Allroundklokke?

Så kjekt at du kikker på mekaniske klokker! Det er slik det går når du roter deg inn her!

Certinaen er flott. Jeg har prøvd både stål- og titanmodellen. Det jeg syntes, var at titanmodellens grå skive var litt bleik, så jeg ville sett dem live og sammenlignet. Jeg tror heller ikke du trenger å stirre deg blind på Urverkets "lave" pris. Mange forhandlere vil matche den prisen, vil jeg tro.

Lykke til!

Todda

Mange takk for supre svar folkens. Etter en liten tid her på forumet har jeg etterhvert skjønt at "ei klokke er ikke bare ei klokke":eek:
Er lett og dyrt å bli hektet, så dere har nok ikke hørt siste ordet fra meg er jeg redd:eek:

Jeg får gå litt i tenkeboksen, men må si Certinan ser veldig tiltalende ut:eek:

Er det forresten noen som har noen gode tips til stilige reimer som dere tror vil kle denne klokken, enten det er gummi eller av lær?

Å eksperimentere med NATO-reimer er billig moro, her fant jeg et bilde på nettet av den blå varianten med blå NATO som jeg synes så bra ut.

658026d1373901598-armband-fuer-certina-dsc06247.jpg

Det bildet illustrerer vel også "problemet" med å sette remmer på akkurat denne klokken, den er 21 mm mellom hornene :)

Når det er sagt bør det gå fint å skvise inn en 22mm rem, i hvert fall hvis det er litt avstand mellom spring bar og kasse.

en Longines Hydroconquest er aldri feil :) har selv hatt Longines conquest som er anbefalt tidligere å tråden, et herlig og enkelt ur.

hydroconquest
DSC02927-1024x683.jpg

conquest
conquest003.jpg

mvh
stian

Finne klokker i denne prisklassen er en av mine favorittøvelser. Nesten uansett hva du gjør får du mye mekanisk klokke for pengene. Å finne en som "passer til alt" tror jeg kan være litt vanskelig. Det er ikke noe problem i seg selv å bruke f.eks Certinaen til dress, men jeg personlig synes det er litt mer passende med en litt renere klokke til de fine anledningene.

Jeg har en liten forkjærlighet til Tissot, mest fordi en Tissot var min første mekaniske. Jeg vil foreslår den nye Powermatic 80. Finnes både med lenke og skinnrem. Da kan du jo bytte fra lenke til rem for å få et litt mer dressy utseende. Usikker på prisen på denne.
8394114716_9b503046b3_h.jpg

Samtidig vil jeg også slå et slag for å se bort ifra disse entry level sveitsiske klokkene som Tissot, Certina, Longines, etc. Ta en titt på mikrobrands som f.eks Helson som er nevnt har, så får du noe som ikke alle andre har! Hamilton er jo også et godt alternativ i så måte.

Et annet alternativ er å kjøpe to klokker. En mer kontor/hverdag og en dressklokke. Titter du litt på kjøp/salg her så dukker det ofte klokke opp i 2-4000kr klassen. Da får du jo råd til to :) Ellers kan du ta en titt på asiatiske merker som Seiko og Orient. Spesielt sistnevnte har en del rimelige dressklokker, som f.eks Bambino.

Lykke til i jakten :)

Jeg må nesten nevne Christopher Ward i denne tråden. Jeg har ikke personlig erfaring med disse klokkene, men jeg har alltid hatt en soft spot for utseendet til C60-serien som en rimelig allrounder. Det er mye lånte designelementer her, men totalresultatet bør ikke kunne forveksles med forbildene. (Les Rolex Sub/GMT Master, litt Omega Seamaster og visstnok en dæsj Bremont for viserne.)

C60 Trident Pro. Denne kommer seg på rundt 5500 NOK inkl frakt og moms. Finnes også i COSC-versjon til et par hundre pund mer men det tror jeg ikke jeg hadde kostet på meg. Jeg registrerer også at de har begynt å bruke ETA 2824 og Sellita i denne klokken, tidligere brukte de ETA 2892.

C60-TRI-SKS_chrward.jpg

Jeg liker spesielt C60 Trident GMT, med ETA 2893 urverk. Denne har altså mulighet for å vise ekstra tidssone (kjekt på reise), og havner under 7500 NOK inkl frakt og moms.

c60tridentgmt_skws.jpg

Test av sistnevnte ur fra ablogtowatch.

862860d1351606494-christopher-ward-c60-trident-vs-armida-a2-dome-daily-wear-watch-cward-2.jpg

Takk for tips!

Nå har valget falt for Certina i titanutgave. Gleder meg stort til å få den! Kan vel ikke bli helt feil:)

"klokkeverden" er mye større enn jeg noen gang har tenkt på. Genialt med såpass stort bruktmarked. Hvordan er det generelt å kjøpe klokker brukt, er det lite risikofylt her inne på forumet, eventuelt på finn(om klokken er som ny å se på?

Takk for tips!

Nå har valget falt for Certina i titanutgave. Gleder meg stort til å få den! Kan vel ikke bli helt feil:)

"klokkeverden" er mye større enn jeg noen gang har tenkt på. Genialt med såpass stort bruktmarked. Hvordan er det generelt å kjøpe klokker brukt, er det lite risikofylt her inne på forumet, eventuelt på finn(om klokken er som ny å se på?

Her på forumet vil jeg si det er 99% trygt. Aldri opplevd noe tull og handlet en del her. Må ta visse forhåndsregler så klart. En helt ny bruker uten referanser/poster bør man jo sjekke opp.

Finn har jeg ingen erfaring med, men det er en del tull ute og går der. Fakes legges ut nesten daglig.

Her på forumet vil jeg si det er 99% trygt. Aldri opplevd noe tull og handlet en del her. Må ta visse forhåndsregler så klart. En helt ny bruker uten referanser/poster bør man jo sjekke opp.

Finn har jeg ingen erfaring med, men det er en del tull ute og går der. Fakes legges ut nesten daglig.

Jepp, men når det gjelder akkurat Certina så tror jeg ikke du har så mye å bekymre deg over. Er ikke akkurat DEN klokken de prioriterer å lage fakes av :)

Nei, er vel ikke den klokka som er mest ettertrakta:)

Noen som kan anbefale en fin lærreim til denne klokka, når jeg skal flotte meg litt?

Absolutt en god klokke! Solgte nettopp min og kjenner at dette er det tyngste salget jeg har gjort. Måtte bestille opp en Seiko glossy diver med blå skive for å prøve å dempe savnet etter den nydelige blåfargen. Den dukker forhåpentligvis snart opp i posten.

Men tilbake til topic:
Conquest er en ypperlig klokke til hverdagsbruk og den går til det aller meste, men dersom du har tenkt deg ut i sjøen å bade med klokken hadde jeg nok heller gått for en klokke med litt mer vanntetthet. Vanntettheten som står på klokker er egentlig litt misvisende. En klokke bør være vanntett til 100m for at man skal bruke den til bading. Conquesten tåler helt fint hverdagslig utsettelse for vann, slik som regn, vannsprut etc, men dersom du absolutt må ha på deg klokke når du bader ville jeg som sagt heller vurdert HydroConquest :)

Her er forøvrig min review av Conquesten:
http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/review-longines-conquest-l3-687-4-99-6-a-18988/

Skulle gjerne lest denne omtalen, men linken fungerer ikke, noen med fungerende link?