Alders betydning på pris?

Medlem
26. april 2011
Jeg har lyst på denne: Rolex GMT-C 116713LN 18K/SS - FINN Torget

Ligger også til salgs her på sonen.

Denne er ifølge selger nylig tatt i bruk til tross for at den er 6 år gammel. Ser innmari fin ut på bildene, så stemmer nok det.

Men, faktum at den er 6 år gammel har jo noen konsekvenser:
- garanti utløpt
- reklamasjonsrett utløpt
- passert anbefalt serviceintervall, skift av pakninger, smøring og trykktest er sikkert på sin plass selv om den ikke er brukt, kostnad på +/- 5´
- den ser strålende ny ut inntil den er brukt noen måneder og fått sine obligatoriske hairlines, da vil den plutselig se mer ut som dens rette alder, og følelsen av ubrukt klokke forsvinner raskt da faktisk alder jo er kjent
- Bjerke sier at mekaniske ur som tikker og går har det bedre enn dem som ligger stille, kan det resultere i mer unøyaktighet?

Så til spørsmålet: Hva mener dere alder har å si for prisen på en ubrukt klokke (samme modell som selges i dag)?

vh
Geir

Hvis jeg kunne velge mellom to 6 år gamle klokker hvor en var ubrukt og den andre brukt, så hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg hadde helt klart valgt den som var ubrukt.

En som har ligget i skuffen trenger kanskje litt olje, mens en som har tikket og gått må kanskje bytte ut en haug av slitedeler.
Har selv handlet NIB som har ligget på lager noen år, og de har tikket i vei uten problemer.:cool:

Dette blir jo en ren personlig vurdering, men ville selv lagt inn behov for en `light` service på denne.
Klokker skal brukes, og bruksmerker er ikke til å unngå.
Et liv i banboks kan kun anses som ren investering, og gleden vil i så måte være minimal imo.

Denne klokken er vel identisk med dagens, bortsett fra rolex gravering og serienr på rehauten.
Lenkelåsen er jeg usikker på, men SEL er det jo.

Sier magefølelsen din ja, så kjør på. Er jo en del kroner spart

Lenkelåsen er som dagens modell. 99% sikker på at denne også har gravert rehaut og mer eller mindre er ganske så lik dagens på alle måter. Garantikort er vel dog papirtypen og ikke fancy ny plast.

Så er spørsmålet, hva kan en av våre favorittpushere klare å skaffe denne klokken for kliss ny, 2012 modell ?

Ta en telefon og spør før du bestemmer deg for noe.

Jeg ville ha regnet inn en "very very light" service for å sjekke/bytte pakninger og muligens smøres opp på nytt.

Ja, og jeg er 99,9% sikker på at Rolex-rolex er inngravert. GMT Master History

Garantikort i papir skal jeg klare å leve med, etter 6 år har ikke garantikortet større nytte enn å fylle boksen med originalt stæsj, som jo selvfølgelig har en verdi i seg selv.

Tror ikke man kommer så langt under 80´for en 2012 modell. Trolig noe å hente på prisantydning hos selger også, har god dialog, som ikke er avsluttet.

Mitt største ankepunkte er kanskje ikke alder (iom at modellen er identisk med 2012 modellen og dere ikke gir meg noen bekymringer i deres svar utover service-light behov), men at den er USA kjøpt og ikke kan vise til momsepapirer da den har byttet eier et par ganger. Bjerke vil ikke utstede takst eller sende den ut av landet dersom det av en eller annen grunn er nødvendig å sende den til Sveits for reparasjon uten disse papirene i orden. Noe jeg forøvrig syns er rart da det ikke er mva på privatkjøp i Norge, men enn så lenge det er deres praksis, så er det et problem:(

Lenkelåsen er som dagens modell. 99% sikker på at denne også har gravert rehaut og mer eller mindre er ganske så lik dagens på alle måter. Garantikort er vel dog papirtypen og ikke fancy ny plast.

Så er spørsmålet, hva kan en av våre favorittpushere klare å skaffe denne klokken for kliss ny, 2012 modell ?

Ta en telefon og spør før du bestemmer deg for noe.

Jeg ville ha regnet inn en "very very light" service for å sjekke/bytte pakninger og muligens smøres opp på nytt.

Der ble den jaggu solgt til en annen, så slipper jeg å pante flasker, vinne i Lotto og gruble mer.

Men, takk for innspill. Og la gjerne diskusjonen gå videre om den er av interesse.

Synes det høres helt tullete ut at en forhandler skal kreve full pakke med papirer for å ta en service av en klokke, eller evt. å sende den til Sveits for en service Lervik ur glatt gjør på bakrommet.

Tviler på at den jevne non-wis Rolex-kjøper tar vare på alt av papirer og bokser for et slikt scenario.:confused:

Ja, stusser også på det der. Men det var det Bjerke svarte da jeg spurte. Bare for ordens skyld: Bjerke utfører service på klokker uten papirer, men de sender dem ikke til Sveits om det skulle være behov for det, eller om det er en garantisak.

Synes det høres helt tullete ut at en forhandler skal kreve full pakke med papirer for å ta en service av en klokke, eller evt. å sende den til Sveits for en service Lervik ur glatt gjør på bakrommet.

Tviler på at den jevne non-wis Rolex-kjøper tar vare på alt av papirer og bokser for et slikt scenario.:confused:

Hvis jeg kunne velge mellom to 6 år gamle klokker hvor en var ubrukt og den andre brukt, så hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg hadde helt klart valgt den som var ubrukt.

En som har ligget i skuffen trenger kanskje litt olje, mens en som har tikket og gått må kanskje bytte ut en haug av slitedeler.
Har selv handlet NIB som har ligget på lager noen år, og de har tikket i vei uten problemer.:cool:

+1

Oljen som brukes nå til dags har egenskaper som gjør at den ikke tørker ut like fort som før.

Bjerke kan suge lut! Dette nevnte de på Bjerke i Bergen sist jeg var der. Hvorfor i h****** begynne å nevne det uten grunn? Frekt synes jeg. Og den politikken vil gi andre nye kunder :p

Edit: Er vel også mye dobbeltmoral hos Bjerke, som selger i bøtter og spann til turister og trolig ikke aner om disse toller disse inn....

Lurer på hva den gikk for? Jeg hadde veldig lyst på den, men en 06 til 65k følte jeg var vel optimistisk...? Hadde håpet den lå ute en stund, for så å komme med et bud :D

Men for all del, det er et sjeldent syn for salg i Norge så det er lov å prøve seg litt høyt.

Second hand Submariner pris

Sorry om jeg bryter trådtema helt her, men fant det mest relevant å spørre her.
Men hvor mye ca. ligger en Submariner på, på bruktmarkedet? Har skjønt at det avhenger av årsmodell osv osv...

Sorry om jeg bryter trådtema helt her, men fant det mest relevant å spørre her.
Men hvor mye ca. ligger en Submariner på, på bruktmarkedet? Har skjønt at det avhenger av årsmodell osv osv...

16610 ser jeg fra 28 for en gammel, sliten sak til 35+ for de fine med bokser og papirer.

Alder spiller muligens i rolle i det regnestykket, men vil si at det har mindre å si enn tilstand og servicehistorikk generelt.

Lenge siden jeg så noe til 28 når jeg tenker meg om, rundt 30 i ok stand er nok gjengs pris nå..

En TT (two tone/halvgull) ceramic ligger fra ca 50 til 65, avhengig av alder, tilbehør, stand og servicehistorikk.

Uten ceramic får du dem helt ned i 30´.

Med forbehold om at jeg er langtfraekspert på bruktpriser:)

vh
Geir