amatør cosc'ing med timegrapher1000 **oppdatert**

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Jeg kan svært lite om testene til cosc. F.eks over hvor lang tid testene i hver posisjon foregår. Eller temperatur osv. Alt jeg vet om selve testingen er det jeg har funnet ut av i løpet av 15min googling.

Alikevel skal jeg gjøre en liten "cosc" av en seiko.

Essensen i cosc testen er å teste uret i 6 forskjellige posisjoner. Resultatene i hver posisjon, sammen med en gjennomsnittlig beregning (og avvik størst-minst) gir en pekepinn på nøyaktlighet og dermed kvaliteten og nivå av justering på verket.

Dere får bære med meg i starten her. I starten vil jeg sikkert komme med en del "ut-på-jordet-out-of-the-ballpark" kommentarer og det vil være særdeøes tydelig at jeg ikke vet hva jeg snakker om. men alle må starte en plass, og dette er hvor jeg starter:

0. uret: Seiko premier med 6R20-verk
IMG_2537.jpg

1. klokken 12 opp: Går perfekt! Beat error på 0,1ms er bra. Alt under 0,4ms regnes som bra.
DSC00322.jpg

2. klokken 6 opp: -1s/døgn er også bra. BE: 0,2ms.
DSC00323.jpg

3. klokken 3 opp: +2s. fremdeles holder uret bra nøyaktlighet! Ingen beat error! Smooth!
DSC00324.jpg

4. klokken 9 opp: +3s. Fremdeles godt innenfor COSC? 0,1ms BE. Klokken 9 opp er posisjonen til uret hvis du holder armen rett ned. Er derfor en viktig posisjon?
DSC00325.jpg

5. Dial opp: +6s, dog ingen BE. Ødelegger litt at den er litt mer unøyktlig i forhold til de andre posisjonene? Er dog rimelig fornøyd ennå med totalresultatet så lang!
DSC00326.jpg

6. Dial ned: +6s her også. fremdeles ingen BE!
DSC00327.jpg

Uret kan sikkert justeres litt i forhold til det testresultatene viser her. Beat error'en er bra og trenger ikke å justeres. Snittet er på +2,83s/døgn er bør vel være "akseptabelt". Jeg må ærlig innrømme at jeg var redd at resultatet skulle være mye verre!

Setter pris på kommentarer/teknikker for å gjøre en bedre test!

Jeg har ingen kommentarer av nytte annet enn at dette var en spennende tråd jeg kommer til å følge.

Dette var en utrolig bra tråd!
Og ikke minst imponerer Seikoen. Den beviser med dette at den er mye for pengene!

Kult!:D
Du trekker geekyness'en til et helt nytt nivå her.:D:p

Hvor lang tid brukte du på å få hele resultatet?
Er dette noe du må ha med på neste GTG?:D

Stiler meg bak den, Mathfjeld!

En liten undring: Er ikke "svingevinkelen" på det uret der litt lav? Syntes det pleier å ligge litt høyere opp på 200 tallet når jeg har sett mine ur bli testet.

vinkelen der er nok litt misvisende:

Stativet kan dreies i alle mulige fasonger. Og det er ikke nødvendig å dreie hele greie, det er fint mulig å drie endestykket til ønsket posisjon uten å endre svingarmen.

Jeg kan jo selvfølgelig gjøre det tungvint og få riktig vinkel. men så lenge uret ligger i riktig posisjon er vel testresultatene til å stole på?

øvesrt til høyre alternerer det mellom beats per hous og vinkel på urverket i forhold til en eller annet del inne i verket. Alt jeg vet at 52 grader er normalt og det varierer kun fra type 50-55 grader. dette skal egebntlig ikke påvirke resultatene nevneverdig.

Jeg skal gjøre litt mer research til neste gang fordi akkurat nå kan jeg ikke svare på så veldig mange spørsmål..

Dette var jo spennende.
Jeg har den samme Seikoen i samlingen min og har testet den under vanlig bruk.
Husker også at jeg ble veldig overrasket over hvor korrekt den holdt tiden i forhold til mer kostbare ur.
Her blir jo det bekreftet med avansert nerdeutstyr. :cool::cool::cool:
Har du flere tester på gang?

Veldig interessant for den nysgjerrige !
Kan dette instrumentet gi en indikasjon på om uret trenger service, selv om den ligger godt innenfor COSC kravene ?

Ja, det kan den. F.eks vil svingevinkelen gi en indikasjon om hvor "tungt" verket går. Feilslagene og gangen gir indikasjoner om tilstanden til tannhjulene. Om det f.eks er et feilslag som kommer regelmessig kan en anta at det er et skadet tannhjul.

Obs: Jeg kan ikke noe om dette, prøver bare å referere det jeg har blitt fortalt av urmakere.

Sagt det tidligere, sier det gjerne igjen! Jeg vil ha en sånn! Elsker alt av gadgets.

Øvelse gjør mester, så det er jo bare å kjøre på dette, så blir vel alle klokkene dine "COSC"! Men husk, A swiss chronometer isn`t a Swiss chronometer until COSC, the official Swiss testing institute, says it is. ;) ;) Så du får ta deg en tur ned å finne ut litt hvordan de jobber og tester:) Står forresten en lite artikel om COSC i WatchTime April 2011 vis du ikke har sett den..Også semi litt semi info på http://www.cosc.ch/ Forøverig moro å følge med på testingene dine!

Jeg har allerede vært på eBay og søkt etter Timegrapher. 250 USD? Det kan det fint være verdt :D

Er det noen som har andre forslag til hvor slikt kan kjøpes inn?