adamskater's klockor [nya bilder s. 4]

Medlem
26. jan. 2012
Sted
Kolbotn
En aldrig så liten liten uppdatering 2013-09-21,
kort snapshot av vad som är i boxen nu.
oMZlcoq.jpg

Lite av varje här, men jag saknar Electric Blue og Spork väldigt.
Eterna'n in i dag gav nytändning. Här avbildad på nedskalad 20mm-rem men gillar nog trots allt proportionerna bättre på originalrem i 18mm (och med originalspänne)

Jag sitter alltså på en Seiko 7002 från Juni 1991,
En några år gammal Dievas Vortex,
Seiko SBBN015 från 2009, fick tillbaka den igår från Kolbotn UR med AR-coated Saphire från Yobokies och har uppgraderat shroud-skruvarna till 2mm hex.
och en Casio GX-56 King of G's
Eternan är, så vitt jag vet och förstår, en Eterna-Matic med helguldskasse och uppskattningsvis från tidigt -70. Med det så är verket troligtvis en Eterna/ETA (1)2824. Får undersökas.

Börjar komma sig, men allt för mycket rask fortfarande.
Vägen vidare (pre-2015) är fortfarande okänt.
Det är varken några "grails" eller dyrgripar med sonens mått mätt.
De spänner någonstans mellan $70-700 + moms/tull.

Först ut är något av en TS-favorit: Seikos SKX781 - bättre känt som Orange Monster
(tack krille för bra pris på spännande Seiko-foldrem)

Den känns härligt tung på armen och den har mest personlighet per krona av alla klockor jag haft.

ziFDR.jpg

Andra man ut är något av ett svart får i klockboxen. www.manbushijie.com är adressen
- det står inte Rolex men klart den stulit design.
Den får dock stå som en ytterlighet i klockskalan.
Ett nedre mått att mäta kvalitet mot och per krona är den inte så dum (faktiskt!)
-såld till hyggelig Sonen-karl.

aUlaS.jpg

Tredje man var, måste jag nog erkänna, ett impulsköp här på sonen. All heder åt säljaren, en bra karl det (ugk) - men jag tycker kanske inte helt den tillför något OM inte har. Seiko SKX009.

Samma kvalitetskänsla men mindre tyngd. Dock på gummirem, bara en sån sak gör det ju värt att testa - så var det Kermit-bezeln med:

Ck0N9.jpg

Fjärde man ut är än så länge storebror. Från www.ravenwatches.com kommer så #052 av 100.
Av duon bakom är kanske Steve's boutique-dykarur www.benaruswatches.com kända för någon.

Innanför det 42mm stora caset tickar min första kontakt med Schweizisk urmakarkonst, ETA2824-2.
Första 12 timmarna nu ligger den +1sek mot www.bipm.org.

Här faller bitarna på plats, härlig lume (även på bezelsiffrorna), kupat acrylglas som sticker ut en del.
Flotta ingraveringar på krona, länk och case och en ren guld/svart dial med "lagom" mycket text.
Händerna är vad jag hört någon säga Mercedes-typ. Kanske finns bättre namn?

Framförallt! En klocka att bli glad av, med OM fick jag ibland små styng av lycka. Att se visarna gå i linje 12:00 och bilda en liten månraket. Känslan av att snurra bezeln eller tick-tick-ticket. Här är känslan lite den samma, men jag förstår att gränserna flyttas fram.

zH1tY.jpg

What's next i klocksvängen kanske någon undrar, med en sådan första månad är det befogat.
Med son #2 mindre än en månad bort kommer större bil, dubbelvagn och annat prioriteras (hört någon kalla sina bättre hälfter för Finansministrar - min kan nog fort bli Krigsminister med om jag fortsätter shoppa ur)

Men klart man kan drömma. I början av februari fick jag en Planet Ocean XL på handleden och blev förälskad. Så än så länge är det en grail. Men klart det lockar med uret av alla ur, en Rolex Sub, svart dial och ss-länk, nej vänta nu Explorer var en frisk variant. Men jag har ju ingen GMT. Klart, det blir ju dop om mindre än ett år - dressur måste ju på plats innan dess. Kanske behöver jag något vintage. Guld? Hörde jag guld någon?

To be continued.

Ps. Tack alla för ett varmt (om än utgiftsbringande) och hjärtligt trevligt forum!!

The continuation.
Lång historia kort,
den har en välkänd design och har sett en del skryta av den på WUS.

I give to you: Alpha Daytona "Panda"
51a7bed0-679f-f73f.jpg

LKFaQ.jpg

Redigert:
Fin samling du har her, og dette er bare 2 mnd ut i galskapen ;) Føler jeg ser en liten rød tråd, så har en anelse om hvor dette bærer :p

Seiko SKX009 byttet med Aristo Flieger,
det må jo gjenspeiles i litt ekstra bilder.

302CL.jpg

Lumeshot:
PI3uu.jpg

Display caseback av hva jeg håper og tenker er et ETA 2824-2
ZsOcW.jpg

Du er et frisk post på sonen og ikke minst hjertelig ønsket. Du har fått en kul samling på kort tid, og jeg mistenker at vi ikke har sett slutten på samlingen.. Den kommer vel med kapital, og blir spennende å følge. Kos deg nå med urene! Husk at dette er en hobby du skal ha lenge, kan ikke fortsette å høvle inn 4 ur i mnd. Det er jakten og ventingen som gjør uret verdt å beholde! Lykke til med nummer 2 i Menneskesamlingen også!

@Timekeeper!

Takk for post, det varmet!

Ikke noe innhøvling i slik takt fremover nei.
Status Quo og aksept fra fruen er å holde meg til fem ur, det vil si en på hver pute i klokkeboksen.
"en inn en ut-"-policy blir altså tilfelde fremover - selvsagt med rom for unntak som jeg sett en del gjøre til sine regler her :)

Merker at jeg gleder meg veldig til å se ansikt og ur tilhørende et par nicknames her under GTG imorgen.

Helt glemt denne posten, men som
Nevnt over. Et bra galleri, og fin samling. Her inne virker det som de fleste deler mitt syn når det kommer til klokker. Gjennomtenkte og balanserte samlinger er interessante, prisen på hvert enkelt ur er ikke det viktigste. Du er en friskt og godt tilskudd på galehuset.

Slutter meg til kommentarene foran, og du har absolutt en fin samling ur med den klare linje tematisk.
Flott at du deler - ser frem til å følge utviklingen!;)

I gleden over hyggelige tilbakemeldinger var det jo ikke annet å gjøre enn å knipse litt flere bilder.
Samme ur ... foreløpig :)

CAseo.jpg

BrJIw.jpg

6pwoz.jpg

LNeue.jpg

HwbnQ.jpg

-følte at jeg hadde litt å bevise når det kommer til Lume-shots efter unboxingen av Raven
http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?10770-Hrafninn-fl%FDgur-Raven-Vintage-052-unboxed

Hva er så veien videre (med reservasjon for at alt snus på hodet efter gettogether.)
Den sorte Sub-klonen skal selvfølgelig vike plass, for om ikke den ekte varen, så i hvert fall noe mer stuereint.
Raven blir, OM blir også en lang stund. Aristo'n (40mm) kan hende må vike for større flyver-ur, interessenter står frie å ta kontakt ;)
Femte puten er foreløpig viet noe "grail'ete" - lenge trodde jeg det var en Omega PO XL, men det er noe flytende. Her tror jeg det å klå på riktige ting hjelper på avgjørelsen - selv om inførskaffelsen neppe skjer før høst/vinter.

Flott samling. Gleder meg til å følge utviklingen, for dette har gått fort.
Var forresten kule lumeshots du hadde tatt. Raven skuffet ikke.
Etter GTG tipper jeg du har gralen på plass. Blir nok mye snadder å pille på der.

Jeg er smigret over trua dere har på sykdomen min og hvor langt den har gådd,
men med mindre jeg tar til stjeling og en hit'n'run så blir ikke Grailen med hjem idag.

Er dog svært spent på hvor mye Rolexist man blir etter noe slikt.
Har, til nå, ikke hatt våte drømmer om rød tekst og patina på dialen :)

Lover "anmeldelse" av opplevelsen fra en fresh guy's side etterpå.

Så var då timmen slagen sex och det var på tiden att troppa ner mot människobyn och möta upp klockevänner på det vi så fint kallar en GetToGether på ren norska.

Redan på Bryggetorget, Tjuvholmen visste jag att jag var på rätt spår när jag fem minuter före utsatt tid såg en ung herre gå mot avtalad restaurant med ett etui i handen (som visade sig vare en snasen samling med en Railmaster, en JLC Master Compressor och nåt annat friskt)

Känslan att komma till bords med vad som totalt blev 12 (ish) nya ansikten män, blott förenade i sitt klockintresse är speciell. Lika speciell är den korta stillheten innan presentation när alla undrar om de ska presentera sig med "nick" eller civila namn. För egen del blev saken enkel Adam, adamskater. Punkt.

Väl runt bordet tänker jag ni oinvigda mest undrar vad som åt och dracks.
Kort sammanfattat var det till 75% öl, 10% alkofritt och sist 15% var Entropy+2's hyllning till Minuteman - hyllningen bestod i ett smakfullt vit vin. The Player fick fel pizza men njöt carpaccion ändå, om Timekeeper fick sin pizza i knät eller inte låter jag vara osagt.

Men nog om det sociala. Här är så återberättningen ur ett klockperspektiv.

Värden, Guybrush, ställde till fest med ett par trevliga ur i sin lilla väska (var det 200 kronor för etuiet på eBay, superkvalitet med smarta fickor)
Redan här dök vad som kan komma att klassas som min egen lilla grail upp, men det avslöjar jag senare.

Första klocka ut bland gästerna var en Railmaster som var helt rå, skönt dressy men ändå tuff och med bra wristpresence och den nämnda Master Compressorn. Klocka i lite samma kategori men ändå inte, dressy och tuff med bra storlek och mycket hjärta.

Så kom då tanksen inrullande - Straigh Outta Singapore - en U1 och Breitling Superocean. U1 är mycket klocka, inte "mycket för pengarna", inte "mycket klocka på armen", nej "mycket klocka att överleva WW3 med".

Som på ett litet pärlsnöre kom sen godbitarna (och ölen in så fokuset sjönk lite)
Men snasnast, utan inbördes turordning, måste väl ändå kunna sägas vara en Vacheron Constantine i mint tillstånd, e stort-sett-ny Patek Aquanaut på trevlig projektledare, Rolexarna kom med, Hulken, Cola-GMT, vanlig GMT, annan GMT, Sub, annan Sub, ingen Guldsub dock Greg (!!)
En klocka som satte djupa spår med är den från sonen välkända "Entropy's Helson Bronze Shark Diver 2000m som inte är Bronze men någon annan legering" - herremingud för en best av en klocka.

Men till syvende och sist, för att summera var min ståndpunkt är efter en så urfull kväll.
Jag, adamskater, är en Omegist. Inte Rolexian, inte Pateist eller Panerist - okej om inte budgeten tillåter kan jag bli Patek eller Vacheron ... men Omega. Vilken trio som diskades upp. Speedmaster moon med display back, (och en till på Boenna_69 som jag inte klådde så mycket på), så nämnda Railmaster i grymmingskick och så kärleken som kom sig påsmygandes. Värden självs PO 42mm. Herregud vilken närvaro och tyngd på armen, hur fantastiskt fint den bågformade länken kramar handleden ... STOP. STOP. STOP. Det här blir dirty :)

Tack alla och God Natt!

Kan med all rätta nämna, IWC Portugese, Ingenieur, Seiko Spork, Seiko Marinemaster, vintage Tudor (Tudors?), Datejust. Nej nu kallar sängen.

Ps. ofint eller inte men jag dubbelpostar det här både här och i GTG-tråden. - Shoot me!
Samme gäst hade även en Master Compressor med mekaniskt alarm

Snyggt ;) Jeg vil bare bemerke at jeg fortsatt har til gode å kjøpe meg OM, det SKAL skje! Snart.

Skrev ett alltför långt inlägg om dagens köp, Alpha Chronograph för att det skall försvinna i Dagens Klocka

Alpha'n är så här ett par timmar gammal väldigt mycket bang for the buck.
Det ska sägas att jag inte gjort mer än att justera länken, använt den och timat en promenad uppför backen hemma.
Men chronografen är kul och hoppar fint tillbaka till noll (både sekund och minut)
Finishen på skivan, subdials och indikatorer är väldigt detaljrika.

Inte heller någon skrangling inne i huset vid skakning som till tider kan höras i andra ur jag haft i den här prisklassen.
Armbandet är lätt på armen, desvärre, hade önskat lite solidare känsla och den skramlar lite.
De skriver att den skulle vara "Heavy Duty" det är att ta i något.

6-stegs microjustering och två avtagbara led (skruvbara) är det pluss för.

I samma gata och prisklass har jag tidigare haft (denna gick lös på @152)
www.alpha-watch.com
No name sub från www.Manbushijie.com ~$80
och Sonen-klassikern OM ~$200

Alpha'en slår no name subben i godkänsla any day och är helt klart värt det dubbla.
Men Orange Monster har en finish och totalkänsla som motiverar det något högre priset på den.
Specialt armbandet slår denna med hästlängder. Men så är den också 20mm rakt över och den här avsmalnande mot 16mm(?)

All-in-all så är det mycket nöje för pengarna och kan rekommendera den till var och en som inte har några moraliska aspekter mot att den är slående lik sin namne Daytona.

Blev en del ok bilder på Sporken så de kopieras in här för bevaring till framtiden:

b00b2f11-e5ef-4191.jpg

b00b2f11-e6cf-7950.jpg

b00b2f11-e6dd-70d8.jpg

Så två till när vi först är i gång

b00b2f11-e8ba-81d7.jpg

b00b2f11-e8cc-5a87.jpg