Hvorfor skulle jeg valgt 202 fremfor 300?
Den eneste årsaken måtte være at den ligner mer på den orignale Jumbo fra 1974, og at den har det samme caliber 2121-verket.
Når det kommer til de utvendige forskjellene så er de i mine øyne så små og ubetydelige at det nærmest ikke spiller noen rolle. Bortsett fra datohjulet, som nå er i samme farge som skiven i motsetning til orignalen som var hvitt (som på 15300), så er det ikke mye ved klokken jeg liker bedre enn ved 15300. Timeindeksene og viserne er avrundet og gir dermed mindre "spill" i lyset enn på 300. Jeg liker mye bedre at viserne gjenspeiler mye av de stramme linjene man ellers finner på RO. Logoen er flyttet tilbake til over kl 6, jeg liker best logen som kl 12-indeks eller at den er like under kl 12 som på noen modeller fra AP. Til tross for at 202 er tynnere enn 300 er baklokket tykkere. Det er bezelen, kassen og muligens pakningen, som er tykkere på 300. Jeg synes dette gir den et mer "mandig" uttrykk.
Skivens mønster er kanskje noe penere på 15202, men her må det enten makrofoto eller lupe til for at jeg skal se det.
Sekundviseren på 15300 er pen og den minner meg om hva som tikker under skiva. På 15202 finnes den ikke.
Verket i 202 er et JLC-verk som ble og blir brukt av andre merker. Verket i 15300 er helt og holdent in-house og enkelte har utropt dette til et av de mest vellykkede automatiske verk - ever.
Les her hva The Purist skriver.
Prisen er definitivt et moment for meg. For en mye lavere pris får man i 15300 en flott klokke med et manufacture verk i toppklassen.
Dette er min begrunnelse for den uttalelsen jeg kom med, men den er nok veldig farget av at jeg selv har en 15300. Men jeg er ikke verre enn at om det er ønskelig kan jeg finne mange gode grunner for å velge motsatt