Men, om du ønsker skrukrone og 10atm er det bare å kjøre på..

Og HER er grunnen til at man stiller slike spørsmål på tross av "reglene"........

Jeg kan bare refere til min urmaker som ikke anbefaler klokker med 5 atm til bading, stemmer godt med mine erfaringer også. Men hva vet vel jeg.. her er det sikkert også forskjell på kvalitet mellom de ulike merkene.

Jeg kan bare refere til min urmaker som ikke anbefaler klokker med 5 atm til bading, stemmer godt med mine erfaringer også. Men hva vet vel jeg.. her er det sikkert også forskjell på kvalitet mellom de ulike merkene.

+ 1 til det din Urmaker sier der:) På generelt grunnlag er jeg helt enig!

Det føles unektelig bedre med et ur som har skrukrone når en er i vannet..
Men er uret tett til 5 atm, så er det tett til 5 atm. Og det holder greit til bading og nedsenking i litt vann.

Jeg takker for alle bidrag, jeg ser at mitt forrige innlegg godt kunne hatt et smilefjes til slutt, da alle de punktumene nesten kan oppfattes som "rolleyes". Var ikke meningen det, men det hadde vært så mye enklere om alle var enige! :D

Takk, det har jeg også lest, men som trådtittel indikerer, lurer jeg på om dette også stemmer i praksis

Det siste du trenger å bekymre deg for når det gjelder den klokken du faktisk linker til. Den er godkjent i henhold til ISO-standard.

Hadde det derimot vært et eller annet ukjent og lite velrennomert merke ville jeg nok stusset.

+ 1 til det din Urmaker sier der:) På generelt grunnlag er jeg helt enig!

Helt riktig. En klokke med 5 atm vannsikring er ikke anbefalt å svømme eller bade med. Skal klokken brukes aktivt i vann skal den ha en sikring til minumum 10 atm for at den er garantert tett. Til dykking minimum 20 atm. :) (Info fra urmaker)