Aksjetråden

@ManFred Nå har jeg ikke lest meg opp på NANO (det kommer jeg nok til å gjøre), men hvor i løypa er det de ligger? er det slik at de har et faktisk godkjent produkt som selges eller er de i testfasen enda?
Selv solgte jeg meg ut i våres så nå sitter jeg kun med en liten post i OCY, men den tikker og går og 4 ganger i året får jeg utbytte til å kjøpe meg ytligere flere aksjer i selskapet. Vurderer å gå litt mer aktivt inn igjen og få inn noen flere selskaper i porteføljen.

@Scubasteve - ser du allerede har fått svar på spørsmålet ditt fra medlemmer som kjenner Nano godt. Det var @olem som fikk opp min interesse for aksjen og har åpenbart satt seg godt inn i selskapet.

I tillegg til det som nevnes over synes jeg også det er betryggende når jeg handler aksjer å vite hvem andre som sitter på eiersiden. Både Nano og OCY har flere kjente og kompetente store aksjonærer.
 
  • Liker
Reaksjoner: olem og natu86
Det at de sitter med nok cash til hele perioden fram til estimert lansering er veldig bra. Ledelsen i firmaet framstår solide, og resultatene leveres som de skal.

Et annet firma som har forsket på teknologi mot Non-Hodkin Lymphoma (NHL) har fryst sitt nåværende prosjekt da det har vært dødsfall blant deltakerne. Det er andre gangen i år de stopper forsøk etter dødsfall. Det er jo en stor tragedie, men desto viktigere at Betalutin (NANO sitt produkt) både virker trygt og effektivt.

Edit: Link til gårsdagens presentasjon http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=40093875

Bio-tech er spennende. Jeg kan skjønne hvorfor folk selger seg ut ved å ta ut gevinster, men NANO blir jeg i langsiktig.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: natu86 og olem
Når ting suser avgårde som nano gjør nå, hvordan unngår vi å bli med ned til 50,- hvis det kommer en negativ melding ? Har dere en form for stopp loss som følge kursen oppover ? Har en hyggelig inngang og ønsker å begrense tapet hvis det smeller :)
 
Jeg gambler ikke med å kjøre stoploss på NANO, plutselig står man på utsiden, også tikker det inn en børsmelding som sender kursen i taket.
Jeg synes det også er vanskelig å komme med noen tips ang investeringsstrategi i dette selskapet, det er tross alt et meget potent case, og jeg er ihvertfall redd for å gamble med andres penger;)

For min egen del, prøver jeg å se langt framover, selv om det er umulig å ikke la seg påvirke av røde dager som igår, og ikke minst grønne dager som idag, prøver jeg å holde meg til planen, men det gjenstår å se om det er like lett i praksis som i teorien.

Har tru på at NANO skal lenger opp enn jeg våger å uttale meg om. Jeg ser lite skyer på Nano-himmelen om dagen. 3 des blir en spennende dag, da får vi mer info om resultatene. Costa (CEO) virket meget selvsikker på Q3 rapporten, virker som han kommer med gode nyheter i starten av des:)
 
  • Liker
Reaksjoner: natu86 og olejoh
Ser at Arcus skal ha IPO nå. Noen formeninger om mulighetene der?
 
Hei,

Sent svar... Jeg har ikke satt meg inn i detaljene på denne, men jeg er generelt skeptisk til bedrifter som har hatt en dominerende posisjon på bakgrunn av eierskap. Ofte kulturelle utfordringer som ikke gir merverdi ved børsnotering alene. Se på Entra. Men jeg har som sagt ikke satt meg inn i aksjer. Er grov synsing.

I det korte bildet er jeg derimot positiv. Jeg har ikke gjort fakta sjekk på det, men mener at 9 av 10 noteringer gir meravkastning 30 dager etter lansering som følge av den volumrabatten som legges inn. Prøver derfor å få meg så mange noteringer som mulig. Denne står jeg nok over, men det skyldes at mine likvider er låst i andre spennende saker.
 
Ser at Arcus skal ha IPO nå. Noen formeninger om mulighetene der?

Hei,

Sent svar... Jeg har ikke satt meg inn i detaljene på denne, men jeg er generelt skeptisk til bedrifter som har hatt en dominerende posisjon på bakgrunn av eierskap. Ofte kulturelle utfordringer som ikke gir merverdi ved børsnotering alene. Se på Entra. Men jeg har som sagt ikke satt meg inn i aksjer. Er grov synsing.

I det korte bildet er jeg derimot positiv. Jeg har ikke gjort fakta sjekk på det, men mener at 9 av 10 noteringer gir meravkastning 30 dager etter lansering som følge av den volumrabatten som legges inn. Prøver derfor å få meg så mange noteringer som mulig. Denne står jeg nok over, men det skyldes at mine likvider er låst i andre spennende saker.

Store ulv har tydeligvis gjort en dypere analyse enn meg:

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2016/11/Fredriksen-sikrer-seg-10-prosent-av-Arcus
 
  • Liker
Reaksjoner: Alinoe
Jeg gambler ikke med å kjøre stoploss på NANO, plutselig står man på utsiden, også tikker det inn en børsmelding som sender kursen i taket.
Jeg synes det også er vanskelig å komme med noen tips ang investeringsstrategi i dette selskapet, det er tross alt et meget potent case, og jeg er ihvertfall redd for å gamble med andres penger;)

For min egen del, prøver jeg å se langt framover, selv om det er umulig å ikke la seg påvirke av røde dager som igår, og ikke minst grønne dager som idag, prøver jeg å holde meg til planen, men det gjenstår å se om det er like lett i praksis som i teorien.

Har tru på at NANO skal lenger opp enn jeg våger å uttale meg om. Jeg ser lite skyer på Nano-himmelen om dagen. 3 des blir en spennende dag, da får vi mer info om resultatene. Costa (CEO) virket meget selvsikker på Q3 rapporten, virker som han kommer med gode nyheter i starten av des:)

Jeg kjenner ikke selskapet i dybden, ei heller sitter jeg i det,men jeg er imponert over to utsagn.
a) om at du ikke ser noen mørke skyer på himmelen for NANO, som insinuerer st aksjen skal videre opp.
b) Samtidig en sterk fear of missing out av en børsmelding som slår som lyn fra klar himmel og sender aksjen til værs.

Så fremt man aksepterer den grunnleggende antakelsen om at risk/reward henger sammen må man godta at en tilsvarende overraskende børsmelding kan sende aksjen kraftig ned.

Eneste gode investeringsstrategi i slike tilfeller må vel være en trailing stoploss og heller plukke opp aksjen etter fall gitt at man forsatt ser positive faktorer i selskapet?

Prisen gjenspeiler en GOD DEL forventning, jeg leter etter en best mulig måte å utnytte dette til provatinvestors fordel:). Beklager å gå litt hardt ut @olem det er kun pga interessen for hvordan man oppfatter risiko, ikke noe mot hverken selskapet eller deg personlig.

Jeg liker faktisk å ta litt lærdom av Phil Helmuth,
(Til de av dere som har spilt litt kort:p) og som også er en gjenganger hos flere profilerte tradere som har skrevet bøker/blogger: man trenger ikke å vinne hver gang, så lenge tapet er lite i størrelse når man først taper.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Ganske spesielle tilstander på bio-aksjer akkurat nå, spesielt PCI. Virker som om folk er livredde for å miste "det nye NANO", samtidig som de ikke aner hva de kjøper, med tanke på PCI. Når folk poster linker til deltakelse på en vanlig bransjemesse som en stor nyhet ringer alarmbjellene.

Spiller ingen rolle for min del, jeg sitter i det med en lang tidshorisont fordi jeg tror på firmaet. Men når man kunne handle aksjen for 12-13 kroner forrige uke, og den var på over 45 i går, uten en eneste nyhet fra selskapet, er det ikke rart med store dypper.

Blir spennende å se på NANO nå i helgen, med tanke på ASH. Dette kan gå både opp og ned, så å spå hva som skjer kortsiktig er umulig. Mener å ha lest at DNB har 40% sjanse for at NANO lykkes til slutt. Det er nok realistisk, det er mye som kan skje med denne typen teknologi.

Man får trøste seg med at går det som det skal har man råd til både Patek og psykolog, for det kan man trenge etter disse opp og nedturene. Hurramegrundt for noen bevegelser.
 
  • Liker
Reaksjoner: ManFred
Hei!

Jeg har (endelig) funnet ut at å spare i banken er det dummeste jeg kan gjøre, særlig når jeg for tiden får 0,4% på høyrentekontoen. Har derfor bestemt meg for å vasse litt i markedet. I første omgang har jeg et perspektiv på 1 år, og er ikke interessert i å ta noe særlig stor risk med det første.

Har lest litt rundt i noen uker, og hadde egentlig planer om å spre i amerikanske bankaksjer, Orkla og amerikansk og norsk indeksfond. Men med nyhetene fra OPEC i går har jeg blitt litt usikker på hvor jeg burde sette pengene. Jeg ser at flere forventer at oljeprisen skal opp mot 55-60 innen nyttår. Da må det vel inntil videre være rimelig safe å sette en del penger i oljeselskaper, f.eks. DNO og Statoil, samt flyselskap?

Ellers vil vel OSEBX nyte godt av dette, så kan det være en god idé å sette en del der og?

Som dere kanskje skjønner er jeg fremdeles ikke helt inne i det, og investerer bare ca. 20% av pengene i første omgang, men det er jo kjekt å få en god start. Noen som har noen tips?
 
Redigert:
@gråblå
Kanskje sjekke ut noen indeks fond som investerer i Norge som en start. Lav risiko og lave gebyrer, vil ikke gi kjappe store gevinster. Som en start vil det gi deg følelsen av å være investert på børsen. Feks Nordnet sitt superfond er jo gebyrfritt og vil gi deg avkastning omtrent som Oslo børs. Hvis du kjøper aksjer så lær deg å sett 'stopp loss', og alltid bruke det ;) Viktig å begrense tapene, samtidig som du skal la vinnerne løpe. Generelt så selger man aksjene man går i minus i for sent, og de man tjener på for tidlig !
 
Hei @gråblå - med kun 1 års horisont ville jeg vært forsiktig med de aller fleste plasseringer i aksjer på i dag. Selv obligasjonsfond kan være risikabelt med den tidshorisonten nå som de lange rentebanene kanskje er på vei opp igjen for denne "runden".

Du kan kanskje være heldig å finne en selskapsobligasjon med løpetid som sammenfaller med plasseringshorisonten din?

Eller dra litt på tidshorisonten din ? :)
 
I første omgang har jeg et perspektiv på 1 år, og er ikke interessert i å ta noe særlig stor risk med det første.

Du har altfor kort tidshorisont og kombinert med ditt syn på risiko bør du holde dine penger på konto og akseptere nettotapet
 
Gode råd fra guttaboys, og jeg er helt enig.

Jeg vil legge til noe på @ManFred 's utsagn om "denne runden" som jeg tolker som syklus (les business-cycle). Det siste tiårets kollektive og innovative sentralbanktiltaket QE (pengetrykking) vil mest sannsynlig ha innvirkning på levetiden på dagens sykluser.

Du kan lese på bankenes hjemmesider om de forskjellige fondene om "investeringshorisont". Det er et anslag på hvor mange år fondet vil bruke på å hente seg inn til positv avkastning etter en ny krise lik finanskrisen i 08.

Med bakgrunn i min lille påstand om sykluser vil jeg tro at man vil bruke lengre tid enn bankene antar siden den neste globale "nedturen" antagelig vil bli hardere enn finanskrisen.

Mitt råd faller i samme bås som guttaboys, du bør minst ha 3 år horisont for å investere i et diversifisert obligasjonsfond. Fortell gjerne hva du bestemmer deg for @gråblå
 
  • Liker
Reaksjoner: olejoh
Hei igjen!

Takk for alle tips, det er veldig nyttig! Tidshorisonten kan jeg vel alltids strekke litt på, det er ikke penger som jeg MÅ ha til noe. Om det går aldeles forferdelig kan jeg for så vidt sitte på det til det begynner å snu.

Inntil videre har jeg valgt å sette penger i Nordnet sitt Superfond, Storebrand Vekst og Alfred Berg Gambak. I tillegg har jeg valgt å gå inn med en liten sum i Norwegian Air Shuttle, Nano, BW LPG, DNB og Statoil, mest bare for å føle litt på børsen. Det har gått fint så langt, men jeg ser det at ihvertfall Norwegian og Nano, særlig sistnevnte, innebærer rimelig til sinnsykt høy risiko (men har som sagt heller ikke satt så mye penger i disse).
 
Rått at det tok deg i underkant av én uke å koke ihop den porteføljen der, @gråblå !

Min erfaring er at dersom jeg ikke har en klar exit-strategi på mine posisjoner, ender jeg ofte opp med å bli straffet hardt til slutt.

Hvis du bruker nordnet og ikke er kjent med aksjehandel der vil jeg også tipse om å bruke en investeringskonto zero, da slipper du å betale skatt på salg før du tar penger ut av kontoen:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: natu86
Ref mitt tidligere innlegg om NANO:
Ser at det i dag tikket inn en børsmelding. Innsidehandel, forskingsdirektør har solgt andeler for 8mnok. Her er resultatet i aksjen FØR lunsj
65D4EC60-7101-4E61-97A9-ECD7A1A81D23_zpscoa7ctxi.jpg
 
Ja, dette kom ikke akkurat som en bombe. Vanvittig kursstigning på forventninger, mange nyheter siste tiden og en emisjon. Det var jo riktig tidspunkt for en insider å selge på, og dermed falt kursen. Det er nok mange som har røket på en stop-loss i dag, og jeg tror vi kommer til å se et ytterligere fall ned mot 80 i løpet av en dag eller to. På sikt tror jeg den skal ytterligere ned før den stabiliserer seg. I verste fall går den ned til 30 igjen i løpet av noen uker. Det kommer til å være nyhetstørke fremover, og etter en konsolidering av kursen kommer det ikke til å bli store bevegelser i denne på lang tid. Hvis man ikke sitter Long i denne, men har lav inngang mener jeg man bør gevinstsikre og selge nå.

Personlig har jeg stor tro på caset, men sitter på gjerdet til kursfallet er tatt unna før jeg kjøper meg inn igjen. Hvis NANO lykkes snakker vi big bucks deluxe! Bare se på Algeta og kjøpskursen da Bayer kjøpte dem opp. NANO har et enda større potensiale!

Edit : det ser ut til at jeg tok helt feil her i dag. Markedet har tydeligvis fortsatt troen! Imponerende comeback :)
 
Redigert:
På tirsdag ved lunsjtider så logget jeg på Nordnet sin app og fikk opp denne meldingen

FullSizeRender.jpg


Var kun minutter ifra jeg sa opp jobben, pakket kofferten, ta med venninnen til kånå og dra til syden da oppdaget jeg at aksjekursen var misvisende pga. revers split
 
Redigert: