AP eller Rolex?!

Medlem
7. des. 2014
Hei,

Jeg er pur fersk her på forumet, så dere må bære over meg dersom lignende spørsmål har blitt stilt før.

Har i en stund gått rundt med tankene om å kjøpe et skikkelig ur. Fra før av har jeg en Breitling Super Avenger og Tag Heuer grand carrera. Begge av disse har jeg betraktet som bomkjøp i etterkant: Det første er litt harry og har nesten ikke vært på armen, mens det andre er litt kjedelig.

Klokkene jeg nå vurderer er AP RO eller en Rolex Submariner i blå/gull. Bilder kommer her:

Rolex

http://ablogtowatch.wpengine.netdna...iner-116613lb-97203-gold-steel-blue-dial1.jpg

AP

http://www.audemarspiguet.com/images/watch_images/enlarge/15400ST_OO_1220ST_03.jpg

Syntes Suben er klassisk og fin, men er litt usikker på om den blir litt brukbilselger-aktig?
Heller mot AP og da er jeg igjen usikker på om jeg skal gå for 15400 eller 15300. Sistnevnte er kanskje vanskelig å få tak i?

Hva tenker dere?
Takknemlig for hjelp :eek:

Hvis jeg skulle valgt enten sub (Blå TT) eller AP RO 15300/15400 hadde valget falt på AP RO. Jeg syntes 15400 er i det største laget (Er ganske ung og har ikke så store håndledd), men 15300 er akkurat passe. Det er heller ikke så veldig vanskelig å finne en fint brukt 15300. Uansett om du velger det ene eller det andre så er begge et godt valg.
Torjus :)

Velkommen!

Jeg har ikke hatt 116613LB, men har hatt broren 116713LN. Klokken bærer svært komfortabelt, og 40mm er en flott størrelse. Den blå sunburst-skiva er nydelig. TT fungerer for noen, og ikke like godt for andre. Personlig ble jeg over tid mettet på det. Følelsen var at jeg heller ønsket helgull.

Når det gjelder RO, så er dette en mer klassisk klokke etter min mening. Den er samtidig dyrere, og dersom du ønsker blå skive, så ønsker jeg deg lykke til ;) Jeg har i dag 15300OR, som er 39mm. Den bærer større enn mm tilsier, og 15400 med 41mm blir for stor for meg.

Litt usikker på om du sikter inn på første- eller annenhåndsmarkedet, men 116613LB er nok enklere å oppdrive. Personlig ville jeg valgt RO. Den har mer særpreg, samtidig som jeg tror at designet appellerer over tid.

Takk for gode svar!

Det har gått med noen timer på nettet nå og jeg heller mer og mer mot AP :rolleyes:
Tenker å stikke innom Bjerke i morgen for å teste. Usikker på om det blir ny eller brukt, har litt å si hvordan 15400 føles på armen. Personlig syntes jeg i alle fall 15300 ser penere ut på bilder og jeg vil "selvfølgelig" ha blå skive... :mrgreen:

Vurderer også PP Nautilus, men det blir kanskje et kvantesprang opp i pris?

Takk for gode svar!

Det har gått med noen timer på nettet nå og jeg heller mer og mer mot AP :rolleyes:
Tenker å stikke innom Bjerke i morgen for å teste. Usikker på om det blir ny eller brukt, har litt å si hvordan 15400 føles på armen. Personlig syntes jeg i alle fall 15300 ser penere ut på bilder og jeg vil "selvfølgelig" ha blå skive... :mrgreen:

Nautilus blir fort et stort kvantesprang. ny fra forhandler kan du bare glemme (med mindre du vil vente i 1-2 år) og bruktprisene er nesten de samme som nyprisene.

Jeg hadde ikke vært i tvil, RO er i en helt annen liga enn sub (har rolex 16600 men ikke RO). Du angrer aldri på kjøp av PP, men prisen er en helt annen. Kjøp RO og flipp den i PP hvis du angrer.

To forskjellige typer ur i mine øyne. AP er dyrere både i innkjøp og drift, men er et mye mer spennende ur. Submariner er mer vanlig (kjedelig?). Jeg har Rolex selv, men ville uten tvil gått for AP om budsjettet tillater

Takk for gode svar!

Forsøk på å illustrere størrelse-forskjellen mellom 15300 vs. 15400:

image_zps09bc29e7.jpg

image_zps80b0e555.jpg

Føler nok personlig at jeg forskjellen er større enn bildene tilsier.

Blå skive på 15300/15400 er forøvrig en Boutiquè edition.

Gitt at du vurderer AP mot en Rolex Submariner i blå/gull ville jeg uten tvil gått for AP-modellene du har nevnt. Langt mer subtilt og evigvarende.

Først og fremst ville jeg tenkt over bruksområdet til klokken. AP har en helt annen finish enn Rolex og er veldig utsatt for riper. Gull tar også lett i mot riper, men Rolex tåler det bedre enn en AP i min verden pga av det sportslige uttrykket. Bezelen på Rolexen er keramisk og vil holde seg fin og ripefri. En annen ting er vanntettheten. AP'en er kun 50m, så det er ingen badeklokke. Som allroundklokke ville jeg valgt Rolexen.

Når det kommer til AP er jeg en av de som foretrekker 15400 over 15300. Jeg har hatt begge og det er absolutt fine klokker. For meg ser 15300 litt liten ut da jeg synes bezel blir litt tykk i forhold til diameter på skive. Samtidig mener jeg at 15400 har en mer symetrisk skive med markører hele veien rundt. I tillegg har 15400 datohjul i samme farge som skiven, noe som gir den et renere uttrykk imo.

Jeg er personlig heller ikke imponert over presisjonen til 3120 verket til AP kontra Rolex. Jeg har hatt 3 AP'er med nevnte verk og ingen har vært i nærheten av noen av Rolexer jeg har hatt når det kommer til presisjon. Mulig jeg har vært uheldig, men det er nå en gang den erfaringen jeg har.

Redigert:
Jeg jobber i dress, så klokken blir ikke utsatt for de store prøvelsene. Men dette med store fremtidige kostnader til service trekker jo litt ned.
Er det mye å spare på å kjøpe AP i utlandet? Den kommende måneden skal jeg til Italia, Polen og Danmark..

Gleder meg til å teste den ut i morgen :)

Velkommen @Sveisern

Her er det bare å kjøpe AP først som sist, kan ikke sammenlignes med en masseprodusert Toyota Avensis, nei Rolex Submariner heter den visst, ikke så lett å dette;)

Her har du en sammenligning av 15400 vs 116610LN

Redigert av en moderator:
Jeg har selv en 16613, og er veldig fornøyd. Den passer til alt og er passe show. Det kan være at du ønsker noe litt mer nøytralt og diskret show siden Breitlingen ble for voldsom? En AP blir mer flott for kjennere og anonym for ukjente. Begge er solide gode valg.

Ut fra hva du har skrevet ville jeg nok gått for AP. Selv om jeg liker Rolex også.

:cool:

Jeg jobber i dress, så klokken blir ikke utsatt for de store prøvelsene. Men dette med store fremtidige kostnader til service trekker jo litt ned.
Er det mye å spare på å kjøpe AP i utlandet? Den kommende måneden skal jeg til Italia, Polen og Danmark..

Gleder meg til å teste den ut i morgen :)

Med DKK på nesten 1,2 er det dårlig butikk. Var nettopp i Polen og heller ikke der var det noe å hente på lovlig vis. I Italia har de siste årene vært muligheter for en god handel. Med dagens Eurokurs er nok ikke regnestykket så fordelaktig der heller dessverre.

Med tanke på fake sin utbredelse i Italia og andre land så er det trygt å handle i Norge.

:cool:

Jeg heier på AP 15400, jeg har hatt 15300 og jeg har hatt 116613. Begge deler er for all del flotte klokker.
Å det blir kanskje feil å kalle Rolexen for bilselger klokken, men det er noe i det også ;) Du risikerer ihvertfall ikke
Å møte bruktbilselgeren med en AP. Hvis ikke han er ekstremt interessert å vet hva han holder på med da :)

Hvis du har økonomi som tillater AP hadde jeg ikke vært i tvil ett sekund.

Endelig en som er i samme båt som meg hehe.

Jeg vurderer også AP mot Rolex henholdsvis 15400 vs 116523. Tror dog at valget faller på daytonaen med sort dial.
Det som TomB nevner at klokken tåler en smule mer er viktig for meg ettersom det blir en klokke jeg kommer til å bruke daglige.
Lavere service kostnader trekker heller ikke ned.

Er også litt usikker på hvorvidt klokken i gull/stål vil bli sett på som en smule "harry", men har innfunnet meg med at min forkjærlighet for den kombinasjonen veier tyngre:p