80-100.000,- på nye klokke (klokker)

Medlem
2. juni 2010
Innlegg
20
Sted
Bærum
Hei kjære gærninger ;)

Jeg har funnet ut at jeg skal bruke rundt 80-100k på ny klokke eller klokker.

Det frister å bruke alle pengene på 1 klokke, men jeg tror kanskje at jeg vil angre litt visst jeg gjør dette.

Det jeg lurer litt på er hva slags klokke er det dere ville kjøpt visst man tenker på skjeldenhet og prisøkning på 1 klokke?

Jeg tar gjerne imot forslag på hva slags klokker dere ville kjøpt visst man skulle "spre" pengene på flere klokker.

Min sunne fornuft sier vel at jeg burde gå inn for og kjøpe flere og bygge på samlingen..

Alle forslag mottas med takk.

Er forøvrig mest rolex og vintage fan, men jeg er lett å vippe av pinnen for noe vakkert ;)
 
Hold øyne åpne for Vintage Seadweller med papirer (mener de dukker opp rundt 60+)
Så legger du resterende midler i en strøken Submariner 5513 (gjerne med papirer)


... eventuellt hvis det dukker op en Red Sub så klinker du til på det.

:cool:
 
Jeg ville gått for en JLC. Gjerne en enklere utgave som går til dressen i tillegg til business casual.

Da sitter du igjen med en grei slant som du kan bruke på en sportsklokke. F.eks en eldre GMT Master Pepsi :)
 
@Thomas - JLC i all ære ... men sett til trådstarters kommentar "hva slags klokke er det dere ville kjøpt visst man tenker på skjeldenhet og prisøkning på 1 klokke?"
- du kommer vel nesten ikke utenom Rolex da?

Skal vi bortse fra det så er mitt forslag, å legge på litt :)o:eek::eek:), å gå for en pent brukt AP RO 15300(15202?) 2010 og en 114060 2012 så har jeg birthyearklokker til gutta og kan se meg fornøgd :)
 
Redigert av en moderator:
Ingen vet jo med sikkerhet hva som pr dags dato er fornuftig priset og som på sikt vil bli sjeldent og stige i verdi. En del av dagens klassikere var ikke spesielt hot når de kunne kjøpes nye for 30 år siden. Skal du kjøpe noe som allerede er sjeldent er prisene astronomiske, ta en titt på 1665 COMEX f. eks. Jeg ville heller kjøpt noe du synes er fint og håpe at du ca kan videreselge til kjøpspris. Forøvrig støtter jeg SD 1665, en real classic som man ikke ser så ofte. Får du tak i en norsksolgt med papirerer er det jo ennå bedre. I tillegg har du da 40K i bakhånd når det dukker opp noe du MÅ ha på kjøp/salg-sidene :)
 
Ville fordelt på 3 klokker. En beater, feks sub, speedy eller Seamaster ca 20-30k. Så villle jeg kjøpt en "penere klokke" med skinnreim og klassiske linjer. Feks Jaeger ultra thin linjen, eller master serien. ca 30-40k. så ville jeg lagt litt mer i den fine hverdagsklokken. 50-60ish k enten en Audemars RO eller en PPAquanaut eller en Vacheron Overseas. med andre ord begynn med 2 og spar til den siste.. samtlige pent brukt med b&p
 
AP RO, Speedy og en billig Seiko som tåler juling. Evt en Sub, en Speedy og en IWC Portugese. Da skulle du havne på under 100 k :)
 
Da hadde jeg kjørt en "plukk og miks" blandt disse klokkene. Mest vintage av naturlige årsaker. :)

39.48.jpg


JLC Memovox Tribute To Polaris (sjelden, 748 produsert), ligger på ca. 60-80.000. Ønsker du vintage-utgaven fra 1968 ligger den på ca. 180.000. Vintage-utgaven ble produsert i 1142 eksemplarer i sin tid.

RX5513GILTSS-03.jpg


Pen patinert Sub 5513 (no-date), tidlig 70-tall, burde ligge på en ca. 30-40.000.

8503482495_8673a8d2b9_z.jpg


Omega Speedmaster Professional (Pre-moon) ref. 105.012 eller 145.012 i original stand, midten av 60-tallet. Dette er de såkalte Apollo-referansene, dvs. de som ble brukt av Apollo-astronautene. Ligger på ca. 25.000.

9280771316_c5ded5680c_c.jpg


Omega Seamaster 300, ref. 165.024 (no-date) i original stand. Du kan eventuelt vurdere frankenklokkene fra Watchco, de er billigere og ser helt nye ut. I original stand: ca. 30.000 med lenke, ca. 25.000 uten. Watchco: ca. 15.000.

y013o.jpg


Vintage Breguet type XX, seint 50-tall, 60-tall, ligger på ca. 100.000.

tv.jpg


Rolex GMT Master, ref. 1675 med svart bezel-ring og patinerte visere og timesmarkører. Går for en 30-40.000.

8701643358_9d4a61146f_b.jpg


Omega Speedmaster 57, cal. 9300, hvit skive, blå visere, fra årets kolleksjon. Hva er det disse ligger på nå igjen? Ca. 40-50.000?

Det var noen innspill... :) Jeg kan komme med fler!

EDIT: Herregud, jeg holdt jo på å glemme en:

TudorHeritageChronoBlue-3.jpg


Tudor Heritage Chrono Blue, årets kolleksjon. Har sett de til salgs i andrehåndsmarkedet til $4500, må da momses inn. Bra anmeldelse i Hodinkee.

Digger det dato-vinduet! Ja, for du ser det ikke med en gang! Og det gjør ingenting. :)
 
Redigert:
Mange fine forslag her, men....

Det du egentlig vil er å doble budsjettet og kjøpe deg en Patek Philippe Nautilus:cool: 5711, 5712, 5980 osv. Egentlig ingen modeller som er feil!


Når du først skal bruke mye penger på en klokke så kan du like gjerne ta i litt:eek:
 
Kjøp deg en Sub. Gjerne ny eller litt brukt.

Bruk deretter masse tid her inne og ellers rundt omkring på nettet. Du vil få lyst på det ene uret etter det andre. Preferansene vil endre seg og du vil til slutt miste store deler av forstanden. Da kan du handle.
 
Tusen takk Gærninger!! Her var det mange spreke forslag :) Setter pris på det!

Fikk veldig lyst på Tudor sub , DJ ,airking, gmt og fordele det utover endel klokker som jeg kan ha i en stor winder
på "gutterommet" mitt i kjelleren :) Men jeg må jo si at det frister noe pokker å smelle til med en red sub, men vet likksom ikke om "følelesen" min tilsier å bruke så mye på ei klokke :confused:


Skriver ikke trådstarter; bygge på samlingen videre?

Hva har du fra før?

Breitling sub auto 1944.
Rolex sub 6613 two tone/blå skive og bezel 1997.
Tudor Royal auto full gold 1957.
Rolex 5513 1986.
Girard Perregaux Seahawk auto 14k gold.
Certina DS

Også... fant jeg vagary oversize 1972 40mm med ETA 2824-2, 25 JEWELS som jeg fikk i posten i dag. ( gud hjelp hva jeg tenkte da) men pen klokke :rolleyes:

Sliter med å legge til bilder her inne... Sikkert mine labre kunnskaper og hat til bruksanvisinger og gjøre :(
 
Lag konto på photobucket.com last opp bilder der, trykk for å se image kode for forum (står der inne) kopier den linken (begynner med