angående "veiledende priser" vs Ebay-priser

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Hei

Jeg har et spørmål angående prising av klokker hos AD i Norge.

Jeg forstår at AD opererer med veiledende priser i regi av klokkeprodusentene. Dvs at en Submariner skal ha en minimumspris og forhandler tar en "mark-up" for å sikre fortjeneste (lønn, leie osv osv).

Derimot ser man eksempelvis ofte at klokker som selges for 25k i Norge går for rundt 15k på Ebay.

Spørsmål:

Hvilken "markup" opererer AD med i Norge? Jeg har hørt fra andre klokkeforum (USA-basert) at "mark-up'en" OFTE er over 100%.. (eksempel inkjøpspris 8k og utsalgspris 19k)

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke er interessert i å handle på urverket.no eller Ebay hvis det er mulig å gjøre et godt kjøp hos urmaker.;)

På urverket.no og eBay må du huske å gange prisene med 1,25 da. Pluss noen hunderlapper i tollgebyrer. Jeg har ikke handlet med gråforhandlere i Norge, men når jeg kjøpte en Rolex i Hellas var garantikortet alt stemplet og han jeg handlet av fylte kun ut dato. Tror ikke dette bør by på noe problemer når klokken eventuelt må på service/reprasjon

Jeg har to Rolexer, begge fra Urmaker Bjerke, en i Oslo og en i Bergen. For meg virker det som de nesten ikke er innteresert i å ta i klokker de ikke har solgt.. noen som har andre erfaringer?

Jeg har to Rolexer, begge fra Urmaker Bjerke, en i Oslo og en i Bergen. For meg virker det som de nesten ikke er innteresert i å ta i klokker de ikke har solgt.. noen som har andre erfaringer?

+1

Kjenner kun til dette fra Bergen når jeg bodde der. Jeg sluttet bare å si hvor jeg hadde kjøpt klokkene, da ble servicen med ett mye bedre...

Ja...
Dette er ikke min erfaring.
I Oslo vekket en gang min IWC Portuguese Automatic åpenbar reaksjon, ved en tur innom for litt potensielt urkjøp. Selger ba om - og fikk - låne mitt, og jeg fikk det samme på utvalget i butikken.
Har egentlig alltid møtt en hyggelig atmosfære hos alle i Oslo.

Men synd om det gjøres forskjell.
Enhver kunde bør behandles som potensiell kjøper.

var innom bjerke i karl johan med min rolex som jeg hadde kjøpt brukt og ville bekrefte at den var ekte. fruen jeg snakket med sa da at de ikke gjorde dette. da jeg kunne fortelle at uret opprinnelig var kjøpt der tok de aller nådigst en kikk på den. det skal sies at urmakeren jeg da snakket med var særdeles hyggelig og hjelpsom. det var frontlinjen deres som ikke var et skoleeksempel på imøtekommenhet.

Kalkylen på ur av kjente merker i Norge er faktisk særs dårlig. Se feks på Patek Philippe, de selges gjerne 10% dyrere hos AD i andre land. Selvfølgelig har finanskrisen gjort satt sine spor, så flere steder, feks i USA får man ur hos AD til spottpriser. En kompis kjøpte nylig ett "nytt" ur på nett, og fikk beskjed om at det var meldt stjålet i Spania hos norsk AD. Kom med boks og papirer...

Når det gjelder servicen hos forhandlere i Norge skjønner jeg de til en viss grad. Veeeldig mange ur has X antall tidligere eiere, mange er meldt stjålet for å få forsikringspenger, og veldig mange er ikke tollet inn, noe som faktisk kan føre til mye ekstra arbeide ved bestilling av deler (Manufactur merker er veldig strenge på dette, da de har full kontroll over hvilket land de er solgt til, og hvilken forretning. Til og med til hvilke kunder..) For ikke å snakke om hvis uret blir sendt til fabrikk for reparasjon, enten fordi man ikke er kurset på gjeldende kaliber, eller rett og slett for å avlaste verkstedet.

Angående det med priser på ur hos norske AD så utdeler de fleste urmerker en ferdig prisliste i NOK. Det vil si at det egentlig ikke er butikken som bestemmer prisen, men urprodusenten. Selvfølgelig kan en AD sette prisen opp og ned som en selv ønsker, men får du en fancy printet prisliste som stemmer med prisen i butikken, er dette utsalgspris fra produsenten. Denne blir regnet ut fra CHF når prislisten blir laget.

Årsaker til at de kan selge ur billigere kan jo være mange. Men du sparer iallefall en hel del på ansatte, butikklokale osv. Uansett så kan en nettbutikk aldri få offisiell tillatelse fra de finere merker til å selge over nett. Dette er noe de fleste tar stor avstand fra.