Anbefaling av ok winder

Medlem
3. okt. 2019
Sted
Lillehammer
Hei!
Som ny medlem og nettopp ha kjøpt min første ordentlige klokke lurer jeg på om noen har anbefalinger når det gjelder windere? Jeg prøvde en Wolf M1.8, men den klarte ikke å holde på klokka. Mulig den var for tung, men falt ut etter et par minutter. Ønsker ikke å bruke dyre dommer, men vil heller ikke ha noe som ikke fungerer så prøver å finne noe som gir mye for pengene. Om det er helt håpløst å kjøpe blant de rimeligere tar jeg gjerne tilbakemelding på det også.

Er det f.eks. noen som har erfaringer med denne her? Litt stor, men plass til flere klokker og relativt rimelig prisa. Ser andre på f.eks. eBay som ser helt like ut, men som koster noe mer. Raoul O Braun Eleganza 2

Edit: Ser ikke ut til at de sender til Norge så denne eller denne som også har plass til flere kan være interessante om de er ok

Redigert:
Velkommen til Tidssonen!

For det første: Tidssonens nettbutikk selger Swisskubik – men jeg begynner mildt sagt å få litt erfaring ift. windere, så jeg drister meg til å svare likevel ;)

Styr unna billige "no-name" eller "mushroom brand" windere. I verste fall får man en winder som ikke leverer de spesifikasjonene som er oppgitt, og hvor motor/elektronikk tar kvelden rimelig kjapt. Reell garanti er som regel helt fraværende, og deletilgang vanskelig. Heller ingen winder, enn en slik winder – bruk heller pengene på noe annet er mitt tips.

Velg et merke som gjerne har vært noen år i gamet, har god historikk og pålitelige reviews på nett. Gjerne et merke som er representert av "skikkelige" klokkeforhandlere. Det beste er å kjøpe fra en forhandler i Norge (og dermed være beskyttet av reklamasjonsretten), og ideelt sett et merke som har distributør/serviceverksted i vår del av verden. Det vil spare deg for mye hodepine dersom noe skulle gå galt.

Etter å ha testet diverse merker og vært i kontakt med en rekke aktører, endte Tidssonens nettbutikk til slutt opp med Swisskubik som vårt toppmerke på windere. Det koster – men gjør jo også en Omega, Rolex eller lignende. På samme (og høyere) nivå finner vi merker som Scatola del tempo, Buben & Zorweg, Orbita m.m. Disse er såvidt jeg vet ikke representert her til lands for øyeblikket, men er likevel såpass seriøse aktører at jeg ikke hadde kviet meg med å kjøpe fra utlandet.

Andre merker som er godt representert i Norge er nevnte Rapport, Wolf og Beco (kanskje rangert i den ordren?). Sistnevnte har hatt litt utfordringer på kvalitetssiden med motorer som tar kvelden, men mulig det har blitt rettet opp i nå.

• Liker
Reaksjoner: Ralph
Takk for god tilbakemelding! Jeg ser det har kommet cuffs som ser mer robuste ut til Wolf enn det som satt på den jeg prøvde. Klokke sitter også på plass ved å tippe bittelitt bakover. Tror løsningen derfor blir å kjøpe den brukte Wolf jeg prøvde og bestille ny Cuff. Glimrende kundeservice hos Wolf også! Selv om prisen er liten ifht. prisen på klokka er jeg på det nåværende tidspunkt ikke interessert i å gå dyrere. :)

• Liker
Reaksjoner: Sjur T