Akk ja - da var paypal kontoen tom igjen

Jeg er ganske sikker på at PayPal mener at vi skal vise aktsomhet før vi overfører penger. Jeg tror neppe at vi skal sende penger ukritisk og tro at PayPal rydder opp i etterkant.
Man er ikke kritisk ved og sende penger til www.divestraps.com på grunn av følgende mangler/dårlig informasjon.

Denne "web-butikken" oppgir IKKE: ... eller har "lurvete" opplysninger om følgende:

Butikknavn (mangler, divestraps.com er KUN et domenenavn. Husk at et domenenavn/webside ikke er ensbetydene med butikk)
Adresse (mangler)
Organisasjonsnummer (mangler)
Noen navn og forholde seg til. (mangler)
Epostadresse. (mangler)
Noe som indikerer at den faktisk ligger i England. (domenenavn UK for eksempel.)
Penger til PayPal skal sendes til en epostadresse som IKKE samsvarer med domenenavnet. (ikke bra)
Loginfunksjon på siden, men ingen steder og registrere seg. (vel, bør kanskje gi noen tanker)
Betaling direkte til PayPal, ingen steder og velge Visa, AmEx etc selv om siden reklamerer med disse betalingsmulighetene. (mistenksomt, logoen til Visa, amEx etc skaper trygghet.)
Ingen steder og registrere kundeinformasjon, adresse etc ved utlogging/betaling. (meget uvanlig)
De lover gode returbetingelser, MEN oppgir ingen adresse på siden hvor du skal returnere varene. (da hjelper det vel ikke med lovnader om returbetingelser?)

Det eneste man finner på siden er et mobilnummer som for tiden ikke er i bruk.

Denne websiden inneholder alle symptomer på trøbbel.

Ja, ingen er klokere enn de som besitter etterpåklokskapen ;)

Ja, ingen er klokere enn de som besitter etterpåklokskapen ;)

Dette har ingen ting med etterpåklokskap og gjøre. Skal man handle trygt på internett, må man faktisk bruke sunn fornuft, og gjøre research FØR man sender penger. Websiden du linker til her inneholder ingen opplysninger som tilsier at det skal være trygt å sende penger til innehaveren.

Hvor mange ganger er det ikke skrevet på TS at man skal kjøpe selger og ikke vare?
Den samme regel gjelder i dette tilfelle.

Dette har ingen ting med etterpåklokskap og gjøre. Skal man handle trygt på internett, må man faktisk bruke sunn fornuft, og gjøre research FØR man sender penger. Websiden du linker til her inneholder ingen opplysninger som tilsier at det skal være trygt å sende penger til innehaveren.

Hvor mange ganger er det ikke skrevet på TS at man skal kjøpe selger og ikke vare?
Den samme regel gjelder i dette tilfelle.

Og da mener du at PayPal ikke bærer noe ansvar, så lenge de tillater denne bedriften å ha en konto hos dem? Spesielt etter at samme bedrift har blitt utestengt tidligere, pga. svindel...

Klart at jeg kunne ha sjekket opp bedre på forhånd. Men, da antar jeg at du ALDRI har handlet på impuls? Jeg regnet, dessverre, med at butikken var ok, siden den var PP-godkjent. Alternativt at PP ville beskytte meg som kunde, dersom det skulle vise seg at dette ikke var tilfelle. Så feil kan man ta. Det ble en dyr lærepenge.

Men, som sagt; etterpåklokskapen er stor hos enkelte.

Og da mener du at PayPal ikke bærer noe ansvar, så lenge de tillater denne bedriften å ha en konto hos dem? Spesielt etter at samme bedrift har blitt utestengt tidligere, pga. svindel...

Klart at jeg kunne ha sjekket opp bedre på forhånd. Men, da antar jeg at du ALDRI har handlet på impuls? Jeg regnet, dessverre, med at butikken var ok, siden den var PP-godkjent. Alternativt at PP ville beskytte meg som kunde, dersom det skulle vise seg at dette ikke var tilfelle. Så feil kan man ta. Det ble en dyr lærepenge.

Men, som sagt; etterpåklokskapen er stor hos enkelte.

Nå har jeg ikke vært inne på butikken og sett hvordan de markedsfører sin tilknytning til PP. Det finnes nivåer av businesskontoer hos PP, men generelt kan hvem som helst som klarer å åpne en vanlig konto knytte denne opp mot en nettbutikk uten noen for for godkjennelse hos PP. At en nettbutikk tar PP er altså ingen sikkerhet, utover nettopp sikkerheten PP tilbyr sine privatkunder. PP gjør altså ingen form for godkjenning eller sjekk av butikkene som aksepterer PP som betalingsløsning. All kontotilknytning skjer i nettbutikken, og uten PPs viten.

Siden PP også tilbyr vanlig korthåndtering og innløsning til de uten PP-konto, til en langt hyggeligere pris for butikkeier enn de tradisjonelle tilbyderne, tror jeg det kommer til å bli mer vanlig med kun PP-betalingsløsning i mindre nettbutikker også i Norge. Det skulle ikke forundre meg om PP kommer til å bli enda mer restriktive i sin problemløsning overfor kunder som har handlet utenom eBay, og heller skyver problemene videre til kortselskapene.

Du har/hadde vel muligheten til å gå på din kortleverandør hvis du har brukt dette og ikke kontosaldo, Jayeff?

...

Du har/hadde vel muligheten til å gå på din kortleverandør hvis du har brukt dette og ikke kontosaldo, Jayeff?

Joda, jeg kunne nok ha gjort det. Men, jeg ble så oppgitt av hele greia at jeg bare la det bak meg. Har satt meg fore å advare andre mot å handle hos Duncan McMorrin i stedet ;)