Anbefal et album

Guybrush Threepwood

Støttemedlem
Medlem
4. mars 2011
Sted
Lier
Det skrives jo at albumet dør ut og at det er enkeltlåter som gjelder nå. Jeg er derimot en gammel vinyljunkie som virkelig setter pris på et gjennomført album. Regner med jeg ikke er den eneste her inne? :)

Jeg tenkte vi kunne anbefale artister/album i denne tråden som fortsatt holder kunsten levende. Selvfølgelig er gammelt materiale like interessant som nytt, men er jo spennende med aktive artister også. Selvfølgelig ingen sjangerbegrensning!

18584L.jpg

Jeg vil først ut anbefale et album jeg kjøpte rundt år 2000, det kom hvertfall ut da. Gruppen heter Karate og albumet heter Unsolved. Karate er et band som er vanskelig å sette i bås, de driver på i mange sjangre samtidig, men kan vel best beskrives som pop/rock-musikere med forkjærlighet for jazz. Frontmannen Geoff Farina er en meget habil gitarist og spiller den dag i dag fast hver uke på en lokal klubb i Chicago der han ofte improviserer og lager låter som en slags konsert. Dette er et album som best gjør seg litt i bakgrunnen sent på kvelden, melodiene vil fort snike seg inn i bakhodet og trangen til å trykke repeat etter endte noen og 50-minutter blir fort stor. Håper noen prøver det ut :)

Link til albumet på Spotify: Unsolved by Karate on Spotify

Redigert:
Herlig tråd!

The Strypes-Snapshot
Irer med en herlig 60`s sound

Nine Inch Nails-Hesitation Marks
Spooky bra skive!

Monica Heldal-Boy from the North
Vakker rødvins Country/Blues(hvorav begge skal nytes i kveld)

Emerson Lake & Palmer - Pictures at an Exhibition

Dette albumet kjøpte jeg brukt engang midt på 70-tallet. I tillegg til at det pirret min nysgjerrighet på progrock, så vekket det også min interesse for klassisk musikk - noe som ikke var så vanlig blant tenåringer dengang. Nøtteknekker-suiten rocker så det holder. Sjekk ELP på Spotify el.l.

Tar med litt bla-bla-bla fra Wikipedia om dette albumet:

Pictures at an Exhibition is an album by British progressive rock band Emerson, Lake & Palmer, released in 1971 as a live album and re-released in 2001 as a remastered edition including both live and studio versions of Modest Mussorgsky's classical piece Pictures at an Exhibition. The original live album was recorded at Newcastle City Hall in North East England. The opening track of the album was played on a Harrison & Harrison pipe organ which was installed in the City Hall in 1928. The organ console is some way above stage level, at the top of a stepped terrace used for choral performances. The drum roll connecting the opening track to the next served to cover Emerson's dash back down to the stage.
Due to management conflicts, the recording was not released until after Tarkus, their second studio album. The record company was reluctant to release a classical suite as an album, and insisted it be released on their classical music label instead. Fearing that this would lead to poor sales, ELP instead decided to shelve the work. After the success of their second album, however, the label agreed to release Pictures as a budget live album.
There was also a video made of a different live performance (Lyceum Theatre, 9 December 1970). This had a limited theatrical release in 1973, and a remastered DVD release with Dolby surround sound in 2000. Being a live album, sometimes Keith Emerson's voltage-controlled Moog oscillators went out of tune, due to humidity and temperature.

Helt nytt, Midlake - Antiphon. Fått noe blandede kritikker, men jeg elsker det.

Smakebit:
[video=youtube;DtOyPWbuXCg]http://www.youtube.com/watch?v=DtOyPWbuXCg[/video]

Ulf Lundell - Öppna Landskap !

Når vi prater album kommer vi ikke utenom Bruce & The River. Hadde ikke hørt hele albumet på flere år når jeg tok det fram på ettersommeren. Det holdt fortsatt holdt mål, og jeg "forsto" det bedre (i mangle av bedre ord) nå en for 20 år siden.

Kongetråd. Skal se å få lyttet litt på tipsen.
Eget tips blir:

The xx - Coexist (2012)

Et år på nakken, men noe jeg kommer tilbake til gang på gang. Syns det er sjelden kost med et godt gjennomarbeidet album som er jevnt over bra.
Kan ikke sjangerplassere det men digg og atmosfærisk pop

:: edit ::
Interessant med NIN, Pretty Hate Machine (1989) kan fint komme med her :)

Redigert:
The mars volta har album som utfordrer lytterne. Les litt om albumene og sett på.
Sjangermessig ikke helt min gate, men likevel fengsler det, og passer i så måte når du ønsker at albumet skal leve.

Talib kweli - reflection eternal (train of thought) er et fantastisk album og albumet som fikk meg til å elske lytte ihjel et album.

Tønes - sån av salve :)

Bootsy Collins - Back In The Day: The Best Of Bootsy (1994)

Todd terje - in The arps

George Harrison - All things must pass

George Benson/Al Jarreau - Givin´it up

Raphael Saadiq - The way I see it

Notorious BIG - Ready to die

Ron Carter - It´s the time

Neil Young - Harvest
Led Zeppelin - IV
White Stripes - White blood cells
Leonard Cohen - Various Posititions
Red Hot Chili Peppers - BloodSugarSexMagic
Pink Floyd - Wish you were here
Nirvana - Nevermind

Dylan & the Dead - Grateful Dead og Bob Dylan
51N1j2KAwhL.jpg

Felt Mountain - Goldfrapp
felt+mountain.jpg

Rust never sleeps - Neil Young
Neil+Young+-+Rust+Never+Sleeps+-+Stickered+Shrink+-+LP+RECORD-421850.jpg

Close to the edge - Yes
close-to-the-edge.jpg

Songs for the deaf - Queens of the Stone Age
songs-for-the-deaf.jpg

Blue train - John Coltrane
albumcoverBlueTrain.jpg

Patto - Patto
patto-patto.jpg

jimmyeatworld-cover.jpg

Dette albumet av Jimmy Eat World fra 2001 er definitvt en av de platene i platesamlingen min som har blitt snurret flest ganger. På en side en guilty pleasure, på den andre siden så fengende låtskriving at det ikke spiller noen rolle. "College Rock" på sitt beste i mine ører, passer perfekt til bilstereoen. Skiven før denne som heter Clarity er også meget bra og helt klart verdt å sjekke ut.

Link til albumet på Spotify: Bleed American by Jimmy Eat World on Spotify

Redigert:
Disse tar jeg frem, både titt og ofte. I tillegg til ELPs Pictures at an Exhibition, som @Minuteman allerede har nevnt.

Discipline_King_Crimson_zpsa456cca4.jpg

King Crimson: Discipline. En mine absolutt favoritter.

Ry_Cooder_-_Bop_Till_You_Drop_zps7dca83d9.jpg

Ry Cooder: Bop Till You Drop

DavidBowieScaryMonstersCover_zpsec8006ec.jpg

David Bowie: Scary Monsters and Super Creeps. Etter min mening, Bowies beste.

Deep_Purple_Made_in_Japan_zps4a58aaa2.jpg

Deep Purple: Made in Japan. Tidenes live album!

Yes_Going_for_the_One_zpsd5b47db8.jpg

Yes: Going for the One. Litt sent ute, men det var dette som gjorde meg oppmerksom på Yes.

Redigert av en moderator:
Her var det mange med god musikksmak!

Tom Waits - Closing Time
Rage against the machine - Rage against the machine
Arctic Monkeys – Whatever people say I am, that´s what I´m not
Stein Torleif Bjella – Vonde Visu
AC/DC – Back in black

En fantastisk skive dette her. Spilt inn i 1975 i konserthuset i Köln. Keith Jarret improviserer som de andre soloskivene han har gitt ut. Kan høre på denne igjen og igjen.

koln.jpg

[video=youtube;GYjbbXvOWLY]http://www.youtube.com/watch?v=GYjbbXvOWLY[/video]