ADVARSEL: Rolex er avhengighetsskapende!

Medlem
21. juli 2010
Sted
OSLO
For snart 1.år siden kjøpte jeg meg en Rolex Explorer og må si at aldri før har en investering gitt meg større glede og selv i dag tar jeg meg selv i å betrakte klokken som Smeagol betraktet ringen sin. Som med Smeagol har også jeg opplevd baksiden ved det å eie noe "Precious".......Jeg har siden begynnelsen av millenniumet vært en klokkefantast som har trålet et utall magasiner og nett etter mer og lære ang. klokker. Jeg gikk til og med på urmakerlinja på Kongsberg for å kunne forstå hobbyen min bedre. Den første skikkelige klokka jeg kjøpte var en Oris TT1 etterfulgt av flere Maurice Lacroix`er.
Da jeg var veldig opptatt av hva som foregikk inni klokka og hadde lært om dette ved urmakerskolen gikk jeg lei av å samle på klokker som inneholdt standardverkene fra ETA og ville nå gå for en skikkelig "Manufacture" klokke.
Da jeg satt på lugaren min på frivakt (er sjømann på Supplybåt) og trålet Finn.no kom jeg over min fremtidige partner, en Rolex Explorer I, V-series (siste versjon før den ble utvidet med 3mm). I første omgang var jeg redd den skulle bli liten med sine 36mm da jeg var vant med 40+. Etter mye om og men og frem og tilbake bestilte jeg klokka fra Briljant Gull og Ur på Frogner. Da jeg kom hjem etter 1.mnd på havet henta jeg klokka på posten. Da jeg åpnet boksen og så det lille vidunderet som lå der og bare venta på å bli løftet opp måtte jeg bare si WOW. En slik følelse hadde jeg aldri opplevd med de andre klokkene mine, nei.
Det er også denne følelsen jeg vil kalle "baksiden av medaljen"........Etter at jeg tok på meg Rolex`n har jeg ikke ofret Maurice`ene mine en eneste tanke og å bruke en av dem ved en anledning istedenfor Exploreren har vært uaktuelt. Jeg har også sluttet å lese tester av klokker, noe jeg så frem til når nye Watchtime kom ut i butikkhyllene, jeg irriterer meg når jeg ser enkelte produsenter presenterer nye modeller, "Jaja, nok en ny og kjedelig klokke" har jeg ofte tenkt, helt til jeg så Zenith`s Captain serie. En nydelig klokkeserie fra en erverdig produsent men når jeg ser nærmere på serien kommer en kjent tanke: "Jaja, det er nå ikke en Rolex, da"...............
Jeg vil med dette advare folk. Så snart du får din første Rolex på hånden er du bitt av Rolex-basillen og din interesse for klokker vil aldri bli den samme igjen;)

Neste på ønskelisten: Rolex Datejust 116200 med blå urskive og rød dato. Lenkevalg er fortsatt under nøye vurdering;)

Takk for advarselen, synd at du kommer med den et år for sent. Jeg har begynte galskapen med en Rolex og en IWC, tok ikke lang tid før IWC forsvant og det kom noen nye Rolexer inn. Nå har jeg tre stykker og ser ikke så mye glede i andre merker... Bortsett fra IWC, de gir meg noe Rolex ikke klarer, når klokkekontoen er bristeklar skal man ikke se bort i fra at det blir en IWC som neste klokke.

Datejust er utrolig kul på oysterlenke, men kanskje litt mer "dressy" på jubilee lenke. Jeg ville gått for oyster ettersom 90% av alle DJ kommer med jubilee.

Da får jeg vel takke og bukke for at du advarte meg. Exp I og Sub skal ikke på min arm etter dette. Håper ikke at den gamle Oysterdaten gir samme avhengighet når den en vakker dag kommer hjem etter et lengre opphold i hovedstadens paradegate. Det kan for øvrig løses ved at den blir koneklokke.

Dette har du helt rett i. Rolex er avhengighetsskapende.
Jeg får følge opp med en ny advarsel; ikke prøv Patek Philippe. Da vil Rolexene dine bli nedgradert til beaters.
Snakker av erfaring.

Takk for advarselen, synd at du kommer med den et år for sent. Jeg har begynte galskapen med en Rolex og en IWC, tok ikke lang tid før IWC forsvant og det kom noen nye Rolexer inn.

Beklager å være negativ; solgte Explorer II (2006 modell) i sommer fordi jeg rett og slett ikke syns at rakleverket (remmen) var noe som helst i forhold til en Ingenieur Chrono. Fin klokke ellers og var imponert over presisjonen, men som sagt totalfølelsen var ikke helt den samme. Mulig at jeg hadde ment noe annet med en vintage sub men inntil videre sparer jeg til en PP Aquanaut.

My two cents - klarte ikke å la være å helle litt malurt i begeret :cool:

...

Datejust er utrolig kul på oysterlenke, men kanskje litt mer "dressy" på jubilee lenke. Jeg ville gått for oyster ettersom 90% av alle DJ kommer med jubilee.

Da vil jeg svært gjerne svare deg, som jeg svarte min bror da han insisterte på å kjøpe en burgunderrød Land Rover Defender. Hans argument var: "Man ser mange svarte, hvite og grå Defendere, men nesten ingen burgunderrøde. Bilen blir derfor unik". Mitt svar var: "Vel, det er kanskje en grunn til at man ikke ser så mange burgunderrøde Defendere? Folk vil ikke ha den fargen..."

Derfor svarer jeg deg på følgende måte: "Det er kanskje en grunn til at 90% av alle DJ kommer med Jubilee-lenke?" ;)

Dette har du helt rett i. Rolex er avhengighetsskapende.
Jeg får følge opp med en ny advarsel; ikke prøv Patek Philippe. Da vil Rolexene dine bli nedgradert til beaters.
Snakker av erfaring.

Uææææ. Finnes det noen sprøyte eller annen rask behandling mot denne lidelsen?
Jeg er allerede avhengig av Rolex. Avhengig av Patek høres forferdelig dyrt ut.:(
Har lekt med tanken på å kvitte meg med det alle klokkene mine, oppgradere til en Nautilus og muligens supplere med en billig sliten beater av en 14060 el. Skummel tanke:)

Uææææ. Finnes det noen sprøyte eller annen rask behandling mot denne lidelsen?
Jeg er allerede avhengig av Rolex. Avhengig av Patek høres forferdelig dyrt ut.:(
Har lekt med tanken på å kvitte meg med det alle klokkene mine, oppgradere til en Nautilus og muligens supplere med en billig sliten beater av en 14060 el. Skummel tanke:)

Skummelt, og akk! så deilig!

Det er dette jeg håper skjer når jeg en gang kjøper en Rolex, at jeg skal klare å roe meg ned og være fornøyd :)
Det var dette som var tanken og ønsket før jeg kjøpte min første mekaniske klokke. En så dyr klokke kan en jo ha og være fornøyd med i 20 år, og ikke trenge noe mer! Little did i know :cool:

DJ på Oyster fungerer kun dersom man har glatt bezel. Men, da blir klokken mer en tool-klokke. Skal man ha en pen DJ, må det være fluted bezel og Jubilee :)

Men da synes vel også du at den er penest på jubilee, gjør du ikke?!? ;)

Nei, den er penest på Oyster da Jubilee blir litt for pent for min del men kunne godt tenke meg en jubilee i samlinga. har egentlig ikke tatt et standpunkt enda:)

Beklager å være negativ; solgte Explorer II (2006 modell) i sommer fordi jeg rett og slett ikke syns at rakleverket (remmen) var noe som helst i forhold til en Ingenieur Chrono. Fin klokke ellers og var imponert over presisjonen, men som sagt totalfølelsen var ikke helt den samme. Mulig at jeg hadde ment noe annet med en vintage sub men inntil videre sparer jeg til en PP Aquanaut.

My two cents - klarte ikke å la være å helle litt malurt i begeret :cool:

Det er nok dessverre slik at Rolexlenkene ikke gjennspeiler prisen på urene. MEN Rolex har forbedret seg veldig de siste årene, har 3 oysterlenker og selvom den 20 år gamle er MEGET forsiktig brukt er det veldig veldig stor forskjell på de nye og de gamle.

Spar vidre til PP`n din du, tror ikke du blir fornøyd med noe annet :)