Adamskater's klockrecensioner - * nå med bezel-action *

Medlem
26. jan. 2012
Sted
Kolbotn
Jag har under mina knappa fyra månader som nörd hunnit vara inom ett par ur.
Mina klockerfarenheter från tidigare är ganska begränsade, men jag har en bakgrund som både fotograf och recensent på hobbynivå inom foto så jag tänkte mig på ett försök på att skriva ner mina erfarenhete om mina ur hittills.

Galleriet ligger här:
http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?10798-adamskater-s-klockor-uppdaterat-f%F6rsta-posten-n%E5got

Första köp innan jag ens visste att jag skulle sona på Sonen var min Diesel-quartz

Iqw6A.jpg

Inte mycket att säga om den, köpte den för en 800 NOK på flygplatsen i Luxemburg 2009-ish och den fick tillsammans kanske tio dagar på handleden innan batteriet så tog slut efter ett år, de sista åren tillbringade den som "skuff-queen".

Designet var i sig ganska tilltalande och frisk, men den talade inte till mig och jag var då av synpunkten att klockan ska visa tiden. När jag då hade både mobil (till tider två stycken på mig) + iPod så fasades den fort ut. Lika mycket för att kronan skavde på handens baksida med.

Så kom då 2012, feriepengar på bok efter att ha bytt jobb och blivit småbarnsfar på väg mot tvåbarnsfar och en spirande önskan om att köpa "en ordentlig klocka". Tidssonen kom under min radar och jag surfade runt lite här och blev en ivrig besökare på eBay.

Första fångsten där blev en Seamaster 600 från mitten 60-tal utfärdad åt den Afganska arméen.

8lpz6.jpg

En stilig klocka, kanske för stilig skulle jag sen förstå.
Den kostade $450 från asiatisk säljare, en astronomisk summa för en med quartzhistoria. Men väl hemma klarade jag inte av att älska den. Manuellt verk var helt fint det, snurrade kronan glatt och den skuttade igång. Men den var så "pinglete" och nätt att jag blev besviken. (Ø34mm)

Efter att ha läst mig upp lite på olika forum och hört mig för så drog jag slutsatsen (kanske uppenbart för andra) att skivan var ommålad och visarna eventuellt bytta och troligtvis glaset med. Där dog mycket av charmen och "vintage" blev fort ersatt med "skitigt". Den gick vidare på Finn.no med ett par hundra i förlust men utan saknad.

Redan innan den var ute var så en sonen-klassiker på väg in.

ilJRu.jpg

Ni känner ju alla till det oranga monstret. Seiko SKX781 / SKX781K1 för att vara exakt.
Här var det kärlek på en gång. $200 gick den lös på, kvalitetskänslan är fantastisk.
Här är det raktigenom metal och solida saker. Länken är fantastisk och hela uret ligger gott på handen,
den har närvaro. Lumen och bezelen tillför också en extra dimension - jag använder (faktiskt?!) båda regelbundet och har nästan gjort mig beroende av det.

Jag kommer inte i någon av mina recensioner nämna det viktigaste (för andra) med klockorna, nämligen hur de håller tiden - jag använder dem en dag eller tre och så går de i boxen och måste ställas igen när de tas upp.

Så var det då det här Rolex-köret på Sonen.
Jag gjorde en fuling och gick till beställning av en "sizer", "hommage", "kopia", "fake" kalla den vad du vill, från www.manbushiji.com för $80.

i2ig5.jpg

Väl hemma så var den allt en Rolex submariner är, fysiskt och storleksmässigt, men ändå inte.
Det automagiska kinaurverket rasslade som morfars hosta till tider men det skuttade igång och höll tiden acceptabelt.
Kvalitetskänslan på detaljer och länken var dock ljusår under monstret. Var till tider osäker på både rostfriheten och vattentätheten, men under sina veckor hos mig varken rostade eller läckte den dock.

Den är det den är, ett fint och billigt sätt att kolla hur man klär en klassiker och ja den visar tiden OCH datum.
Men heller inte den gav godkänslan. Så den gick vidare till annan sonare. (hoppas du inte misstycker att den inte omtalas i alltför varma ordalag här ;) )

Stärkt i min tro på att dykare på länk var min grej så beställde jag en kermit-moddad SKX009 från en sonare, på wjean -länk (hört en del dåligt om den orginala jubilee-länken så det var kanske lika bra)

rmFqc.jpg

Z0ccJ.jpg

Den var, nästan, allt det monstret är och är i många aspekter likvärdig (samma urverk som sitter i till exempel)
Diggade den friska gröna bezelringen (och orginalpepsin). Gummibandet som hörde till fick dock inte mycket armtid.
Men jag kände inte att den tillförde samlingen något nytt så den byttes mot en flygare.

Flygaren var ingen ringare än en Aristo Flieger, 40mm med ett ETA 2824-2 hack'n'wind inombords och med display caseback så man kunde se härligheten.

EkPTQ.jpg

Uret i sig självt är en härlig sak. Gillade skivan och dess renhet, skinnremmen som sitter på gör jobbet den med.
Extra pluss för display på baksidan så man kan se lite hur ting fungerar.
En fin, och historietrogen, detalj är den stora diamantformade kronan - för att kunna opereras med skinnhandskar under bombräd.

Men så var det då det här med wristtime. Den fick inte det den förtjänade. Oklart varför. Jag är dock extremt glad i stål och länk, ju tyngre ju bättre har det verkat. Jag vågade mig inte på att byte till Nato och hade inget annat hemma än en sandfärgad, kanske det varit lösningen - nu blev istället lösningen att byta den i vintage Seiko med sonare + köpa tre Nato av densamme. Men först två andra ur

Raven Vintage, 42mm ETA 2824-2, limiterad till 100 ex.
Här var det klaff direkt när jag läste om projektet.
Det timade sig så fint att det gick till försäljning ungefär samtidigt som jag börjat mina klockgalenskaper.

kI7nd.jpg

Den är massiv (ett pluss), men inte för massiv med sina Ø42mm, länken är tung (bra).
Idéen till klockan och dess inspiration är ju i grund och botten en hommage till tidiga dykare från Rolex (med flera?)
Men jag tycker den har nog mycket personlighet och med sin storlek så skiljer den sig en hel del.
Så ger det också en extra dimension att ha längtat lite, läst sig upp på WUS-tråden runt det, kommenterat och diskuterat, följt med när amerikanarna fått den några dagar innan jag fick min.

Störst intryck ger lumen och det välvda glaset. Lumen här innefattar dessutom siffrorna på bezeln.
(nederst i bild)

HwbnQ.jpg

Denna och monstret är de givna keepersarna i samlingen.
Vi vet ju alla att "keeper" inte är ett permanent begrepp, men just denna ÄR en keeper :)

Så var det då kronografen, Alpha Daytona

iIFWa.jpg

Det är inget tvivel om var den hämtat inspiration ifrån, men det att de producerat ur under eget namn och logo sedan 1993 ger dem, i mina ögon, ändå lite kredibilitet.
Klockan känns bra på armen, flera tiotals gram lättare än monstret och Raven men ändå med en närvaro.
Jag hör många Rolexianer prata nostalgiskt och varmt om "skranglelenker", så jag ska kanske inte vara för snabb att avfärda att det är det även på denna som något negativt. Den är precis lagom alternativt pyttelite för liten. Den startar som 20mm och går ner till 18/16 vid spännet.
Huset och bezelen är 39 respektive 39,5mm men känns större, troligtvis för att bezelen är slim och det händer en del på skivan.

Den här har gett godkänsla direkt, ingen livslång kärlek på gång men jag gillar den.
Chronograph som komplikation är jag dock desvärre tveksamt inställd till.

Jag har hittills varit inomföljande "komplikationer", om man kan kalla dem för det:

Veckodag,
Datum,
Dive-bezel,
Tachymeter-bezel,
Lume,
Chronograph,
24h-visning.

Av dessa är veckodag överskattat, datum är trevligt men samtidigt lite bry eftersom det är en till sak som måste ställas. (Hör du det Rolex No Date?!), dive-bezel har jag kommit att vänja mig vid och bli lite beroende av i allt från äggkokning till tvättider. Lume har också blivit något av ett måste, tänker redan på hur jag ska få fatt på något med Tritium-tuber eller "everbright". 24h-visning, den hade jag gärna haft på klockor MED datumvisning annars är den inte mycket till hjälp. Men med 24h OCH datum kan man fort se till att den inte byter datum vid lunch - något mina ibland gör :)

Men Chronograph? ... Tidtagning från 0-30minuter, hmm hmmm hmmm.
Tachymeter? Ja du ser bra ut där du sitter men jag letar nog hellre fram Garmin-GPS'en om det ska mätas något

Jeg ser tydelig symptomer på at du er hardt angrepet.... Jeg liker godt en hel del av urene dine, takk for bra omtaler.

Nå er bare spørsmålet hvor lang tid det tar før du er Sub-eier?

Jeg er fortsatt, tross god vilje og nonamesub, ikke bitt av Rolex-basillen enda. Men Omega-lusen, den har bitt seg fast

Jeg er fortsatt, tross god vilje og nonamesub, ikke bitt av Rolex-basillen enda.

Bare vent, den kommer snikende ;)
Forresten flott at du tar deg tid til og skrive litt om klokkene, og hvordan opplevelser du har med de. Blir spennende og følge med på hvor veien går videre :)

Minutema2 du Adam, med 30 poster om dagen.. Du er hardt rammet og dette kommer til å ramme familieøkonomien hardt når du skal inn med dyre saker.. Men det er moro og følge med på deg , snart WIS i det tempoet ditt.

Åja, når det gjelder post count per day så når du ikke Minuteman til anklene ;)

Fin presentasjon av klokkene dine. Spennende å se hvor dette ender. Jeg har en følelse av at du kjøper din første Rolex før meg :D

Fin presentasjon, takk for at du deler! Alltid moro å lese igjennom slikt. :)

Et ur jeg ikke fått presentert her er nyforskaffelsen SPR043K1, eller Spork som noen sier.

Har ikke bildematerialet for å gi en heldekkende ameldelse foreløpig, men har gjort et aldri så litet bezeljob på den. Som jeg spurte deg mushkin på PM så lurte jeg på hvor treig bezeln skal være på denne. Monsteret snurrer jo som ingenting og Raven har et kallt mekanisk klikk ved vert snurr men den går mykt og fint den med.

Sporken her måtte jeg kile inn en negl i "tendene" for å få vrid den et kvarts varv.

Sagt og gjort, hentet kjøkkenkniven og løssnet Bezeln på samme måte som på min gamle SKX009. Den var dog noe letter siden jobben var blitt gjord på den tidligere (den hadde fått på seg Kermitbezel)

Vel av så fjernet jeg litt støvkorn og sprayet på silikonspray - noe som var anbefalt å gjøre hvis gasketene var tørket. (noe jeg ikke hade grund å tro at mine var). Sagt og gjort så trykket jeg tilbake bezeln men fant at den fortsatt var treig.

I runde två så tok jeg en runde med kjøkken kniven inne på gummit som ligger der og fjernet en milimeter høy ujevnhet og trykket resolutt fast bezeln igjen. NÅ snakker vi bezel-action

Leasons Learned:
1) rustfritt er veldig ripebestandig, særlig i denne finishen på de børstede delene (slant med kniven en par ganger men såg ikke spor)
2) bezeln trykkes best tilbake ved å legge den oppå hvor den skal ligge så snu den pent rundt og gi baksiden casen en resolut håndflate trykk, ved å lene hele kroppen in over så vertikalt rett ned som mulig.
3) det er morsomt å prøve å få fikset slike småtterier og gir mestringsfølelse

KVp7i.jpg

Veldig Explorer-vibb av denne uten bezel ;)

dJTm7.jpg

Her en plass var det noe grums i den tjukkegummipakningen

WChKj.jpg

Her var en del av løsningen

0Ekfk.jpg