Alpina Avalanche Extreme

Medlem
21. feb. 2008
Sted
3970 LANGESUND
Jeg handlet denne for noen dager siden, jeg må si jeg er imponert over detaljene, finishen og nøyaktigheten denne klokken har. Alpina er jo et godt gammelt merke som ikke har fått så stor oppmerksomhet som det kanskje burde hatt. Kan ikke se det er noen innlegg her med Alpina.?:D
Hva synes folket?
HPIM2911.jpg

HPIM2921.jpg

HPIM2926.jpg

Ser absolutt ut til å være en robust og tøff klokke!

Det kan virke som om det er et nokså stort ur, minst 45mm? Hva slags verk er i det denne?

Litt spesiell rotor ser jeg, vanligvis er de jo en halvsirkel, denne ser ut til å bare være en kvart!

Klokken er hele 48mm uten krone. Ganske stor , men føles helt ok på håndleddet. Verket i den er et modifisert ETA.

Alpina lager også sine egne in-house verk, jeg kopierer teksten under her fra Alpinas hjemmeside:

The movement is designed and developed entirely in the manufacture's workshops in Plan-les-Ouates, Genève, and features an automatic winding mechanism incorporating Alpina’s trademark rotor – a salute to the designers (Straub & Co.) of Alpina's first automatic calibre of 1945, the 582. As with all Alpina's mechanical timepieces, the finely decorated movement is visible through a transparent case back.
Specification:

Alpina designation AL950
12 Line, ebauche Alpina
25 rubies
Glucydur Balance
Alternances 28,800 /h
Nivarox A Spiral
Manual
Regulateur Hour Hand decentered at 10:30
Date-by-Hand at 6 O'Clock
Bridges decorated with Côtes de Genève
Platine and bridges Rhodium plated
Blue screws
42-hour power reserve

Stor & deilig, spør du meg!
Leste en test for en tid tilbake i "Armbanduhren" av rimelige manufacture ur.
Der kom den meget godt ut!
Jeg liker den! Gratulerer!:grin:

Jeg er meget fornøyd med denne klokken, jeg synes den blir bare fetere jo mer jeg har den på armen, Det eneste jeg kan si noe på er at jeg godt kunne tenkt meg en clasp type spenne i stedet for den tradisjonelle typen som står på den nå.

Jeg mener denne modellen var en stor nyhet og ble rost i skyene av de fleste ur-journalister da de viste den første gang på Basel world eller en annen klokke messe. Jeg husker ikke helt hvor dette var og husker heller ikke hvilken modell det var snakk om, sannsynligvis så var det den dyrere regulator modellen med in house verk. Har kikket i klokkeblad stabelen nå men finner ikke tilbake til de artiklene om Alpina.

Til prisen så er det ikke mange som slår denne klokken... Det gjenstår å se hva Alpina gjør ut av det i tiden fremover, om de greier å følge opp, eller om de gjentar seg selv og tyner det ut i det lengste for å så gå inn i rekken av produsenter som går i glemmeboken.?

Jeg håper Alpina blir et merke som får den oppmerksomheten det fortjener, rett og slett..:D