akorsvik's lille urhistorie

Medlem
6. mars 2014
Sted
Norge
Begynnte for alvor å intressere meg for armbåndsur for ett års tid siden.

Det første uret jeg kjøpte var en 2003 Breitling Mountbrilliant 1903 Speciale 100 ANS D'AVIATION edition med stållenke. Kjøpte meg etter kun et par dager en lærreim da jeg synes stållenka som var høypolert gjorde litt for mye ut av seg:

Breitlinglenke_zps2f18af6f.jpg

Breitlinglaeligr_zpsf8aed782.jpg

Jeg gikk relativt fort lei av Breitlingen da jeg liker å ha klokken på døgnet rundt, men det egner seg dårlig å dusje med lærreim, samt at denne modellen ikke anbefales å dusje/bade med.

Det resulterte i kjøp av en 2001 Rolex GMT Master 2 (litt usikker i farten om det var 2001 mod):

Gmtiboks2_zps38aa666b.jpg

Gmtiboks_zps1561ae37.jpg

Etter jeg hadde hatt GMT masteren en liten tid så prøvde jeg uheldigvis en helt ny GMT master på armen. Det burde jeg aldri gjort da min plutselig virket veldig "pinglete" og litt skranglete (i lenka).

Dette resulterte i at jeg kjøpte meg en 2003 Rolex Submariner twotone med blå dial og SEL:

Submedboks_zpsd2eb31f5.jpg

Subutenboks_zpsfc53cb7e.jpg

Etter en tid så var jeg sikker på at jeg var gått lei av Submarineren og solgte den derfor, uten å planlegge hva jeg ønsket å kjøpe. Det var veldig dumt av meg, savner klokken sårt!

Uten å vite hva jeg ville ha så trengte jeg en klokke på armen, og kom frem til en konklusjon at et Rado True Automatic ur måtte være perfekt da de garanterer at det kan bades/dusjes med, det er cheramisk (skal veldig mye til for å ripe det) og det hadde et elegant utseende og automatisk verk:

rado-true-l-automatic-r27857172-r27857172-10160-1-pop_zps746727c0.jpg

Etter et par mnd med Rado klokken så gikk jeg lei! Det var på en måte ingenting spesiellt med uret. Det var rett å slett kjedelig å gå med. Dermed ble det solgt.

Noen mnd etter fant jeg et flott ur på nett som jeg slo til på... Og det er uret jeg har pr dd. Bilder kommer etterhvert (og det samme gjør merke/modell) ;)

Jeg kjenner at interessen for ur har blitt sterkere og sterkere det siste halvåret, og veldig glad jeg fant dette forumet. Skal holde tråden oppdatert om jeg kjøper nye klokker, eller har noe annet intressant å dele!

Velkommen til forumet, og samtidig all honnør for å delen historien i form av bilder med en gang. Du har jo hatt mye spennende innom det året du har holdt det gående.

Montbrillianten tror jeg har vært eid av et forummedlem tidligere, @Frodo, og klokken er lekker. Sub TT er aldri feil. Jeg har aldri vært noe stor fan av rado, til tross for at de for eksempel har eksperimentert med tungsten i sine klokker.

Det blir spennende å se hva du har nå, og ikke minst, veien videre.

God helg :mrgreen:

Redigert av en moderator:
Velkommen til forumet, og samtidig all honnør for å delen historien i form av bilder med en gang. Du har jo hatt mye spennende innom det året du har holdt det gående.

Montbrillianten tror jeg har vært eid av et forummedlem tidligere, @Frodo, og klokken er lekker. Sub TT er aldri feil. Jeg har aldri vært noe stor fan av rado, til tross for at de for eksempel har eksperimentert med tungsten i sine klokker.

Det blir spennende å se hva du har nå, og ikke minst, veien videre.

God helg :mrgreen:

Tusen takk for det! Ja det er godt mulig, husker ihvertfall at han var godt over gjennomsnittet klokke intressert!

Grunnen til at jeg fant frem til dette forumet var at jeg kjøpte min siste klokke på finn.no av et medlem her (klokken var også annonsert på markedet her). Synes det virker som et intressant forum med mange oppegående mennesker!
Blir nok mest lesing i begynnelsen, men kan forhåpentligvis bidra litt etterhvert :)

God helg!

Redigert av en moderator:
Velkommen og takk for god presentasjon av reisen så langt... :)
Ser frem til fortsettelsen :)
Takker for det! Kommer til å legge ut bilder å røpe hvilket ur jeg nå har kjøpt iløpet av dagen.
Skal også se om jeg finner bilder av noen Omega ur jeg hadde for noen år siden:)

Jeg venter littt til med å legge ut bilder av nyinnkjøpet..
I mellomtiden legger jeg ut bilder av et Omega ur fra 1968/69 (?) som jeg hadde for noen år tilbake. Uret var virkelig strøkent kosmetisk. Ble desverre stjelt/mistet.
Noen som ser hvilken modell det er, og kan bekrefte årstall mer sikkert? Uorginal rem, men orginal spenne.

Omega01_zps085e7999.jpg

Omega07_zps057da18c.jpg

Omega06_zps5fe8393b.jpg

Omega05_zpse0e96dff.jpg

Fin samling, interessant sidesprang den Radoen. ;)

Rado følelsen var merkelig! Den satt som et skudd på armen, perfekt størrelse, veldig behagelig, unødvendig å ta den av under dusj og bad... men ... alikavell det kjedeligste uret jeg har hatt!

Takker for det boenna_69, Rød og ocean2.. Har fått tatt noen bilder av nyinnkjøpet nå.. Legger nok ut i kveld en gang :)

Da kommer det et par bilder av det "nye" uret.

Det er en 1988/89 Rolex Day date med bark finish og gull dial. Uret er helt orginalt, og ser meget bra ut kosmetisk. Det har nylig vært full service på uret.

Nå, etter å ha gått med uret i 2 dager så må jeg si meg veldig fornøyd. Om det er noe å utsette så må det være at den henger litt i overkant løst på armen, og om jeg fjerner et ledd er den litt for stram for min smak. Skulle vært en midt i mellom justering :)

Jeg var redd 36mm kom til å bli lite da jeg ikke har hatt så små ur tidligere, med unntak av Omega'en. Ble veldig overasket da den føles strørre enn 36 mm, og den føles "stor og solid" med bark finishen.

Kjøpte uret av en her på sentralen :)

007_zps7059d06b.jpg

006_zps073ca0fa.jpg

005_zps896ae8d7.jpg

003_zps5703a1a7.jpg

002_zpsd3f1d3de.jpg

001_zps667417cd.jpg

Du til over Halvo sin, ikke noe dårlig valg. Skikkelig Rolex gullklump blir aldri feil, grattis!

Takker for det Rød og Timekeeper!

Kjøpte meg 4 stk Citizen automatic diver ny2300-09e for en tid tilbake. Nå er 3 av dem solgt og jeg velger å beholde det siste. Jeg synes den er veldig ubehagelig, og lite pen med orginalreima, men selve kassen / uret er veldig pent etter min mening. Har derfor bestillt meg en grønn nato rem med svart matt spenne til klokka.

Bruker Rolex'en hver dag i alle sitiuasjoner (med unntak av hagearbeid og liknende som medfører risiko for fysisk skade på uret), men tenkte denne Citizen klokken blir grei å bruke til sommeren da jeg skal innom Kenya, Rwanda, Burundi, Tanzania og Kongo. Tror sjansen for å bli ranet/eller det som værre er, er veldig stor om jeg går med en gull-Rolex på armen!

Her er et bilde lånt fra nettet som viser uret.. Legger ut bilde av det aktuelle uret med orginal og nato rem når jeg får reima i posten :)

mt-ny2300-09e_zps62d2afd7.jpg

Her kommer en liten oppdatering..

Day date'n er solgt da jeg ikke helt fikk den til å passe perfekt på armen..
I mellomtiden når jeg er i tenkeboksen på hva jeg vil kjøpe, eksprimenterte jeg litt med reimer på Citizen dykkerklokka mi...

Hvilken kombinasjon synes DU passet best?

Orginal reima:

001_zpsba2bf062.jpg

002_zps69e84fc5.jpg

"Alligator" reim fra Clas Ohlson i ekte lær:

003_zpsf227f5f4.jpg

004_zpsc092134c.jpg

Nato strap i army green med svart spenne:

009_zps0514d018.jpg

007_zps8de1af09.jpg

Da var det "ny" klokke i hus! VELDIG fornøyd så langt. Er nok en av de klokkene som har passet meg best på armen noen gang!! :)

Laster opp bilde senere!

Her kommer et bilde av nyanskaffelsen. Har gått med den en ukes tid nå, og må si meg veldig fornøyd! Den sitter virkelig som støpt på håndleddet mitt. Det eneste å utsette er at tykkelsen på uret krevte et par dagers tilvending ;)

026_zps3c5428af.jpg