Anders tar en for sonen

Slenger meg på med iver og entusiasme! Takk for at du er så beslutningsdyktig så vi får være med på morroa.
 
Et ord: Lekkert!

Litt flere ord: Gratulerer med et virkelig flott og sjeldent eksemplar. Veldig bra å få halt denne i land. Er det på tide med et gruppebilde hvor hele samlingen poserer... Hva med en egen tråd i galleriet... Værsåsnill?
 
Meeeeeget pent, Anders.... ;)

Gratulerer!

Har du litt historikk rundt denne modellen? Ser at det er Cal. 12, dvs. en av de tidligste kronograf-verkene vil jeg tro. Cal. 11 var som kjent først. Når er den fra? Fint hvis du forteller det du vet! :)

PS: Lenker til relevante sites settes også pris på. ;)
 
Grattis,denne falt virkelig i smak hos meg;)-samt at det er flott at noen tar ansvar og går litt bredt ut.

Mvh
Timebandit
 
Takk alle sammen :D

Man føler seg litt manisk når man handler på denne måten, men det plaget meg faktisk at ikke den ble plukket opp med det samme. Selger hadde hatt flere henvendelser fra utlandet, men ikke så mange som forventet fra Norge. Jeg tok den for cash på stedet :D

Gratulerer! Siden du nå er på et Siffert-spor så kan du trygt selge den tredje som ikke passer inn til meg ;)

Hah, det spørs. Den har jo display-back og gode greier. Vanskelig å kvitte meg med den. Samt at den nok har like sjeldne farger som Siffert, om enn ikke like verdsatt av markedet.

Absolutt brukbar! Hva er dia på den?

40mm+, Frik. Kassen er 70-tallet på sitt beste, og gjør mye av seg på armen trass kun 40mm. Den føles vel mer som en 42mm.

Har du litt historikk rundt denne modellen? Ser at det er Cal. 12, dvs. en av de tidligste kronograf-verkene vil jeg tro. Cal. 11 var som kjent først. Når er den fra? Fint hvis du forteller det du vet! :)

Cal 11 var jo "først", alt ettersom hvordan man stiller seg til "(Heuer/Hamilton/Breitling) cal 11 vs (Zenith) El Primero"-diskusjonen. Den kom i mars 1969 og Heuer brukte dette verket i Autavia, Carrera og Monaco.

Les gjerne denne: The Race to Develop the World's First Automatic Chronograph

Cal 12 er et cal 11 med raskere 21,600bph gange. Det kom kort tid etterpå, allerede i 1970 tror jeg. Min Autavia er en såkalt "mark 5" skive/visere-kombo, og jeg regner med at den er fra midten av 70-tallet. Kaplans (der klokken stammer fra) oppgav 1975, det er ikke usannsynlig.

Det er artig å ta en kikk på verket, microrotoren er helt usynlig under chronomodulen.

c11.jpg


2431710-13207553-thumbnail.jpg


10-1970-25.jpg


img0413kua.jpg
 
Fantastisk Anders! Du får pakke kofferten og komme deg på NURK med brorparten av klokkene dine en gang, veldig veldig mye fint i den boksen.

Ellers støtter jeg meg til Mogens og stemmer gjerne på tvilling-kanidater :)
 
Virkelig stilige annonser du varter opp med også. Jeg må si at etter min smak er Autaviaen den klart fineste av de tre der. Forresten interessant at de skriver "Service, if you should ever need it..."

+1 til NURK-oppfordringen. (Som i: man kan ikke avstå fra NURK selv om man har skaffet seg nurk.)

Og det sier jeg som har vært på NURK hele én gang, og til stadighet avstår fra ting pga eget nurk... :)