Apple Watch - hvordan vil det påvirke markedet for vanlige klokker?

Hvordan vil Apple Watch påvirke eksisterende klokkeindustri?

• Apple Watch flopper, og ting fortsetter som tidligere.

Stemmer: 24 61,5%
  • Det vil medføre økt salg av vanlige klokker.

Stemmer: 9 23,1%
  • Klokkemarkedet kollapser og man får en quartz-krise.

Stemmer: 5 12,8%
  • Sveitserne vil dominere smartklokkemarkedet.

Stemmer: 1 2,6%

• Antall stemmer
    39
  • Avstemningen stengte .
Medlem
18. feb. 2015
Smartklokker har foreløpig ikke tatt av. Analytikere tror at Apple Watch vil vå fart på salget i dette segmentet. Spørsmålet er dersom det skjer hvordan vil dette påvirke eksisterende klokkeindustri?

Vil man få en ny quartz-krise?
Vil det medføre at økt salg av tradisjonelle klokker?
Vil sveitserne kaste seg inn i segmentet for fullt?
Vil dagens klokkeprodusenter være upåvirket?

Jeg tror analytikerne har rett i at Apple Watch trolig vil medføre en enorm økning i salget av "smartklokker". Apple har en egen evne til å skape horder av folk som ønsker produktene deres. Spørsmålet er vel hvem som kjøper disse og hvor mange i denne kundegruppen som ellers kunne tenkes å bruke pengene på tradisjonelle klokker og da kanskje spesielt dyre klokker med automatiske urverk.

Nå kommer jo Apple Watch i en del "luksusutgaver", så det er vel ikke umulig at en Apple Watch i gull kan bli litt "hot" på styrerommene rundt omkring den nærmeste tiden? Men vil de kunne konkurrere mot de tradisjonelle store klokkemerkene hva angår eksklusivitet?

Jeg sliter selv litt, for har aldri interessert meg spesielt for digitale klokker eller smartklokker, men kjenner at Apple Watch appellerer mer til meg enn jeg liker. Mange apper som blir spesialutviklet og mye praktisk bruk gjør det litt kjipt ;)

Det jeg ville stemt på er ikke et valg i meningsmålingen.

1. Apple watch flopper, og ting fortsetter som tidligere.
------ Jeg tror ikke Apple watch flopper.

2. Det medfører økt salg av vanlige klokker
------ Nei det tror jeg ikke

3. Klokkemarkedet kollapser, og man får en ny quartz krise

4. Sveitserne vil dominere smartklokkemarkedet

Jeg tror Apple watch blir en suksess for Apple, og at det gir økt fokus og salg på smartklokkemarkedet. Jeg tror Apple, Samsung, LG osv vil dominere smartklokkemarkedet. Jeg tror videre at det er forskjellige kjøpergrupper som fortsatt vil kjøpe Sveitsiske/mekaniske klokker, og smartklokker.

Det jeg ville stemt på er ikke et valg i meningsmålingen.

1. Apple watch flopper, og ting fortsetter som tidligere.
------ Jeg tror ikke Apple watch flopper.

2. Det medfører økt salg av vanlige klokker

3. Klokkemarkedet kollapser, og man får en ny quartz krise

4. Sveitserne vil dominere smartklokkemarkedet

Jeg tror Apple watch blir en suksess for Apple, og at det gir økt fokus og salg på smartklokkemarkedet. Jeg tror Apple, Samsung, LG osv vil dominere smartklokkemarkedet. Jeg tror videre at det er forskjellige kjøpergrupper som fortsatt vil kjøpe Sveitsiske/mekaniske klokker, og smartklokker.

De han sa:cool:

Jeg tror faktisk en del sveitsiske merker vil merke dette ganske godt. Merker som Tag og Omega kan miste mange førstegangskjøpere nå som det finnes et alternativ, og Rolex kan nok miste en del salg i Asia der folk bare vil ha noe som er dyrt og som alle andre vet er dyrt.

De om er trygge er nok de sære klokkesamlerhusene. Iallfall en stund til.

Jeg også kjenner at Apple watch frister mer enn den burde, og om nytteverdien blir stor nok kan det hende ulempen med mekanisk klokke blir for stor. I dag betaler vi jo bare med lommeboka - men om vi må betale med hverdagslige irritasjoner hele dagen hver dag tror jeg iallfall ikke at jeg står imot.

"Åja, du slipper å ha husnøkkel, bilnøkkel, passord, lommebok eller telefon med deg du, så fint for deg da, men jeg har mekanisk klokke!".

Redigert:
Jeg tror faktisk en del sveitsiske merker vil merke dette ganske godt. Merker som Tag og Omega kan miste mange førstegangskjøpere nå som det finnes et alternativ, og Rolex kan nok miste en del salg i Asia der folk bare vil ha noe som er dyrt og som alle andre vet er dyrt.

Jeg også kjenner at Apple watch frister mer enn den burde, og om nytteverdien blir stor nok kan det hende ulempen med mekanisk klokke blir for stor. I dag betaler vi jo bare med lommeboka - men om vi må betale med hverdagslige irritasjoner hele dagen hver dag tror jeg iallfall ikke at jeg står imot.

"Åja, du slipper å ha husnøkkel, bilnøkkel, passord, lommebok eller telefon med deg du, så fint for deg da, men jeg har mekanisk klokke!".

Då trur eg du kan ta det med ro noken år til for sjølv om en teoretisk sett kan få til dette med telefon/smart watch , so er det alt for ustabilt til å stole på og man må uansett ha nøkkler og lommebok i backup.

"Noen år", kanskje. Mange? Neppe.

Kortbetaling er allerede basert på at ting er på nett, og nfc er på full fart inn. Låser bruker radio alle andre steder enn hjemme og funker helt fint. Bilen min kan allerede startes med en app, ingen grunn til at ikke NFC skal komme for fullt allerede nå.

Forhåpentligvis blir alt mulig fra mobil også, ikke bare håndledds-wearables, men jeg er nervøs for at mekaniske klokker taper konkurransen på sikt. Ikke som klokker, men som "det man har på håndleddet". Og det blir jo i praksis det samme.

Det vil selvsagt alltid være et marked for mekaniske ur, men det kan fort bli mer som markedet for skrivemaskiner og fyllepenner enn det store og lønnsomme markedet vi har i dag.

Jeg tror det er potensiale for at dette ikke er en ny quartz-krise, men noe verre. Ikke i år, og ikke neste år, men om fem.

Jeg er dessverre redd for at du kan komme til å få rett. Det er jo ikke TS'erne og entusiastene de store klokkeprodusentene lever av, men "allmuen" - ikke minst i Kina og Russland.

Det jeg uansett er helt 100% sikker på er at det er idioti av sveitserne å satse på smartklokker. Dét kommer bare til å bli tull. Akkurat som når små sportsbilfabrikker plutselig skal lage software til bilene sine. Det får de ikke til.

Jeg er ganske så sikker på at smart-, livstil-, trenings klokker med tilhørende apper og logging kommer til å ta over mye av markedet for det du kan ha på håndleddet. Bare se hvordan armbåndene med aktivitetslogging har tatt helt av. Det vil nok sikkert også fortsatt være et marked for mekaniske klokker, men begrenset til det mer eksklusive. Spørsmålet er vel om de sveitsiske produsentene allerede har sovet for lenge i timen? Apple sin smartklokke kommer til å booste dette markedet.

Skrevet av en som har et 50 talls vintage klokker i skapet ...

Jeg ser ikke problemet her! De fleste av oss har 2 håndledd. Derfor kan pynten/smykket (les Rolex/Patek mv) sitte på venstre,
mens dette Apple skrotet kan sitte på høyre, eller omvendt alt ettersom!

AW:)

Jeg skal ikke ha, men sikkert hundretusenvis av andre. Bra for de...

Redigert:
Apple sine klokke er en velsignelse for klokkeverden. Få pulsen ned og les resten.
Jeg sammenligner Apple sine klokker med bil, og de klokkene vi liker med hester. Før bilen kom var alle nødt til å bruke hest, og det er langt fra alle hester som hadde det bra, eller ble satt pris på. Som kom bilen og hesten forsvant absolutt ikke, den ble tvert imot enda mer satt pris på av ekte entusiaster. Priser på gode hester har bare økt siden bilen kom, og hesten har fått det bedre. See my point?
Jeg tror at per i dag svært få unger går med klokker, og mindre blir det om ingenting skjer. Nå får de seg en Apple klokke eller tilsvarende og blir vant til å ha noe rundt håndleddet og enkelte kommer til å ønske å ha en ordentlig klokke, eller en hybrid som Montblanc har, hvor du har vanlig klokke på oppsiden og smart innlegg der foldespenne står. Eller noe sånt. Dette er ikke døden for gode gamle klokker, dette er en ny begynnelse. Gled dere, samtidig blir vi sikkert kvitt en del klokkemerker som jeg ikke liker.
Quartz klokker derimot kan det bety døden for, og det er helt greit.

Apple sine klokke er en velsignelse for klokkeverden. Få pulsen ned og les resten.
Jeg sammenligner Apple sine klokker med bil, og de klokkene vi liker med hester. Før bilen kom var alle nødt til å bruke hest, og det er langt fra alle hester som hadde det bra, eller ble satt pris på. Som kom bilen og hesten forsvant absolutt ikke, den ble tvert imot enda mer satt pris på av ekte entusiaster. Priser på gode hester har bare økt siden bilen kom, og hesten har fått det bedre. See my point?
Jeg tror at per i dag svært få unger går med klokker, og mindre blir det om ingenting skjer. Nå får de seg en Apple klokke eller tilsvarende og blir vant til å ha noe rundt håndleddet og enkelte kommer til å ønske å ha en ordentlig klokke, eller en hybrid som Montblanc har, hvor du har vanlig klokke på oppsiden og smart innlegg der foldespenne står. Eller noe sånt. Dette er ikke døden for gode gamle klokker, dette er en ny begynnelse. Gled dere, samtidig blir vi sikkert kvitt en del klokkemerker som jeg ikke liker.

Tror faktisk hest og bil sammenligningen din passer best på Quartz krisen, men som du sier: Kanskje smart klokkene skviser ut quartz?

Helt ærlig så kunne jeg ikke brydd meg mindre i grunn. Sier meg enig med @Rød ;) Dem om det...

Redigert av en moderator:

Gode poeng, og den siste setningen tror jeg er et nøkkelpunkt. Tror også at markedssegmentet som smartklokkene vil jafse mest inn i er nettopp kvartsklokkene til noen tusenlapper, fra motemerker osv. Disse som koster omtrent like mye som en ny mobil, hvor de som kjøper ikke er direkte interessert i klokker og kanskje ikke engang vet hva et mekanisk urverk er, men som liker å bruke klokke fordi det er praktisk og ser fint ut. Smartklokkene blir enda mer praktiske alternativer. Disse nye smartklokkene med Apple kjørende i front med Apple Watch ser også fine og elegante ut, og styrer helt utenom "nerde"-looket som gamle digital Casioer hadde, og treffer dermed rett inn i denne gruppen av vanlige folk som vil bruke klokke pga. hvor praktisk og fint det er.

Så på en måte ser jeg bare på smartklokker som en naturlig videreføring av kvartsklokken. Mekaniske ur vil fortsette å være mer for entusiastene, og smartklokkene vil ta over mer og mer for "folk flest". Dette betyr selvsagt ikke at entusiaster som oss ikke kommer til å kjøpe en Apple Watch, men det blir aldri en erstatning, nettopp fordi at interessen for det analoge er en så stor del av dette.

Den første kvartskrisen og den påfølgende renessansen av mekaniske klokker viste at det finnes et helt klart marked som er interessert i det gamle og analoge, og at dette kan leve fint side om side med det digitale og mer praktiske. Det samme skjedde i flere andre områder hvor den digitale teknologien begynte å ta over, så beholdt også den analoge motparten en popularitet nettopp fordi at det finnes verdi i den som ikke kan måles, og som mange liker.

Redigert: