AltimeterBarometerCompass - erfaringer?

Medlem
8. april 2008
Sted
Kirkenes
Vurderer å investere i en "adventure watch" som kan varte opp med noen funksjoner utover tid og dato. Noen som har erfaring med og kan anbefale et pålitelig ABC-ur - evt. fortelle hvilke man bør styre unna?

(En Favre-Leuba "Bivouac" hadde vært tøft, men jeg tror quartz er veien å gå denne gangen). :)

Jeg har en Tissot T-touch og en Casio Protrek PRG-80YT, begge har ABC-funksjoner.

Tissoten er morsom med touch-safirglass, fungerer bra, har en fin størrelse og ser ikke så verst ut - ulempen er WR-rating på 30m. Dvs at den anbefales vel egentlig ikke til å stikke hånda ned i vann med en gang. De nyere T-touchmodellene har vel noe bedre rating, tror jeg, men da blir de vesentlig større.

Casioen er et beist. Den er enorm alle veier, men fungerer utmerket. Displayet lyser vanvittig i mørket når en knapp midt på aktiveres, den lades opp av sollys og har en meget behagelig lenke. Vanntettheten er også noe bedre. Den har vært med meg over Saltfjellet på kryss og tvers, og på alle tenkelige topper i Nordland og på grotte- og gruvevandring i Sulitjelma, den har har fått uante mengder julig, men skuffer aldri.

Begges funksjoner fungerer upåklagelig, og kompassene er bedre enn man kunne fryktet. Høydemålerne må naturlig kalibreres i ett kjør, men er overraskende nøyaktig. Jeg testet nylig T-touchen på turen Juvasshytta-Galdhøpiggen-Veslepiggen-Spiterstulen, og feilmarginen var sjelden mer enn noen meter.

IMAG0256.jpg

P1060045.jpg

Som Krille sier er Tissot T-touch et godt alternativ. Min far fikk titaniumversjonen med 100m vanntetthet i bursdagsgave kjøpt fra North Vision. Mener å huske de hadde kort leveringstid. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=19824669
Modellen finnes også i stål men tror den da blir tung og upraktisk med hensyn til størrelsen.
Her er en video som demonstrerer funskjonene. En stilig klokke som sannsynligvis hadde blitt mitt valg:) http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=19824669
Lykke til!

Ellers har du jo Suunto Core. Har ikke direkte erfaring med den selv. Men flere minedykkerne ombord sverget til denne klokken da de var i felt. Han ene har vært to turer i sandboksen med sin og han sa at den aldri sviktet. Dette er et beist av en klokke som er vel 50mm, men skjermen er stor og har god lesbarhet.

M

Takk for tipsene. T-Touchen ser jo fin ut, selv om touchskjerm høres litt avansert ut for en beater. Suunto Core har jeg sett på før (var best i test et eller annet sted) - det jeg ikke skjønner er hvorfor man har dybdemåler på et ur som er vanntett til 30m, det er jo på nivå med de skjøreste dressklokker. Dersom sandboksen er under vann (ikke helt inne i lingoen) må jo den reelle motstandsdyktigheten være langt større enn 30m?

Sorry, var litt kjapp der. Sandboksen = Afghanistan. Gutta hadde vel noen noen andre Suuntoklokker til dykking :)

Jeg hadde en Tissot T-touch trekker med notorisk feilvisning på alle funskjoner! Kul å leke med, på grensa til "ubrukelig" tool-messig. Mener jeg da.

Takk for tipsene. T-Touchen ser jo fin ut, selv om touchskjerm høres litt avansert ut for en beater. Suunto Core har jeg sett på før (var best i test et eller annet sted) - det jeg ikke skjønner er hvorfor man har dybdemåler på et ur som er vanntett til 30m, det er jo på nivå med de skjøreste dressklokker. Dersom sandboksen er under vann (ikke helt inne i lingoen) må jo den reelle motstandsdyktigheten være langt større enn 30m?

En kompis av meg ødela sin Core ved vanlig håndvask. Han fikk etter mye masing en ny, med beskjed om å ta den av når han vasket hendene:)

Hva med en litt nyere Casio (mindre enn PRG80 som vist ovenfor her)? De er billige og er kjent for å tåle mye juling. De har alt man trenger av funksjoner som barometer, høydemåler, kompass, temp-måler, alarmer, tid for sol opp/ned osv, 100 meter vanntett osv.

F.eks. en PRW-2000. Du får dem fra ca 1700 kr. på eBay inkl. frakt (+ norsk moms).

Hvis du klarer deg uten radiostyrt klokke kan du heller spare litt penger og kjøpe PRG-200 til ca kr. 1200,- + moms.

Test av PRW-2000:

http://lwsgadget.blogspot.com/2010/01/casio-prw-2000-paw-2000-watch-review.html

PRW-2000-1ER.jpg

015w.jpg

014w.jpg

019.jpg

Her er det bare en Casio G-Shock som gjelder :D

G-Shock kan også være et bra alternativ, men som ABC-klokke med masse funksjoner kommer de til kort. Hvis man klarer seg uten kompass er "Riseman" GW-9200 et meget bra alternativ som er mye mer solid enn de vanlige ABC-klokkene til Casio.

Den har barometer, høydemåler, temp-måler, radiostyrt klokke, solcelledrevet (slik som eco-drive) + alle de andre vanlige digitalklokkefunksjonene som timere, stoppeklokke, alarmer, verdensur m.m.

De originale T-touchene er også badetette tiltross for 30m skrevet vanntetthet og vi trykktester alltid til 10bar etter batteriskift. Min egen erfaring med t-touch er at den er funksjonell men at endel av funksjonene må kalibreres ofte (les;høydemåler) Kompasset mitt har fungert alldeles optimalt og er et glimrende verktøy, spesielt i t-touch expert der man også har azimuthfunksjon som gjør den mer funksjonell enn basismodellen.

-Vegard

Tissot T-Touch Expert

Jeg hadde egentlig tenkt å spare til en annen klokke, men da jeg kom over denne på taxfree til kr 3.400,- måtte jeg bare slå til (bare et lite steg tilbake, klokken jeg egentlig sparer til skal uansett kjøpes...):

41UbgwpWESL._SL500_.jpg

Så langt er jeg meget fornøyd, og det er en større trygghet at denne modellen er merket med 100m, og ikke 30m som den forrige. For oss som liker litt store klokker, så har den en utmerket størrelse. Den er forholdsvis tung pga. at dette er stål-modellen, men det er også helt OK for min del. Jeg synes også lumen er ganske bra, bortimot på linje med et par Seiko jeg har, men ikke helt. Til gjengjeld har den jo rød belysning i LCD-displayet.

Gummireima synes jeg passer fint, men som variasjon kunne jeg kanskje tenkt meg den på lenke. I og med at en lenke kommer på kr 1.100,-, er jeg mer fristet til å kanskje teste ut andre muligheter. Særlig zulu'en synes jeg ser litt tøff ut på denne:

IMG_1210.jpg

DSCF0199.jpg

Knalltøff med zuluremma :)

Jeg hadde egentlig tenkt å spare til en annen klokke, men da jeg kom over denne på taxfree til kr 3.400,- måtte jeg bare slå til (bare et lite steg tilbake, klokken jeg egentlig sparer til skal uansett kjøpes...):

41UbgwpWESL._SL500_.jpg

Så langt er jeg meget fornøyd, og det er en større trygghet at denne modellen er merket med 100m, og ikke 30m som den forrige. For oss som liker litt store klokker, så har den en utmerket størrelse. Den er forholdsvis tung pga. at dette er stål-modellen, men det er også helt OK for min del. Jeg synes også lumen er ganske bra, bortimot på linje med et par Seiko jeg har, men ikke helt. Til gjengjeld har den jo rød belysning i LCD-displayet.

Gummireima synes jeg passer fint, men som variasjon kunne jeg kanskje tenkt meg den på lenke. I og med at en lenke kommer på kr 1.100,-, er jeg mer fristet til å kanskje teste ut andre muligheter. Særlig zulu'en synes jeg ser litt tøff ut på denne:

IMG_1210.jpg

DSCF0199.jpg

Vurderer å investere i en "adventure watch" som kan varte opp med noen funksjoner utover tid og dato. Noen som har erfaring med og kan anbefale et pålitelig ABC-ur - evt. fortelle hvilke man bør styre unna?

(En Favre-Leuba "Bivouac" hadde vært tøft, men jeg tror quartz er veien å gå denne gangen). :)

Bivouac! Drømmeklokke for en fjellentusiast. Har gjort en rekke søk siste dagene for å finne hvilke klokker som ble brukt på førstebestigninger av de 14 8000m toppene. Da kom jeg innpå en artikkel om Bonatti som brukte denne på en rekke dristige ruter i alpene. Hadde vært moro å finne en vintage-modell!