Allroundklokke?

Medlem
30. mai 2012
Hei,

Startet en annen tråd her om en Tissot t-touch. Bakgrunen for dette var at jeg etter 20 har begynt å få lyst på klokke på armen igjen:eek: Både pga praktiske årsaker og at det kan ta seg godt ut. Jeg er i første rekk ute etter en klokke som fungerer til alt, altså til hverdags og fest(om dette lar seg gjøre). Ettersom jeg ser etter en «allroundklokke» bør den være vanntett og ripefritt…
I t-touch tråden ble jeg gjort oppmerksom på at den ikke egnet seg veldig godt til fest, noe som jeg ser argumentene for. I denne tråden kom det forslag til en Certina ds Diver, og denne synes jeg så meget flott ut. Tenker kanskje at det er denne med grå innmat som jeg synes er finest.

C013.407.44.081.00 Certina DS Action Gent Diver Grå/Titan Ø43.2 mm Pris 4.945,-

Hva tenker dere om en slik klokke, går denne også som kontorklokke og til fest, i tillegg til bruksklokke i all slags vær?

Noen med synspunkter eller erfaring med denne eller lignende klokke?
Ser at Rolex har «orginalen», hvilken kundegruppe/bruk er disse klokkene ment for?

Ettersom jeg ikke er så velvandret i «klokkeverden» enda, setter jeg stor pris på deres synspunkter, eventuelt tips om andre klokker som dere tror «passer meg:eek:

Pristak er vel rundt 8000,-

Skal ikke snart noen foreslå for denne herren å spare litt til, for så å kjøpe en Submariner?;)

Hei,

Og takk for mange flotte svar allerede!

Ser at «fest» kan ha ulik betydning. Så det jeg la i dette er: de få gangene jeg har på meg dresse som for eksempel i konfirmasjon-bryllup-dåp-jul,bursdagsfest etc. Kan en slik klokke som ala den jeg linket til (Certina diver) brukes i slike anledninger, uten at klokke kyndige rynker på nesa?

En opplysning til, jeg må nok betegnes som tynn rundt håndleddet, målt det til 17 cm i omkrets. Ligger det da noen begrensinger hvor stor den bør være?

Redigert:
Hei,

Og takk for mange flotte svar allerede!

Ser at «fest» kan ha ulik betydning. Så det jeg la i dette er: de få gangene jeg har på meg dresse som for eksempel i konfirmasjon-bryllup-dåp-jul,bursdagsfest etc.

En opplysning til, jeg må nok betegnes som tynn rundt håndleddet, målt det til 17 cm i omkrets. Ligger det da noen begrensinger hvor stor den bør være?

Håndleddet ditt bør fint takle de vanlige størrelsene opp til 42 mm. Noe mer enn det ville jeg ihvertfall prøvd på armen først da det er veldig avhengig av utformingen på klokken. En 44 mm Panerai bærer f.eks. mye mindre enn en 45mm Omega (i min mening iallefall).

Spør man mange her inne finnes det ikke noen bruksklokke som passer til alt. Eller det vil i alle fall alltid finnes klokker som passer bedre en en gitt anledning. Men så finnes det da også mange her inne som har dette som sin største og dyreste hobby og som sitter på ufattelig masse kunnskap og lidenskap rundt feltet.

Det finnes mange gode alternativer for allroudklokke, jeg har ikke oversikt over alle og prisen på dem. Skal den kunne brukes til alt så er det en fordel at den kommer på lenke, da skinnrem ikke nødvendigvis tåler all bruk. Ellers bør den være vanntett, men de færreste av oss har bruk for klokker som fungerer på 300 meters dyp. I tillegg bør den kanskje ikke være for grov i fasong som ikke passer helt til skjorte og slips.

Jeg synes kanskje at de 2 fineste allroundklokkene jeg kommer på i farten er disse.
231.10.42.21.02.001 Omega Seamaster Aqua Terra Steel Silver Dial Pris 29.295,-
214270 Rolex Explorer Black Dial Pris 41.595,-

Disse er dog i en annen prisklasse enn du sier, men det finnes helt sikkert andre med klokker i dette segmentet.

Lykke til med jakten.

Edit:
Litt utenfor priskategori, men denne kan kanskje dekke de fleste behov. Klokken har også fått god omtale her inne av @acnorway. Finnes i sort, blå og hvit skive..
L3.687.4.56.6 Longines Conquest Sort/Stål Ø41 mm Pris 8.995,-

Redigert av en moderator:
Edit:
Litt utenfor priskategori, men denne kan kanskje dekke de fleste behov. Klokken har også fått god omtale her inne av @acnorway. Finnes i sort, blå og hvit skive..
L3.687.4.56.6 Longines Conquest Sort/Stål Ø41 mm Pris 8.995,-

Absolutt en god klokke! Solgte nettopp min og kjenner at dette er det tyngste salget jeg har gjort. Måtte bestille opp en Seiko glossy diver med blå skive for å prøve å dempe savnet etter den nydelige blåfargen. Den dukker forhåpentligvis snart opp i posten.

Men tilbake til topic:
Conquest er en ypperlig klokke til hverdagsbruk og den går til det aller meste, men dersom du har tenkt deg ut i sjøen å bade med klokken hadde jeg nok heller gått for en klokke med litt mer vanntetthet. Vanntettheten som står på klokker er egentlig litt misvisende. En klokke bør være vanntett til 100m for at man skal bruke den til bading. Conquesten tåler helt fint hverdagslig utsettelse for vann, slik som regn, vannsprut etc, men dersom du absolutt må ha på deg klokke når du bader ville jeg som sagt heller vurdert HydroConquest :)

Her er forøvrig min review av Conquesten:
http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/review-longines-conquest-l3-687-4-99-6-a-18988/

Redigert av en moderator:
Jeg tror du er på vei mot noe :)

Jeg nevnte det i den forrige tråden også, merker som Seiko, Hamilton, Steinhart, Stowa (Brukt) og Longines hare fine klokker under 8000 kroner.

Jeg skjønner det sånn at du er intr i bare én klokke. Du kan kanskje se på en som kan se bra ut på ulike reimer.

Seiko Alpinist for eksempel

Skjermbilde2014-04-08kl125353_zps30db936b.png

Skjermbilde2014-04-08kl125333_zps99e5dfab.png

Flott på både lenke, og på skinnrem. Denne skal visst være vanntett til 200m også.

Er du i det festlige hjørnet kan du jo kombinere denne med For eksempel Tissot Heritage med hvit skive.

Skjermbilde2014-04-08kl125645_zps9ccf81c8.png

Ellers kan du jo kombinere - Tissot Visodate + Seiko 007/009.

Lykke til.

Edit; Alt dette kommer godt under 8k grensen tror jeg. Tror ikke du får mer bang for buck enn dette.

Redigert:
Takker igjen for flotte svar og tips!

Jeg ser at det er lett å bli «hekta» på dette. Trodde det skulle være enklere å velge seg en klokke enn som så…..

Longines Conques så meget flott ut, så dette er aboslut et alternativ. Med tanke på farge, dette er kanskje i første rekke personlige preferanser, hvit og svart går vel til alt vil jeg tro, gjelder det samme for blå? Må si den blåe var meget tiltalende!

Ta for eksempel Certinan jeg linket til først til ca 5000,- og denne til ca 10000, hva gjør sistnevnte så mye dyrere? Er det kvalitets forskjeller, har det et bedre navn, og mener dere den er verdt det….(Spør pga av min egen uvitenhet)?

Haha, jo mer jeg titter jo mer må jeg inrømme at det kanskje går mot to klokker, hehe.....
Heller litt mot en Certina ds diver akkurat nå som bruksklokke, så får jeg heller ta fin klokka etterhvert, hehe. Er det gjengs oppfatning her at Certina ds diver går som "kontorklokke", men ikke som "dressklokke", eller er den også for sporty for "kontor"?

Og, vet at dette er en smaksak, men hvilke farger ville dere valgt, sort, grå eller blå?

Takker igjen for flotte svar og tips!

Jeg ser at det er lett å bli «hekta» på dette. Trodde det skulle være enklere å velge seg en klokke enn som så…..

Longines Conques så meget flott ut, så dette er aboslut et alternativ. Med tanke på farge, dette er kanskje i første rekke personlige preferanser, hvit og svart går vel til alt vil jeg tro, gjelder det samme for blå? Må si den blåe var meget tiltalende!

Ta for eksempel Certinan jeg linket til først til ca 5000,- og denne til ca 10000, hva gjør sistnevnte så mye dyrere? Er det kvalitets forskjeller, har det et bedre navn, og mener dere den er verdt det….(Spør pga av min egen uvitenhet)?

Kan dessverre ikke gjøre noen sammenligning her da jeg ikke har opplevd Certinaen selv. Vil egentlig anbefale deg å dra til en urmaker og prøve litt forskjellig så finner du raskt ut hva som gir gofølelsen :)

Certinaen funker helt klart greit til kontorbruk. Jeg bruker ihvertfall alle klokkene mine på kontoret. Farge er en smaksak og igjen så vil jeg anbefale deg å prøve. Svart er safe og går til alt.

Et spm angående Certina ds Diver. Kan se ut som at det finnes 2 modeller av den hos urverket.no

Den ene er av stål og har veiledende pris på 5700,- den andre Titan og har veiledene pris på 6500.

C013.407.11.051.00 Certina DS Action Gent Diver Sort/Stål Ø43.2 mm Pris 5.295,-

C013.407.44.081.00 Certina DS Action Gent Diver Grå/Titan Ø43.2 mm Pris 4.945,-

Hva er egentlig forskjellen på disse? Det ser ut som de er like stor(Ø 43,2 og 12mm tykk) og tunge(121 g).

Noen somskjønner seg på dette?

Titanmodellen er helt sikkert betydelig lettere enn stålmodellen. Jeg tipper at urverket har en trykkfeil (klipp og lim), Certina selv oppgir veldig lite tekniske data om disse klokkene på hjemmesiden sin.

For å velge mellom disse to modellene bør du nesten ha dem i hånda. Titan er som nevnt lettere og gir mer komfort til en i utgangspunktet ganske stor klokke. Men enkelte synes at nettopp dette er et argument for stål, at klokka får litt mer "heft" på armen. Titan er typisk matt grå, og gir et annet uttrykk enn tilsvarende klokkemodell i stål.

Jeg synes for øvrig at dette er en flott klokke, her får du mye for pengene. Men stikk innom en Certinaforhandler og prøv dem på armen.

Flott, takk for svar!

Mener jeg så et sted en som hadde byttet ut lenken med en lær-reim, bare sånn for å variere litt. Er dette en ting jeg kan gjøre selv? Noen som har forslag til hvor en kan kjøpe ulike reimer som passer denne klokka?

Jeg synes den Certinaen du selv foreslår er meget pen! Perfekt beater, som også står på egne ben, og til en god pris.

544671d1319793977-friday-ds-action-diver-2.jpg

Du kan sikkert få noen gode tips i denne tråden fra WUS: Seiko Shogun SBDC007 and best looking dive watches under $950! Søk også på google etter feks "best dive watch under 1000 usd"

:)

Alternativer for meg i denne prisklassen ville vært:
- Helson Sharkdiver i 40 mm (stor nok!) den er jo girsefin :)

Helson-Shark-Diver-40-Watch-On-The-Wrist.jpg

1032012d1364905509-waiting-my-new-helson-shark-diver-40mm-8507722278_9d76e035e5_z.jpg

Et annet alternativ er Steinhart Ocean One Vintage Military, men da er du innenfor homage-klassen. Ikke noe galt i det, men den står ikke på egne ben på samme måte, men mye bang for buck.

594167d1325735663-sold-steinhart-ocean-vintage-military-sold-dsc_0261.jpg

utmH2.jpg

Som en mer dressy variant vill jjeg vurdert Seiko Sarb 21 eller lignende - mye å velge i her- luksusproblem :mrgreen:

Lykke til!

Takker for svar,

Ser de kjører 23% prosent avslag på urverket.no, for titan modellen nå. Opererer de med slike standard «tilbud» hele tiden, eller bør jeg handle raskt?

og hvor kan jeg få kjøpt gummiarmbånd til denne klokka, bare for litt forandring? Skifter en dette selv?

Et spm til:
Om jeg kjøper denne certina på nett, får jeg tilpasset lenken selv eller må jeg til urmaker?

Takker for svar,

Ser de kjører 23% prosent avslag på urverket.no, for titan modellen nå. Opererer de med slike standard «tilbud» hele tiden, eller bør jeg handle raskt?

Jeg hadde tatt en titt innom en certinaforhandler for å iaf prøve en titan og stålmodell (De er jo overalt). Jeg MÅ ha stål feks, trenger litt tyngde på lanken ;)

Gummiriem kan du ordne hos din lokale certinaforhandler, ofte har man ulike skinnreimer der også. Hirch selges vel stort sett i alle klokkeforretninger.

Edit: Usikker på hvor ofte det er tilbud på urverket. Husk at det ikke er slemt å foreslå en liten 10% på din lokale forretning :p

Redigert: