amatør cosc'ing med timegrapher1000 **oppdatert**

Spennende! Kan du ta et bilde av hele oppsettet? Klarer ikke se for meg hvordan den faktisk måler.
 
Nye tester

Da var det dags for en ny runde. Denne gangen står det 2 seiko'er på menyen og jeg skal prøve så godt jeg kan å ikke ødelegge disse 2 fine klokkene.

Runde 1: 1972 Seiko Lord Marvel high-beat (36000bph)
DSC00361.jpg


testen vil foregå i følgende posisjoner:
dial up
dial down
kl 12
kl 9
kl 6
kl 3

Jeg vil fokusere på avvik i alle disse posisjonene, samt snitt og avvik raskest/tregest resultat. Målingene vil foregå i 60s intervaller. Testen vil ikke være 100% riktig da uret må ligge til måling i flere intervaller før endelig resultat er klart. Dog vil hvert ur testes i min 3 minutter slik at testen skal gi ~95% riktig resultat. Here goes:

dial up:
gmllmdup.jpg


dial down:
gmllmddown.jpg


kl. 12:
gmllmkl12.jpg


kl. 9:
gmllmkl9.jpg


kl 6:
gmllmkl6.jpg


kl 3:
gmllmkl3.jpg





oppsummert:
dial up: -7
dal down: -5
12: -4
9: -3
6: -10
3: -19

snitt: -8sek/dag
størst avvik: -3 og -19 = 16s

Oppsummert vil jeg påstå at disse resultatene ikke er så ille for en godt voksen 39åring. Dog er jeg en idiot, og greier ikke å la være å justere uret. Klokken går tregt i alle posisjoner og det vil være fort gjort å justere intervallet slik at den raskeste posisjonen ligger på plusssiden og den tregeste noe nærmere +/-0.

og så er vi igang!
DSC00368.jpg

DSC00369.jpg


**fikle fikle**

DSC00370.jpg


Som sagt her gjelder det å prøve seg fram. Til slutt fant jeg ut av det og fikk justert uret. Uret måles på nytt og ambisjonsnivået er høyt.

dial up:
nylmdup.jpg


dial down:
nylmddown.jpg


kl 12:
nylmkl12.jpg


kl 9:
nylmkl9.jpg


kl 6:
nylmkl6.jpg


kl 3:
nylmkl3.jpg



oppsummert etter justering:
dial up: +2
dal down: +6
12: +6
9: 0
6: +1
3: -6

snitt: +1,5sek/dag
størst avvik: +6 og -6 = 12s

Dette er jo bra! Som tilbakemeldt av annen bruker tidligere i tråden så kreves det kompetanse for å justere hver enkelt posisjon uavhengig av de andre posisjonene. Alt jeg egentlig gjør er å flytte intervallet mellom alle posisjoner. Men jeg har nå justert gjennomsnittet fra -8s/døgn til +1,5s/døgn. Sånn sett er jeg fornøyd med resultatet!



Runde 2: 1970 Grand Seiko High-beat (28800bph)
IMG_2595.jpg


Testen vil foregå med samme prosedyre som i runde 1.

dial up:
gmlgsdup.jpg


dial down:
gmlgsddown.jpg


kl 12:
gmlgskl12.jpg


kl 9:
gmlgskl9.jpg


kl 6:
gmlgskl6.jpg


kl 3:
gmlgskl3.jpg



oppsummert:
dial up: +6
dal down: +7
12: +3
9: +6
6: +2
3: +12

snitt: +6sek/dag
størst avvik: +2 og +12 = +10sek/døgn

Virker som den gamle traveren (41år) fremdeles holder seg godt. Her skal det i teorien gå an å finjustere litt slik at uret går bittelitt tregere i alle posisjoner. Dumskap kjenner ingen grenser og jeg skrider nok en gang til verket.

bilder av verket:
IMG_2605.jpg

IMG_2604.jpg


Resultatene:

dial up:
nygsdup.jpg


dial down:
nygsddown.jpg


kl 12:
nygskl12.jpg


kl 9:
nygskl9.jpg


kl 6:
nygskl6.jpg


kl 3:
nygskl3.jpg




oppsummert etter justering:
dial up: -4
dal down: -2
12: -7
9: -3
6: +1
3: -2

snitt: -2,8sek/dag
størst avvik: -7 og +1 = 8s


Hvis det er noen urmakere som ser denne tråden så vil jeg beklage min manglende kompetanse, samt beklage for at jeg har forkortet levetiden din med 10år grunnet sjokk og hjertebelastninger.
 
Sinnsykt kult.:D
Det burde ikke være noe problem å få klokkene til å gå tilnærmet +/-0sek. ved å legge dem i en posisjon som kompenserer for avviket over natten.
 
Utrolig artig å se medlemmer ta klokkeinteressen et skritt videre :)
Det krever ikke bare dumskap å åpne klokkene sine og begynne å rote med urverket, det krever også baller! ;)
Takk for at du deler!
 
Fruen er ute av hus så jeg rigger opp timegrapheren igjen. Denne gangen er det det en TS-rundbrenner som skal til lgekontroll. Såvidt jeg vet så har den hatt minimum 2 TS-eiere før meg.

Dette er en 60-talls Certina Bristol. 17 juveler, 19800bph. En skikkelig god gammel traver.
DSC00372.jpg


Som tidligere tester så vil testingen gjøres gjennom å måle avvik i 6 posisjoner. Denne gangen vil jeg forsøke å rote litt mer med flere justeringsmetoder. Med andre ord så skal jeg ut og seile på ukjent farvann. Minner meg litt om å være 16 år igjen og mekke på mopeden. I starten har man ikke begrep på hva man gjør, men gjennom prøving og feiling begynner man å forstå etterhvert. Hvis noen har produktive kommentarer til hvordan jeg kan øke kompetansen min, eller tips og knowhow setter jeg pris på dette enten det er i form av PM eller her i tråden. Det samme gjelder hvis noen med litt mer peiling ser at jeg er såpass ute og roter at jeg bør stoppe før jeg ødelegger et ur. Jeg tar gjerne imot feedback uansett art.


Først, definere en baseline:

dial up:
DSC00373.jpg


dial down:
DSC00374.jpg


kl12:
DSC00375.jpg


kl9:
DSC00376.jpg


kl6:
DSC00377.jpg


kl3:
DSC00378.jpg



oppsummert: (sekund/døgn og beat error i millisekund)
dial up: -4s/0,4ms
dial down: -1/0,6
12: -1/0,7
9: 0/0,2
6: +2/0,3
3: +2/0,8

snitt: -0,33s/døgn
delta avvik: 6sekund

Resultatet er bra. Det eneste som bekymrer meg er at beat erroren er stor. Alt over 0,6ms BE er svakt. Bildet under viser de 2 armene man kan justere ganghastiheten med. A er "coarse'en" og slik jeg forstår det er det hvor langt ut fra sentrum fjæra strekker seg når den slår. Å røre denne anbefales ikke sies det. Å bevege denne 1/10mm kan utgjøre store forskjeller. Heldigvis har jeg kjøpt lupe:cool:
Arm B er "fine regulating arm". Hvis du bare skal justere fort/sakte i alle posisjoner kan denne beveges litt i henhold til +/- som er inngravert i verket. Jeg vet ikke helt hvordan denne armen påvirker fjøra, men logikken min heller mot at den strammer fjøra? Som sagt, kom gjerne med innspill. Det som er litt skummelt er hvis du "bommer" når du regulerer disse fordi fjæra er ca 2mm under. er du borti den er uret ødelagt. det er derfor med stor forsiktihet og varsomhet at jeg fortsetter.
DSC00379-1.jpg


Metoden min er at jeg "operer" uret mens det ligger dial down og med baklokket åpnet samtidig som jeg prøver meg frem. Da får jeg en live reading og jeg kan se på skjermen hvilke konsekvenser mine justeringer får.

Mulig at jeg er litt treg og gjør ting i feil rekkefølge, men jeg starter med coarse armen. Den fine reguleringen gjøres til slutt. Grovarbeidet først, finjusteringen til slutt.

Målet er å justere coarsen bittelitt og prøve meg frem til jeg oppnår en lavere beat-error. Når den er tilfredstillende vil jeg bruke den fine regulatoren til justere til riktig hastighet. 1. beat error. 2 nøyaktighet.

**fikle fikle**

Etter 45min var jeg fornøyd!

dial up:
DSC00383.jpg


dial opp:
DSC00385.jpg


kl12:
DSC00386.jpg


kl9:
DSC00388.jpg


kl6:
DSC00389.jpg


kl3:
DSC00390.jpg


oppsummert: (sekund/døgn og beat error i millisekund)
dial up: -3s/0,0ms
dial down: -3/0,0
12: 0/0,0
9: -2/0,4
6: 0/0,2
3: 0/0,1

snitt: -1,2/døgn
delta avvik: 3sekund

Oppsummert så ser jeg at målet er nådd. Dette må da være COSC nivå? Flaks med urverket? Flaks med fiklingen?

legger ved bilder av det vakre verket:
DSC00382.jpg

DSC00381.jpg

DSC00380.jpg

DSC00379.jpg

DSC00391.jpg


Tak for titten
 
Overaskende bra etter 45 år! Må vel ha fått en service nylig? Mange er nok ikke klar over hvor bra urverket som ble laget av Certina på 60 tallet. I tillegg er de veldig service vennlige, i motsetning til et kjent merke på R.. her på sonen :)
 
Certinaen imponerte veldig. Kult at du får det til såpass bra, jeg som trodde det var vanskelig å være urmaker :p
 
Tøft.

Hvor mye, sånn ca, vil du ha for å gjøre dette på et par av mine klokker - om du i det hele tatt vil da?
Jeg tar selv ansvaret om du ruinerer urverket, for det tror jeg nemlig ikke at DU kommer til å gjøre.

:D
 
Balansefjæra har to justeringsarmer som du sier. Den ene, A, henger fast i enden av fjæra. Så når du endrer denne, så vrir du hele systemet. Du vil da endre forholdet mellom tikk og takk, eller beat som det heter. Den andre armen, B, ligger bare innpå fjæra og korter inn den effektive lengden av fjæra og vil følgelig endre frekvensen.

Du kan ofte justere B uten A men ikke omvendt.

Hvis ikke balansen er i beat, dvs. lavest mulig beat error, vil feil mellom posisjoner bli større. Så når du justerte ned beat error på den siste klokka, ble også feil mellom posisjonene mindre.
 
Hei,
For riktig avlesning av amplitude må man legge inn riktig verdi for "lift angel". På denne Linken er det laget en oversikt over mange verk med tilhørende data.

http://hiro.alliancehorlogere.com/en/Under_the_Loupe/Calibres_by_Make

Gå inn på f.eks. Rolex og caliber 1570. Da finner du data for frekvens og lift angel. For dette caliberet også en kul video! :)

For identifikasjon av vintage urverk er listen fra Rannft også nyttig:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk