Håpet du postet i tråden, Moore
Du har mye innsikt i merket, og har vel snakket flere ganger med representanter når du har handlet? Vet du noe om ekspansjonen til Lange de siste åra? Jeg regner med de har fokusert en del på asia, spesielt Kina?
Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før vi får Lange til lille Norge. Se f.eks på Tidemann som har fått JLC og VC de to siste åra
Noen som vet hvilke krav Lange setter til forhandlere?
Jeg vet det er mulig å få en guidet tur i Glashütte Original sin fabrikk etter nærmere avtale, men er det også mulig å få en tur hos Lange mon tro?
Jeg kan ihvertfall understreke at det har blitt mange hyggelige samtaler med representanter for manufakturen rundt om. A. Lange & Söhne er nok en av de manufakturer jeg følger litt tettere enn andre.
De siste årene har USA og Asia vært sterkt fokusert.
Disse representerer store markeder, med høy kjøpekraft og relativt stabil, voksende økonomi. Tilgjengelighet er uansett viktig, da mye av veksten i markedet også er etterspørselsstyrt. Innen Asia er særlig Hong Kong, Singapore og Japan - samt Midt-Østen - viktig.
Europa er relativt godt dekket. Det siste var vel åpningen av ny Boutique i Paris, deretter kom den andre i Europa i Lisboa. Totalt har man 10 Boutiques globalt, og samlet cirka 210 utsalgssteder.
Vi må også huske at manufakturen har sin smertegrense ift hvor mye den faktisk kan vokse. Med en produksjon på godt under 9000 ur i året, utgjør dette en begrensende faktor ift hvor mange ur de kan produsere. Ambisjonen er likevel en gradvis vekst over tid.
Det er nok et poeng også å ha in mente at til tross for at manufakturen ble etablert i 1845, og har vært i produksjon i over 168 år, er det likevel de siste ca 25 år man har fått sin unike posisjon i markedet.
Det var Walter Lange (grunnlegger Ferdinand Adolph Langes oldebarn) som sørget for å bringe manufakturen “hjem” etter 2. verdenskrig, og senere jernteppets fall.
Walter Lange reetablerte A. Lange & Söhne i Glashutte den 7. desember 1990 i Sachsen.
A. Lange & Söhne´s lokaler ble nemlig ekspropriert under krigen, senere bombet, og Walter Lange flyktet for å unnslippe nazi-Tysklands regime. Walter Lange var likevel hele tiden fast bestemt på å vende tilbake for å fortsette urproduksjonen så snart mulighetene lå til rette for det. Det gjorde det i 1990.
Walter Lange er personlig hjernen bak A. Lange & Söhne´s revolusjonerende konstruksjon som tok horologien med storm i 1994; - Lange 1.
Det er mye symbolikk i denne benevnelsen, og Walter hadde navnet på uret klart lenge før han fra eksil vendte tilbake til Glashutte og reetablerte manufakturen.
Siden den tid har A. Lange & Söhne vært manufaktur på horologiens øverste hylle.
Den er "State of The Art".
Og bygget på "Tradition".
Og ja, det er fullt mulig å kontakte A. Lange & Söhne med forespørsel om besøk. Er man først i Glashutte ville det være synd og skam å ikke be om innpass. De har sin PR- og besøksavdeling, så du bør absolutt benyttet muligheten om du har tenkt deg reise i området Dresden og Glashutte.
Når det gjelder A. Lange & Söhne til Norge......
Tja, her har jeg faktisk mine tvil. Ikke det at jeg har noen signaler om det, men føler nok markedet blir ansett for begrenset.
I denne sammenheng er vi å anse som Norden, og foreløpig må vi derfor klare oss med København. Heller ikke Sverige har fått manufakturen.
Men, intet hadde vært mer hyggelig enn at vi fikk den.
Milde himmel, den er bare så sinnsykt lekker
@Moore
Men si meg en ting, hvorfor er time-zone indikatoren stilt inn på GMT-London og ikke Berlin
Er dette bare for bildenes skyld, eller bruker du den der til daglig?
Svaret er så enkelt som at uret ble levert slik.
Bildet er tatt dagen etter at jeg mottok det, som faktisk var 17. mai i fjor. En svært så hyggelig happening, når sant skal sies.
Iveren etter å ta bilder overgikk en så uvesentlig detalj.....
Nå har jeg den alltid med meg på reiser, og det er bare en liten push på knappen, så er ny tidssone innstilt.
I seg selv er denne komplikasjonen fantastisk utført.
Forøvrig mer om akkurat det i galleritråden.