AP RO 15400 eller Daytona 116520, hjelp!

Medlem
16. juli 2012
Sted
Oslo
Som tittelen sier kunne jeg trenge litt hjelp til dette valget.

Regner med at det er noen her som har de aktuelle klokkene eller liknende modeller som kan si noe om sine erfaringer.
Det er to veldig ulike klokker som forsåvidt ikke kan sammeliknes direkte.

Før har AP RO vært en helt uaktuell klokke som jeg aldri har hatt noe spesielt til overs for.
Dette har forandret seg litt etter litt siden i sommer og drastisk da jeg fikk prøve den på hånda.

Forhåpentligvis er jeg enig med meg selv og får handlet ny klokke i løpet av et par måneder:D

Har noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med,

- Vet noen noe om en ny Daytona ss? (vet ikke hvor jeg har det fra...)
- Ligger AP service intervaller/ kostnader på ca. samme nivå som med Rolex?
- Er det vanskelig å få tak i en 15400 brukt i og med at det er en såpass ny modell?
- Ser ikke helt bort i fra 15300, syns bare 15400 ser hakket bedre ut, synspunkter?

Alle erfaringer, meninger og synspunkter mottas med stor takk:D

En brukt 15400 tror jeg kan bli tricky, spesielt i Norge.

Generelt vil jeg påstå at Rolex er hakket mer robuste, solide og har lavere servicekostnader.

Men så er de ikke håndlaget fra det øverste sjiktet i horologiens verden heller ;).

Jeg er glad i begge merker, og har begge merker, men man bør forstå hva man kjøper. Rolex er robuste bruksklokker mens AP er håndtverk og lidenskap.

Litt som Mercedes vs Ferrari synes jeg.

Gå for en 15400, det er en utrolig pen klokke ulikt det meste annet der ute.

Ja, et luksus problem. Kommer kanskje litt ann på hva du skal bruke den til:p
Rolexen er nok noe billigere i drift, men...
Hadde nok gått for AP her gitt.

Helt enig med Cristian og Wangensten.

AP har jeg lest opererer med ca. x3.5 prisen på service ifht Rolex. Ta det med en klype salt frem til noen kan bekrefte det. Service på en Daytona ligger på ca. 5000.

Det ligger litt i luften at det kommer en ny stainless Daytona med keramisk bezel. Rolex introduserte jo en ny Daytona i fjor når det var 50-års jubileum for modellen. Kommer kanskje en helgull på lenke neste år, two-tone i 2014 og stainless i 2015. Spekulasjoner :cool:

15400 vs. 116520? Jeg er ikke i tvil på hva jeg hadde valgt :)

En brukt 15400 tror jeg kan bli tricky, spesielt i Norge.

Generelt vil jeg påstå at Rolex er hakket mer robuste, solide og har lavere servicekostnader.

Men så er de ikke håndlaget fra det øverste sjiktet i horologiens verden heller ;).

Jeg er glad i begge merker, og har begge merker, men man bør forstå hva man kjøper. Rolex er robuste bruksklokker mens AP er håndtverk og lidenskap.

Litt som Mercedes vs Ferrari synes jeg.

Gå for en 15400, det er en utrolig pen klokke ulikt det meste annet der ute.

Takk for raskt svar.
Tenker meg det kan bli vrient og få noen til og selge en 15400 som så og si er helt ny.....:rolleyes:
Har en 116610LN og en gammel Tag Heuer som brukes til daglig så AP blir neppe noen hverdags beater:)

Må si den klokka frister noe helt enormt!

Helt enig med Cristian og Wangensten.

AP har jeg lest opererer med ca. x3.5 prisen på service ifht Rolex. Ta det med en klype salt frem til noen kan bekrefte det. Service på en Daytona ligger på ca. 5000.

Det ligger litt i luften at det kommer en ny stainless Daytona med keramisk bezel. Rolex introduserte jo en ny Daytona i fjor når det var 50-års jubileum for modellen. Kommer kanskje en helgull på lenke neste år, two-tone i 2014 og stainless i 2015. Spekulasjoner :cool:

15400 vs. 116520? Jeg er ikke i tvil på hva jeg hadde valgt :)

Høres helt hinsides ut dersom servicekostnadene skal komme opp i slike summer:mad:
Det heller helt klart mot en AP, dersom det kommer en ny stål Dayotna om noen år har jeg alltids tid til og vente på den.:)

Takk for raskt svar.
Tenker meg det kan bli vrient og få noen til og selge en 15400 som så og si er helt ny.....:rolleyes:
Har en 116610LN og en gammel Tag Heuer som brukes til daglig så AP blir neppe noen hverdags beater:)

Må si den klokka frister noe helt enormt!

Om du mot formodning skuile finne på å kvitte deg med 116610LN´n, venter jeg på en PM:cool:

Jeg har også hørt at service på AP er mye dyrere enn på Rolex. 15400 er vel ganske mye dyrere enn Daytona..
Personlig hadde jeg gått for en brukt 15300 siden den er litt mindre enn 15400 og har en pris som er noe mer akseptabel. Men nå har jeg ganske tynne håndledd, så andre vil kunne vurdere det annerledes.

Jeg forstår ikke hvorfor så mange mener at service på AP er så fryktelig dyrt.
Service på AP er ikke så ille (se prisliste under), og dessuten yter de førsteklasses service - iallefall i forkant, slik jeg har opplevd det. Ved å registrere klokken hos AP får man også utvidet garantien til tre år og om du vil tar de en gratis sjekk av hele uret innenfor garantitiden.

Jeg har enda ikke falt for Daytona, så for meg er valget enkelt. Skulle jeg kjøpt nytt ville sannsynligvis valget falt på en 15400. Legger til uten oppfordring at både 15300 og 15400 er klare førstevalg om du skulle få det for deg at 15202 skulle være et aktuelt alternativ.

Service på en Rolex innebærer frykt for at du får tilbake klokken med en annen manns lenke, baklokk etc, om du i det hele tatt får igjen den riktige klokken.

Servicepriser AP

Edit: 15300 bærer minst like stort på armen som Daytona. Jeg har relativt kraftige håndledd, i tillegg til at jeg er vant med 42, 44 og 47mm, og enda er 15300 mer enn stor nok.

Redigert:
Takk for alle svar!

Fint at du hadde noe info om servicepriser Minuteman, litt dyrere men ikke som først fryktet.
Sier seg vel litt selv også at når klokkene blir dyrere vil servicekostnadene også bli det.

Fikk prøve 15400 hos Bjerke, syns den satt som støpt:D
De hadde ikke 15300 der, skulle gjerne prøvd den for moroskyld i tilfelle den kjennes bedre ut. Noen som har prøvd begge her? Merkes de 2mm mye? Jeg har relativt tynne håndledd.

Skal aldri se bort i fra at valget endrer seg, unboxing av noe spennende kommer forhåpentligvis en gang før våren:cool:

Hvis ikke øknonomi er tema er det bare å klinke til med AP :cool:
Fantastiske klokker! Daytona i SS blir imho litt tam i forhold. Men jeg digger sistnevnte også :)

Hvis ikke øknonomi er tema er det bare å klinke til med AP :cool:
Fantastiske klokker! Daytona i SS blir imho litt tam i forhold. Men jeg digger sistnevnte også :)

Enig med siste taler! Selv om Daytona er en flott klokke er AP i en annen liga IMHO...

@MM hvorfor ville du ikke valgt 15202? Den er jo enda ett steg opp (horologisk, men kanskje ikke i daglig bruk) fra 15300/15400...

Enkelt, AP>Rolex

Selv om Daytona er en kjempeklokke, så er AP i en annen liga.

Daytona'n er en fantasisk klokke, men ikke helt "fair" å sammenligne den med AP imo. Kan tipse deg om chrono.dk dersom du vurderer en 15400 i nær fremtid. De har en "på vei". Om det er noe særlig å spare etter moms kontra å kjøpe ny i norge vet jeg ikke.

Får slå et slag for Daytona jeg da :)

Jeg har en 16520 og i prosessen som førte til at jeg landet på akkurat denne vurderte jeg blant annet 15300. Da kan man spørre seg hvordan jeg kom fram til den konklusjonen, spesielt tatt i betrakning at 16520 kostet en brukt 15300 og vel så det.

Klokkekjøp handler om følelser og ikke bestandig rasjonelle valg. Jeg var egentlig aldri i tvil om at det er Daytona jeg skulle ha, i hvertfall først ;) Skal man prøve å ta et overblikk og sette et objektivt søkelys på problemstillingen er det vel liten tvil om at RO er en divisjon over Daytona når det gjelder finish og håndverk. Men, jeg synes også at Daytona oppleves mer som en bruksklokke som tåler røffere bruk. En RO hadde gått i kategorien penbruk og dress der Daytona blir en hverdagsklokke for meg. Nå har du jo både en Tag og en Sub-C som beatere slik at det kanskje er en "penklokke" du er ute etter. Nå det er sagt, funker også Daytona helt fint til dressen IMO.

Både Royal Oak og Daytona er ikoner og du trår ikke feil med noen av de. Du bør prøve begge, gjerne samtidig og da tipper jeg du får svaret ditt. Ender du opp med Royal Oak hadde jeg trolig gått for 15300 eller enda bedre en 15202. Jeg har ikke prøvd 15400, men har på følelsen jeg liker størrelsen bedre på 15300/15202. Du beskriver også dine håndledd som tynne.

Lykke til med valget! :)

Et knippe 16520 :cool:
16520_4_800.jpg

Redigert:
Enig med siste taler! Selv om Daytona er en flott klokke er AP i en annen liga IMHO...

@MM hvorfor ville du ikke valgt 15202? Den er jo enda ett steg opp (horologisk, men kanskje ikke i daglig bruk) fra 15300/15400...

Hvorfor skulle jeg valgt 202 fremfor 300?

Den eneste årsaken måtte være at den ligner mer på den orignale Jumbo fra 1974, og at den har det samme caliber 2121-verket.

Når det kommer til de utvendige forskjellene så er de i mine øyne så små og ubetydelige at det nærmest ikke spiller noen rolle. Bortsett fra datohjulet, som nå er i samme farge som skiven i motsetning til orignalen som var hvitt (som på 15300), så er det ikke mye ved klokken jeg liker bedre enn ved 15300. Timeindeksene og viserne er avrundet og gir dermed mindre "spill" i lyset enn på 300. Jeg liker mye bedre at viserne gjenspeiler mye av de stramme linjene man ellers finner på RO. Logoen er flyttet tilbake til over kl 6, jeg liker best logen som kl 12-indeks eller at den er like under kl 12 som på noen modeller fra AP. Til tross for at 202 er tynnere enn 300 er baklokket tykkere. Det er bezelen, kassen og muligens pakningen, som er tykkere på 300. Jeg synes dette gir den et mer "mandig" uttrykk.

Skivens mønster er kanskje noe penere på 15202, men her må det enten makrofoto eller lupe til for at jeg skal se det.

Sekundviseren på 15300 er pen og den minner meg om hva som tikker under skiva. På 15202 finnes den ikke.

Verket i 202 er et JLC-verk som ble og blir brukt av andre merker. Verket i 15300 er helt og holdent in-house og enkelte har utropt dette til et av de mest vellykkede automatiske verk - ever. Les her hva The Purist skriver.

Prisen er definitivt et moment for meg. For en mye lavere pris får man i 15300 en flott klokke med et manufacture verk i toppklassen.

Dette er min begrunnelse for den uttalelsen jeg kom med, men den er nok veldig farget av at jeg selv har en 15300. Men jeg er ikke verre enn at om det er ønskelig kan jeg finne mange gode grunner for å velge motsatt :cool:

Jeg liker 15202 for hva den er, spesielt den nye modellen med farget datohjul.

Deler forøvrig de fleste av MM's betraktninger, bortsett fra at jeg til tross for det kunne tenkt meg en 15202, men det er mest "bare fordi".

15202 gir en fin finger til hele "inhouse" hysteriet (som jeg ofte er en del av selv) og viser verden at her gjør vi ting litt som vi vil selv.

Forøvrig; jeg bruker alle mine APer daglig (om enn ikke samtidig). Ingen spares til "pent bruk".

Then again så har jeg mistet gangsynet fullstendig...