Aksjetråden

Tenkte å se an utviklingen i Songa litt, dersom kursmålet ender opp helt nede hvor DnB markets nå skisserer (10 øre), så er dette billig etter min mening. De har 4 av 7 rigger på langtidskontrakter som man bare kan drømme om i dagens marked. Noen som har andre synspunkter på Songa? Tenker det må være gode muligheter for å tjene penger på 15-18 øre langsiktig.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Klokkefolket har vist seg kompetent på flere områder; Etter å ha vært ute av markedet noen å har jeg nå realisert noen prosjekter, som gjør jeg at igjen ønsker å gjøre noen langsiktige plasseringer.

Hva tror dere om utviklingen fremover, komme de mørke skyenen avisene snakker om til å legge en demper det neste halve året? Ønsker å time ny intro best mulig.

Porteføljen vil for øvrig ha en overvekt av aksjefond, noen sikre obligasjoner og ca. 10% enkelt aksjer (mest for moro skyld), så disse har jeg ikke engang begynt å planlegge kjøpet av.

Tips mottas med stor takk.


Enig. Du svarer på en måte på spørsmålene dine selv;) plasserer du deg nå- tror du vel på oppgang:) Jeg selv er kjøper av Europa som trender ned, USA som er "stellar" og Norden som er ok. Oljerelatert kan jo kanskje bli spennende any time soono_O

Uansett er det flere indekser som igjen trender oppover etter en periode med negative mellomlangsiktige trender og det øker i hvert fall sjansen for vidre oppgang en stund.

Tipset her er å ha aksjer, men ikke uten å være på halv-vakt. Snur markedene ned i negative trender er det ingen vits å sitte med nedsiderisikoen.

Det er uansett ikke ikke 'the timing into the market' som gjelder, men 'time in market' som avgjør hvor mye schpjønk du tjener, etter min mening.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Takk for svar Bonsai,

Ser at innlegget mitt ikke var helt godt formulert... Jeg mente ikke på noen måte å gi svar på mitt eget spørsmål, men når rentene er som de er så er det meningsløst å sitte med pengene på sparekonto. Siden jeg da har vært "ute" av markedet noen år er det kjipt å gå rett inn i negativ trend.

For en skare amatør synes jeg også det svært risikabelt å satse på "time in market", er redd jeg som mange andre kommer for sent ut og for sent inn. Uansett er dette langsiktig...

Men enkelt aksjer da: hva sitter folk med? Jeg har fortsatt troen på banksektoren, ikke bare forbrukslån. I tillegg ser det ut til at NRC lykkes med å få på plass noen svært gode avtaler. Selvaag, Gjensidige og Telenor virker også som ganske trygge havner. Protector virker også som et spennende case, selv om jeg mistenker at det er litt vel positive returprovisjoner i tallene om dagen til at kostnadsprosenten kan holde evig.
 
Jeg er vel fortsatt på "gambling" og sitter i Mono og APCL. Ellers har jeg en relativt stor andel av mine aksjer i Frost/Cullen.
 
Vanskelig å time markedet som du sier. Men har du kikket noe på sjømat da? Historisk har det vært ok å handle sjømat rundt disse tider. Er jo endel spennende caser der.

Kan dele min portefølje:

Bank Norwegian 25,9%
Nordic Nanovector 25,8%
Indeksfond (OSEBX) 21,8%
Marine Harvest 8,5%
Grieg Seafood 3,9%
SubSea7 3%
BW Offshore 2,8%
Bakkafrost 2,7%
Resterende småtteri 2,1%

Som man ser, rimelig tungt i NOFI og NANO, men har trua på de. NANO har jeg fulgt med en periode, og kjøpte en post, i forrige uke doblet jeg eksponeringen min i selskapet, og hvis ting klaffer der, da blir det en morsom reise. Hvis man er interessert i biotech burde man lese seg opp på NANO, og se om man liker caset.
 
  • Liker
Reaksjoner: lommebok og ManFred
Takk, spennende. Skal se på NANO - definitivt. Helt nytt bekjentskap for meg. MONO er også veldig interessant case synes jeg @lommebok

Sjømat er sikkert også forsatt spennende, men sett et sted at de prises lavt på PE på dagens ville resultat nivåer. Tolket det litt raskt som om prisene skulle ned igjen.

Vært inne i NOFI lenge?

Nei, ingenting å vente på - bare å komme igang med denne spennende "hobby'en"
 
Jeg har ikke vært lenge inne i NOFI, så har ikke vært med på den bratteste kurven, handlet før de ble notert, også handlet jeg mer etter at de ble notert. Planen er å sitte med de lenge og håpe at de begynner å utbetale bra med utbytte.

Prisen på laks tok litt av ettersom Chile fikk algeproblemer, men mange er enige i at sjømat er i en megatrend, og jeg har stor tru på at det vil fortsatt være en fin vekst framover, men kanskje ikke like brennhett som det har vært det siste året eller to. Var nok mange som flyttet investeringene sine fra oljesektoren til sjømatsektoren når oljeprisen gikk gjennom gulvet, endel av oppgangen kan muligens skyldes det også.

Bare å komme igang som du sier, det er mange spennende børsnoterte fond også, som man kan begynne med mens man velger seg ut noen enkeltaksjer som man ønsker å gå inn i etterhvert.
 
  • Liker
Reaksjoner: ManFred
Nei , Songa ned snaue 5 % idag. Ikke ferdig bomba enda :) Var nede i 15 øre i juli. Ikke umulig at det blir bunn på samme nivå nå.
 
Planen min er å vente til Songa er nede i 15 øre, og så kjøpe meg inn med noen kroner langsiktig.

Jeg frykter at laks kan bli farlig dersom mange vil ut døren på samme tidspunkt. Mange er inne med store penger, og jeg ser ikke hvem som skal kjøpe den dagen det eventuelt begynner å gå nedover. Men som de sier; the trend is your friend.
 
Vurderte også laks, men synes ikke de er falt nok. Songa er jo litt spekulativt, men fra 15 øre, blir det fort prosenter å hente hvis det snur.

Forstår at gjeld er gjort om til aksjer på ca 17 øre pr aksje, og dette blir tilgjengelig i markedet i november. Noen tanker rundt dette @Lien ? Blir det bunn på dette nivået, eller bare dumper eierne dette for å komme ut av investeringen ?

Korriger meg hvis jeg har forstått noe feil, er bare en enkel it tekniker :)
 
Vurderte også laks, men synes ikke de er falt nok. Songa er jo litt spekulativt, men fra 15 øre, blir det fort prosenter å hente hvis det snur.

Forstår at gjeld er gjort om til aksjer på ca 17 øre pr aksje, og dette blir tilgjengelig i markedet i november. Noen tanker rundt dette @Lien ? Blir det bunn på dette nivået, eller bare dumper eierne dette for å komme ut av investeringen ?

Korriger meg hvis jeg har forstått noe feil, er bare en enkel it tekniker :)
Jeg vurderer det likt som deg, gjelden er konvertert til A-aksjer, og dette vil konverteres til vanlige aksjer i november. Mange av de som har vært inne med penger vil nok ikke sitte på aksjene, så jeg tror at store volumer går ut i dagene etter at aksjene blir utgitt. Mistenker at kursen går ned noe etter dette. Hvis man ser på tallene i Songa kontra andre riggaaksjer, så ser det ut til at de er langt bedre posisjonert enn andre i dagens marked, og til en langt lavere pris.
Per nå har den eldste Cat D riggen i overkant av 6 år igjen på kontrakt med rate på over 400 000 USD i døgnet. De andre 3 har lengre kontraktstid. De siste riggene på kontrakt i Norge har fått korte kontrakter på rundt 150 000 USD i døgnet.

Eneste skjæret i sjøen slik jeg ser det, er dersom det skjer en hendelse slik som på COSL innovator. Noe som gir Statoil en legitim grunn til å kansellere en eller flere kontrakter. Per i dag tror jeg Songa har en så vanntett kontrakt at Staoil må holde seg til kontraktstiden på 8 år pluss opsjoner.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
@olem, da ligger både NOFI og NANO i porteføljen + 4 til. NANO er foreløpig inn basert på behovet for et Wildcard. Stor takk for innspillet.

Er helt utenfor sjømat foreløpig, og har en ledig "plass" igjen. Har også Ocean Yield i porteføljen, men vurderer å legge inn Aker. Ser den trader på ganske stor rabatt i forhold til de underliggende verdiene de har i balansen. Hva tror klokkefolket om den?
 
  • Liker
Reaksjoner: olem
@olem, da ligger både NOFI og NANO i porteføljen + 4 til. NANO er foreløpig inn basert på behovet for et Wildcard. Stor takk for innspillet.

Er helt utenfor sjømat foreløpig, og har en ledig "plass" igjen. Har også Ocean Yield i porteføljen, men vurderer å legge inn Aker. Ser den trader på ganske stor rabatt i forhold til de underliggende verdiene de har i balansen. Hva tror klokkefolket om den?

Spennende å høre, du går ihvertfall en spennende september i møte mtp NANO, det er lovet melding innen et par uker, så det var et meget godt valg som wildcard. Du har også fått handlet deg inn i NOFI til det jeg vil si er gunstige kurser hvis du har handlet den siste tiden.
Lykke til:)
 
Jeg sitter i NANO, vært med fra 15kr(høyere snitt). Så når denne blir kjøpt opp på 500kr så skal jeg ta ei uke ferie.. :)

Lurer litt på Nordic Semiconductor, noen som er inne der? Spennende selskap som leverer mye elektronikk til de store selskapene.

Eller så kjører jeg fast spareavtale i passive indeksfond.
 
  • Liker
Reaksjoner: olem
Jeg har selv vunnet en del på børsen - og tapt ditto. Så - jeg er skadeskutt til trygge investeringer til evig tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: teknor