Fruen er ute av hus så jeg rigger opp timegrapheren igjen. Denne gangen er det det en TS-rundbrenner som skal til lgekontroll. Såvidt jeg vet så har den hatt minimum 2 TS-eiere før meg.
Dette er en 60-talls Certina Bristol. 17 juveler, 19800bph. En skikkelig god gammel traver.
Som tidligere tester så vil testingen gjøres gjennom å måle avvik i 6 posisjoner. Denne gangen vil jeg forsøke å rote litt mer med flere justeringsmetoder. Med andre ord så skal jeg ut og seile på ukjent farvann. Minner meg litt om å være 16 år igjen og mekke på mopeden. I starten har man ikke begrep på hva man gjør, men gjennom prøving og feiling begynner man å forstå etterhvert. Hvis noen har produktive kommentarer til hvordan jeg kan øke kompetansen min, eller tips og knowhow setter jeg pris på dette enten det er i form av PM eller her i tråden. Det samme gjelder hvis noen med litt mer peiling ser at jeg er såpass ute og roter at jeg bør stoppe før jeg ødelegger et ur. Jeg tar gjerne imot feedback uansett art.
Først, definere en baseline:
dial up:
dial down:
kl12:
kl9:
kl6:
kl3:
oppsummert: (sekund/døgn og beat error i millisekund)
dial up: -4s/0,4ms
dial down: -1/0,6
12: -1/0,7
9: 0/0,2
6: +2/0,3
3: +2/0,8
snitt: -0,33s/døgn
delta avvik: 6sekund
Resultatet er bra. Det eneste som bekymrer meg er at beat erroren er stor. Alt over 0,6ms BE er svakt. Bildet under viser de 2 armene man kan justere ganghastiheten med. A er "coarse'en" og slik jeg forstår det er det hvor langt ut fra sentrum fjæra strekker seg når den slår. Å røre denne anbefales ikke sies det. Å bevege denne 1/10mm kan utgjøre store forskjeller. Heldigvis har jeg kjøpt lupe
Arm B er "fine regulating arm". Hvis du bare skal justere fort/sakte i alle posisjoner kan denne beveges litt i henhold til +/- som er inngravert i verket. Jeg vet ikke helt hvordan denne armen påvirker fjøra, men logikken min heller mot at den strammer fjøra? Som sagt, kom gjerne med innspill. Det som er litt skummelt er hvis du "bommer" når du regulerer disse fordi fjæra er ca 2mm under. er du borti den er uret ødelagt. det er derfor med stor forsiktihet og varsomhet at jeg fortsetter.
Metoden min er at jeg "operer" uret mens det ligger dial down og med baklokket åpnet samtidig som jeg prøver meg frem. Da får jeg en live reading og jeg kan se på skjermen hvilke konsekvenser mine justeringer får.
Mulig at jeg er litt treg og gjør ting i feil rekkefølge, men jeg starter med coarse armen. Den fine reguleringen gjøres til slutt. Grovarbeidet først, finjusteringen til slutt.
Målet er å justere coarsen bittelitt og prøve meg frem til jeg oppnår en lavere beat-error. Når den er tilfredstillende vil jeg bruke den fine regulatoren til justere til riktig hastighet. 1. beat error. 2 nøyaktighet.
**fikle fikle**
Etter 45min var jeg fornøyd!
dial up:
dial opp:
kl12:
kl9:
kl6:
kl3:
oppsummert: (sekund/døgn og beat error i millisekund)
dial up: -3s/0,0ms
dial down: -3/0,0
12: 0/0,0
9: -2/0,4
6: 0/0,2
3: 0/0,1
snitt: -1,2/døgn
delta avvik: 3sekund
Oppsummert så ser jeg at målet er nådd. Dette må da være COSC nivå? Flaks med urverket? Flaks med fiklingen?
legger ved bilder av det vakre verket:
Tak for titten